چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای اولین بار پس از پس از 20 سال کمونیست‌ها به سطوح عالی قدرت در جمهوری چک دست یافتند

رخداد مهمی در عرصه سیاسی جمهوری چک به وقوع پیوسته و آن اینکه برای اولین بار پس از سقوط کمونیسم در سال 1989، کمونیست‌ها (KSCM) در سطوح عالی قدرت این کشور مشارکت می‌کنند.

خبرگزاری سوییس از پراگ و اوستراوا گزارش داد، طبق اعلام رسمی یاروسلاو پالاس (Jaroslav Palas)، بخشدار آینده موراوین سیلسیا، سوسیال دموکرات‌ها (CSSD) به رهبری ییری پاروبک (Jiri Paroubek)، نخست‌وزیر سابق جمهوری چک با کمونیست‌ها بر سر ائتلافی منطقه‌ای به توافق رسیده‌اند.

پالاس ادامه داد سوسیال دموکرات‌ها خواهان ائتلافی سه حزبی با کمونیست‌ها و حزب مردمی دموکرات مسیحی (KDU-CSL) هستند. وی ادامه داد، دموکرات‌ مسیحی‌ها بارها اعلام کرده‌اند چنین ائتلافی را با کمونیست‌ها نمی‌پذیرند. در دولت‌های منطقه‌ای در بخش‌ها که 11 عضوی هستند، قرار است سوسیال دموکرات‌ها هشت و کمونیست‌ها سه عضو داشته باشند. تاکنون کمونیست‌ها فقط در سازمان‌های در سطح اقلیت یا به عبارت دیگر در شهرهای کوچک در قدرت نقش داشتند.

به گفته سوسیال‌دموکرات‌ها این امر خدشه‌ای به مصوبه مشهور در گردهمایی سال 1995 این حزب در بوهومین شمالی (Bohumin) وارد نمی‌کند که در آن سوسیال دموکرات‌ها همکاری با کمونیست‌ها را رد کرده بودند. سوسیال دموکرات‌ها معتقدند این تصمیم فقط در سطح کشوری است و نه در سطح منطقه‌ای.

کد خبر 67578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز