اوایل سال ۱۳۸۹ کلنگ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تجاری پایتخت به وسعت ۲۲ هزار مترمربع در خیابان هنگام به زمین زده شد. طبق برآوردهای مدیران پروژه، قرار بود این مجتمع تجاری که یاس هنگام نام داشت، سال ۱۳۹۵ و با راه‌اندازی ۴۰۰ واحد تجاری در ۱۵ طبقه به بهره‌برداری برسد اما همچنان این طرح به سرانجام نرسیده و برای اهالی دردسرساز است.

یاس هنگام

همشهری آنلاین - پریسا نوری: با گذشت ۱۲ سال این پروژه نیمه کاره رها شده و چیزی به جز دردسر برای اهالی خیابان هنگام به ویژه ساکنان خیابان ۴۲ که درست در مجاورت این پروژه زندگی می‌کنند دستاوردی نداشته است.

«مرجان صداقت» از ساکنان قدیمی خیابان ۴۲ درباره مزاحمت‌های این پروژه می‌گوید: «اوایل سال ۱۳۸۹ که زمین را برای ایجاد کارگاه ساختمانی حصارکشی کردند، تقریبا همه عرض کوچه و پیاده رو را گرفتند، بعد هم که گودبرداری شروع شد، شیشه‌هایمان شکست و برخی خانه‌ها ترک برداشت.»

او ادامه می‌دهد: «همان موقع مدیران پروژه مبلغ ناچیزی بابت خسارت دادند و از ما خواستند شکایت نکنیم. ما هم به این دلخوشی که با تمام شدن پروژه یک مجتمع تجاری- تفریحی در خیابانمان داریم، سکوت کردیم و با سروصدای کارگاه ساختمانی که خواب و آسایش را از ما  گرفته بود، کنار آمدیم. اما پس از مدتی پروژه متوقف شد و حالا از چند سال پیش نیمه کاره رها شده است.»

صداقت می‌افزاید: «البته مدتی پیش آمدند فنس‌های کارگاه ساختمانی را جمع و جور کرده و بخشی از کوچه و پیاده را بدون اینکه آسفالت آن را ترمیم کنند، آزاد کردند. هرچه برای ترمیم آسفالت پیگیری کردیم گفتند مدیران پروژه باید کوچه و پیاده رو را به وضع قبلی برگردانند.»

این شهروند که معتقد است وجود کارگاه ساختمانی نیمه کاره، محدوده اطراف را به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل کرده و گله می‌کند:‌ «متاسفانه در خیابان ۴۲ و محدوده اطراف این ساختمان سرقت خودرو بسیار زیاد شده و تقریبا روزی نیست که ماشین یکی از همسایه‌ها و اهالی کوچه را دزد نزند، برای همین تصمیم داریم یک نگهبان برای خیابان برای کوچه بگیریم. امیدواریم با تکمیل پروژه و افتتاح مجتمع تجاری این دردسرها زودتر تمام شود.»

گرفتاری‌های یاس تمامی ندارد | دردسر ۱۲ ساله کی رفع می‌شود؟

هنگام، ظرفیت این بارگذاری را ندارد

برخلاف نظرها که معتقدند در صورت تکمیل پروژه یاس هنگام مشکلات اهالی خیابان ۴۲ و همسایه‌های این سازه بی‌قواره تمام می‌شود، به اعتقاد «شهریار ملکی» یکی دیگر از ساکنان خیابان هنگام تکمیل و راه‌اندازی پروژه یاس هنگام دردسرهای بسیاری برای ساکنان شمال شرق تهران به دنبال دارد. این شهروند که تحصیلاتش مرتبط با حوزه عمران و شهرسازی است،دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «در حال حاضر محدوده خیابان هنگام تا میدان الغدیر با وجود میدان و بیمارستان الغدیر، پارکینگ شرکت واحد اتوبوسرانی، ترافیک سنگین دارد، در صورتی که یک مجتمع تجاری عظیم هم با صدها واحد تجاری، رستوران، شهربازی و ... راه اندازی شود، تردد در این محدوده قفل می‌شود. بر فرض محال حتی اگر به تعداد کافی پارکینگ هم برای مراجعان تعبیه شود و مغازه‌داران و مشتریان مشکلی جای پارک نداشته باشند، این حجم از تردد و رفت و آمد خودرو در خیابانی که ظرفیت محدودی دارد و همین حالا هم جوابگوی بار ترافیک نیست، فاجعه است.»

او می‌افزاید:‌ «محور هنگام تا میدان الغدیر از نظر فنی ظرفیت چنین بارگذاری را نداشته و ندارد و به نظر می‌رسد مدیران شهری در دوره گذشته که مجوز ساخت این پروژه را امضا کرده‌اند، از این موضوع غفلت کرده‌اند.»

یک پرسش از مدیران

«پیمان عبدیان» یکی از کسبه اطراف میدان الغدیر در تکمیل صحبت‌های ملکی به ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۱۷ نرسیده به میدان الغدیر اشاره کرده و می‌گوید:‌ «همه جای دنیا بار ترافیک محدوده اطراف ایستگاه‌های آتش‌نشانی را کم می‌کنند تا خودروهای امدادرسان در ترافیک نمانند، من پرسشم از مدیرانی که اجازه ساخت این پروژه را داده‌اند، این است که با راه‌اندازی پروژه یاس و قفل شدن حتمی خیابان هنگام به ویژه در ساعات عصر، اگر در اطراف آتش‌سوزی رخ دهد آیا خودروهای اطفای حریق آتش‌نشانی ایستگاه ۱۷ می‌تواند خود را به موقع به محل حادثه برسانند؟»

کد خبر 675875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha