«غلامرضا مرحبا»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: «پرداخت یارانه نقدی با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد برای بلندمدت قابل قبول نیست و خیلی زود ارزش خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید به فکر سیاست‌های حمایتی دیگری برویم.»

غلامرضا مرحبا

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: «ارز ۴۲۰۰ در اقتصاد ایران یک فاجعه بود و یک روز به عنوان درس و تجربه در دانشگاه‌های دنیا تدریس خواهد شد.» مرحبا با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی چاره‌ای نیست جز اینکه جراحی اقتصادی در کشور انجام شود، می‌افزاید: «سیاست ارز ترجیحی، سیاست اشتباهی بود و منابعی که برای مردم و حق آنها بود نصیب یک عده سوداگر می‌شد. در این شرایط جراحی اقتصادی لازم بود اما نباید در شرایط فعلی که تورم بالای ۴۰ درصد در کشور داریم، مردم از لحاظ معیشتی بیشتر از این تحت فشار قرار گیرند، برای همین باید راه‌های جایگزین موثر را به مردم ارائه کنیم تا آنها بتوانند این وضعیت را مدیریت کنند.»

کارت‌های اعتباری هوشمند فعال شود

نماینده آستارا در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر با تصویب مجلس، دولت موظف است که سطح قیمت‌ کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی بودند را به قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ برساند، می‌افزاید: «این قانون است اما به معنای آن نیست که کالاها گران نشود، بلکه به معنی این است که با سازوکارهای جبرانی و حمایتی مانند پرداخت یارانه، با قیمت قبل به دست مردم برسد.» مرحبا در مورد اینکه آیا دولت می‌تواند در شرایط کنونی به تعهدات خود عمل کند، می‌گوید: «در حال حاضر  دولت هنوز مشخص نکرده‌ که با چه روشی می‌خواهند حذف ارز ترجیحی را جبران کنند. باید گفت در این شرایط مجلس به ‌هیچ‌ وجه با حذف ارز ترجیحی بدون ارائه راه‌حل جبرانی موثر موافقت نمی‌کند و کنار نمی‌آید. دولت راهکارهای مختلفی را مطرح کرده اما به نظر می‌رسد تنها راه حمایتی که در بلندمدت اثربخش باشد استفاده از کارت‌های اعتباری است.»

یارانه نقدی تورم‌زاست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «ما نباید مانند دهه ۶۰ یک عاملیت‌های توزیعی مشخص کنیم و مردم منتظر شوند که سهمیه کوپن اعلام ‌شود و از صبح توی صف بایستند. این روش از نظر مجلس به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما زیر بار آن نخواهیم رفت. راهی که می‌شود در پیش گرفت و زیرساخت‌های آن هم از نظر تکنولوژی وجود دارد این است که کارت‌های اعتباری هوشمند به همه دستگاه‌های کارتخوان و پایانه‌های فروش خرده‌فروشی‌ها متصل شود تا مردم برای خرید کالاهای اساسی به اولین جایی که مراجعه می‌کنند بتوانند به صورت سهمیه‌ای خرید کنند.» مرحبا معتقد است که نیازی به صدور کارت اعتباری مجزا نیست و کارت‌های ملی و کارت‌های بانکی قابلیت آن را دارند که به کارت یارانه تبدیل شوند. وی در مورد اینکه چه زمان این زیرساخت قابل بهره‌برداری است، می‌افزاید: «بانک مرکزی به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد و گمان نمی‌رود بیشتر از ۲ ماه زمان ببرد. تا آن زمان یارانه‌های نقدی را خواهیم داشت اما پرداخت یارانه نقدی با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد برای بلندمدت قابل قبول نیست و خیلی زود ارزش خود را از دست می‌دهد و مردم دوباره تحت فشار خواهند رفت و دولت باز مجبور خواهد شد پول بیشتری چاپ کند تا به مردم یارانه بدهد.»

یارانه‌های مختلف تجمیع خواهد شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین پیش‌بینی می‌کند که دیر یا زود شاهد تجمیع یارانه‌ها خواهیم بود. مرحبا در این باره می‌گوید: «در حال حاضر یارانه‌هایی با اسامی مختلف مانند یارانه اصلی، معیشتی، یارانه بنزین، کمک هزینه کمیته امداد و ... به مردم پرداخت می‌شود که بهتر است سامانه جامعی ایجاد شود که همه یارانه‌ها آنجا تجمیع و مدیریت شود، البته دیر یا زود ما مجبوریم که این کار را انجام دهیم و این اتفاق خواهد افتاد که همه یارانه‌ها تجمیع شود و یک‌جا به مردم داده شود.»

کد خبر 675453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha