مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: از ولادت حضرت معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) دهه کرامت نام گرفته است.

به همین مناسبت فرهنگسرای دختران ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

برنامه‌های این ستاد از 10 تا 20 آبان با عناوین دختران و کرامت اجتماعی، دختران و دین و معنویت، دختران و الگوی متعالی زن مسلمان، دختران و تعلیم و تربیت و سرمایه اجتماعی، دختران و شادی و نشاط و ورزش، دختران و آداب و مهارت‌های زندگی، دختران و توانمندی‌های اجتماعی، دختران و کیفیت زندگی و دختران و اهل‌بیت در حال برگزاری است.

114 ویژه برنامه در قالب همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی با عنوان جشنواره خانه‌های آفتابی در بیش از 300 مرکز فرهنگی شهر تهران شامل فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها، ویژه دختران تهرانی برگزار می‌شود.

برنامه‌های نمایشگاه دختران کارآفرین، مسابقه کتابخوانی دخترم معصومه س  و مسابقه نامه‌ای به دخترم، از برنامه‌هایی است که در این دهه برگزار می‌شود.

به گفته رئیس فرهنگسرای دختران، 14 جشن کرامت به نیت 14 معصوم در مراکز فرهنگی برگزار می‌شود.

فرهنگسراهای سالمند، سلامت، اقوام، پایداری، دختران، رسانه، مجتمع فرهنگی هنری بعثت، مجتمع فرهنگی هنری میثاق و خانه‌های فرهنگ محصل، نور، باصفا، آیه، مدرسه شهدای رسانه و مدارس دخترانه منطقه 5 تهران میزبان برگزاری جشن‌های ویژه دهه کرامت هستند.

درباره روز دختران و اهداف و برنامه‌های آن  با نرگس معدنی‌‌پور، رئیس فرهنگسرای دختران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

مهم‌ترین اهداف گرامیداشت روز دختران چیست؟

جریان‌سازی‌ برای تکریم دختران، احیا، بهبود و تقویت ارزش‌های فرهنگی– اجتماعی دختران، معرفی، ترویج و احیای ارزش‌های فرهنگی با تکیه بر فرهنگ و سیره مکتب تابناک اهل‌بیت از اهداف گرامیداشت این روز است.

همچنین بهبود و توسعه سلامت روانی– اجتماعی دختران، ایجاد عزم ملی برای بهبود وضعیت دختران در جامعه، اصلاح و بهبود فرهنگ عمومی درباره دختران، انسجام بخشی و پرهیز از چند دستگی و پراکندگی در برنامه‌ریزی، احیا و توسعه مقام و منزلت مادری برای دختران، تعمیق و گسترش آموزه‌های دینی دختران، گسترش محصولات و صنایع فرهنگی مناسب برای دختران، معرفی و شناساندن الگوهای معیار برای دختران، توانمند‌سازی‌ دختران برای شکوفایی توانایی‌ها و استعدادهای خود، از دیگر اهداف این روز است.

  • روز دختران چه فرصت‌هایی را برای این قشر به همراه داشته است؟

ارتقا و بهبود جایگاه دختران در جامعه، بهبود نگرش‌ها و دیدگاه‌های فرهنگ عمومی در مورد دختران، توانمند‌سازی دختران، ارتقا و افزایش ظرفیت‌های اجتماعی برای دختران، بهبود وضعیت فرهنگی دختران، تعمیق هویت دینی و گسترش آموزه‌های دینی در بین دختران، معرفی و برجسته‌سازی‌ ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب فرهنگی به دختران، بهبود وضعیت الگوهای مرجع دختران، بهبود سلسله مراتب ارزش‌های فرهنگی دختران، ایجاد زمینه‌های مساعد برای ارتقای هویت فرهنگی اسلامی و ملی دختران، فراهم‌سازی‌ زمینه‌های دسترسی دختران به منابع اجتماعی، فراهم‌سازی‌ زمینه‌های شکوفایی استعدادها و توانایی‌های دختران، ارتقای سلامت روانی – اجتماعی دختران، کوشش عمومی برای تامین نیازها و رفع مشکلات دختران، معرفی و احیای حقوق، مسئولیت‌ها و نقش زنان در جامعه برای دختران.

  • آیا مهم‌ترین اولویت‌های کاری در حوزه دختران شناسایی شده‌است؟

پس از بررسی‌های کارشناسی، برخی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری در حوزه دختران در دبیرخانه ستاد دسته‌بندی شده‌است.

فهرست برخی از اولویت‌ها عبارت است از: ارتقای گرایش‌های دینی و معنوی دختران، تکریم دختران، معرفی و ترویج الگوهای مرجع به دختران، ترویج فرهنگ ازدواج در بین دختران، حجاب و عفاف، توانمند‌سازی دختران، سلسله مراتب ارزش‌های دختران، معرفی و ترویج آداب زندگی خانوادگی در بین دختران، خطر گرایش دختران به آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، اوقات فراغت دختران، وضعیت سلامت‌روان دختران، بانشاط‌سازی‌ زندگی دختران، بهبود نگرش فرهنگ عمومی در مورد دختران، اصلاح و بهبود سبک زندگی دختران و معرفی الگوهای شایسته به آنها.

  • چه ضرورت‌ها و مسائلی ایجاب می‌کند که مردم و دستگاه‌ها به روز دختران اهمیت بدهند؟

نتایج پژوهش‌ها و همچنین گزارش‌های مختلف رسمی و نیز رویدادهای رسانه‌ای نشان می‌دهد که وضعیت دختران در جامعه ما، با چالش‌ها و موانع مهمی روبه‌روست.

این در حالی است که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه و در زندگی دختران شکل گرفته و موجب ارتقای توانمندی‌ها و بهبود کیفیت زندگی آنها شده است؛ به همین دلیل ضرورت دارد جامعه به آنها توجه داشته باشد و برای بهبود وضعیت آنها بکوشد.

برخی از مهم‌ترین این چالش‌ها عبارتند از: وضعیت سلامت روانی دختران و خطر اختلال‌های رفتاری و روانی در آنها، آسیب‌هایی که دختران را تهدید می‌کند، گرایش‌های خرده فرهنگی در دختران، خطر گرایش به رفتارهای پر‌ خطر که معمولا هم ظاهر سر‌گرم‌کننده و تفریحی دارند، وضعیت سلسله مراتب ارزش‌ها و الگو‌‌ها و گروه‌های مرجع در دختران، نوع نگرش‌های عمومی و دیدگاه‌های رایج در فرهنگ عمومی، وضعیت سلامت و امنیت اجتماعی دختران و کیفیت محیط زندگی آنها و خطر خشونت علیه دختران.

  • با توجه به این چالش‌ها چه توصیه‌ای دارید؟

بدون تردید، توجه به اهمیت و ضرورت این روز و فرصت‌های آن، رسیدگی دقیق به وضعیت دختران در جامعه به عزم و اهتمام ملی نیاز دارد. روز ملی دختران می‌تواند به‌عنوان یک فرصت مغتنم، زمینه‌ساز حرکت‌های بزرگ و تغییر و تحولات درخشان برای توسعه و بهبود زندگی دختران باشد.

اکنون بی‌توجهی به آن، با توجه به سرعت تحولات حوزه مسائل زنان و دختران، ممکن است زیان‌های فرهنگی- اجتماعی بزرگی را به‌دنبال داشته باشد.

  • آیا در 3 سال اخیر، پیشرفتی در اهداف پیش‌بینی شده روز دختران به‌دست آمده است؟

ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد در 3سال گذشته، نسبت به اهدافی که برای تعیین و تصویب روز دختران در نظر گرفته شده بود، پیشرفت‌هایی حاصل شده‌است. می‌توان ادعا کرد که درصورت تداوم آن، در سال‌های آینده، تغییراتی در وضعیت دختران به‌وجود آید.

شواهدی مانند گسترش توجه جامعه به موضوع دختران و وضعیت آنها، اقبال خانواده‌ها نسبت به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های خاص فرزند‌ پروری دختران، گسترش منابع مفید آموزشی در مورد دختران، آغاز روند رو به رشد، اختصاص و گسترش فضاهای فرهنگی – اجتماعی برای دختران و تبدیل موضوع تکریم دختران به‌عنوان یک گفتمان غالب برنامه ریزی فرهنگی، شواهدی برای اثبات این ادعاست.

  • چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

البته ما پس از آسیب شناسی برنامه‌های امسال و مشورت با سازمان‌های همکار و بررسی گزارش‌های مربوط به وضع موجود دختران، تصمیم‌گیری و برنامه ریزی می‌کنیم.

در عین حال، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای آینده، برگزاری قطبی جشن‌های روز دختران و دهه کرامت است.

کد خبر 67594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز