یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اگرچه در عرصه سیاسی تازه‌کار است، ولی سابقا به‌عنوان دادستان چهره‌ای جدی و سازش‌ناپذیری را در مبارزه با فساد به‌خصوص در پی رسوایی‌های اخیر فساد مالی در این کشور برای خود ساخته است.

یول

به گزارش همشهری‌ آنلاین و به نقل از فرانس۲۴، یول که در سال ۱۹۶۰ در سئول به دنیا آمده است، در رشته حقوق تحصیل کرده و نقش مهمی در محکوم کردن پارک گون-هیه، رئیس‌جمهوری پیشین به دلیل سوء استفاده از قدرت داشته است.

هم‌چنین به عنوان دادستان ارشد کشور در سال ۲۰۱۹، یکی از دستیاران مون جائه - این، رئیس‌جمهوری پیشین را به دلیل کلاه‌برداری و رشوه متهم کرده و موجب آسیب جدی به تصویر دولت در اذهان عمومی شد.

چنین اقداماتی از سوی او موجب شد که با وجود فقدان تجربه کافی در عرصه سیاست‌ مورد توجه عمومی و حزب قدرت مردم، حزب مخالف دولت حاکم شود. او در نهایت توانست با پیروزی در انتخابات‌ درون‌حزبی به نامزد اصلی جریان مذکور تبدیل شود.

گی ووک شین، استاد جامعه‌شناسی در استنفورد می‌گوید یول به نماد حزب خود تبدیل شده است، چرا که بهترین گزینه مناسب برای شکست دادن حزب رقیب و دولت مستقر در انتخابات بود.

مرد سخت محافظه‌کار کره‌جنوبی تنها جدیت خود را در عرصه مبارزه با فساد ندارد، بلکه این رهبر دهمین قدرت اقتصادی جهان حالا بر خلاف اسلاف خود درصدد است مواضعی سخت و شاید بی‌سابقه را علیه همسایه شمالی اتخاذ کند.

او در یک موضع‌گیری عجیب در مورد کره‌شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای اظهار کرده که در صورت نیاز دست به حمله پیشگیرانه خواهد زد. موضوعی که البته به نظر بسیاری از صاحب‌نظران غیرواقعی است.

یول همچنین خبر از خرید بیشتر سیستم موشکی تاد از آمریکا داد؛ موردی که می‌تواند پیامدهای اقتصادی داشته باشد چرا که چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری کره، از این حرکت خشمگین خواهد شد.

مینسون کو، محقق علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی اوهایو با اشاره به تجربه کم او در عالم سیاست گفته است که این بی‌تجربگی می‌تواند به عرصه سیاست خارجی هم سرایت کرده و به نظر می‌رسد که ظاهرا کمپین یول فقط شعارهای انتخاباتی سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه آمریکا را عینا برداشته و به‌کار گرفته است.

یول با وجود یک رقابت سخت و پیروزی با کمترین اختلاف، مواضع سختی هم در سایر عرصه‌های اجتماعی اتخاذ کرده است. به‌عنوان نمونه اخیرا و تنها بعد از برد، بر خلاف شعارهای انتخاباتی‌اش از موضع خود نسبت به تعطیل کردن وزارت برابری جنسیتی در کره عقب‌نشینی کرده است.

از طرفی دیگر عدم تجربه او در عرصه سیاست و مسائل قانونی مربوط به اصل تفکیک قوا، ممکن است، در مسیر پرچالش جدید خود با مشکلات و دردسرهای زیادی در تعامل با کنگره تحت کنترل حزب دمکراتیک کره که در تلاش است در مقابل تصمیمات و خواسته‌های او مقاومت کند، مواجه شود.

عرصه انتخاباتی کره‌جنوبی همواره همین شکل بوده و چندی است که هر حزب جدید که رئیس‌جمهوری را مستقر می‌کند، رئیس‌جمهوری پیشین نیز بازداشت و به سوی دادگاه روانه می‌شود. موضوعی که در  یک فایل صوتی افشا شده از همسر یول هم اشاره شده و او بازداشت احتمالی رئیس‌جمهوری حاکم بعد از ترک قدرت را به عنوان طبیعت سیاست یاد می‌کند. موضعی که می‌تواند تحت پیگرد حقوقی قرار بگیرد.

یول در طول مبارزات انتخاباتی خود گاف‌های زیادی داده، از تحقیر و کوچک‌انگاری کارهای یدی و یا آفریقایی‌ها تا تحسین و تمجید یکی از دیکتاتورهای پیشین.

کارل فریدآف از شورای امور جهانی شیکاگو به شرایط در حال تغییر جهان ناشی از جنگ اوکراین و روسیه و به قدرت رسیدن یول اشاره و می‌پرسد: «این به معنای ایجاد چالش‌های سخت در مورد مبادلاتی است که کره‌جنوبی در گذشته مجبور به انجام آنها نبوده است. آیا یول از پس آن بر می‌آید؟»

کد خبر 675440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha