شهردار تهران با اشاره به اینکه امسال در شهرداری تهران کارهای کوتاه‌مدت و سال بعد و پس از آن کارهای میان‌مدت و سپس کارهای بلندمدت انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون ۹۰ کلان‌پروژه را دنبال می‌کنیم و ۴۸۵ پروژه نیز در دست اقدام خواهیم داشت.

علیرضا زاکانی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در اولین نشست خبری خود در کسوت شهردار تهران که هم اکنون در حال برگزاری است، با اشاره به عملکرد ۸ ماهه مدیریت شهری گفت: در آستانه یک‌سالگی و تغییر و تحول بزرگ هستیم و در حالی که شعارهای انقلاب در عرصه جهانی مورد استقبال واقع شده و عمق جهانی و منطقه ای مبتنی بر آرمان‌های دقیق جمهوری اسلامی شرایطی را فراهم  کرده؛ امروز نیازمند الگویی برای تکثیر و تشکیل تمدن نوین اسلامی هستیم.

او افزود: دشمنی‌های بسیاری در این ۴۳ سال برای ممانعت استمرار مسیر انقلاب انجام شده است. امروز نیز دشمنان تلاش می کنند نگذارند این الگو تشکیل شود و انقلاب را در مقام شعار و  حرف خلاصه کنند، لذا توجه به ابعاد و تغییر و تحول در کشور یک ضرورت  و تلاش برای ساختن این الگو امری حیاتی است و هر کسی به این کار کمک کند تلاش به تسریع آرمان‌های انقلاب و ساخت این تمدن کرده و هر کس در این مسیر سنگ اندازی کند، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.

زاکانی گفت: در ایران اسلامی در تلاش معطوف به ساختن الگوی کامل و منطقی و درست در جهت الگو قرار گرفتن برای سایر ملت‌ها هستیم . البته تمام تلاش دشمن هم معطوف به این است که جنگ روانی کارآمدی و ناکارآمدی در کشور راه بیندازد و امید را در جامعه و در بین مردم خشک کند و ماحصل این یاس آفرینی مردم را به عنوان یک پایه جدی اصل انقلاب در مقابل آن قرار دهد.

شهردار تهران اضافه کرد: اینجا توجه به ایجاد کارآمدی و زمینه امید آفرینی در جامعه وظیفه همه ما است و باید توجه کنیم امید را در جامعه احیا کنیم و هر گونه نقد و پیشنهاد افراد، به کارآمدی نظام کمک کند.

زاکانی در ادامه عنوان کرد: کسانی‌که تلاش می‌کنند ناکارآمدی را یک امر مسجل برای راه طی شده ۴۳ ساله تا به امروز و دروغ بزرگی تحت عنوان ناکارآمدی نظام اسلامی القاء کنند، درواقع به همان افرادی کمک می‌کنند که علاقه ندارند ایران و انقلاب اسلامی پابرجا بماند. اگر علاقه‌مند به ایران، اسلام و آسایش و رفاه مردم هستیم باید به تحول در کشور کمک کنیم.

تاسیس خانه خبرنگاران

شهردار تهران با اشاره به اینکه در شرایط جراحی بزرگ اقتصادی هستیم، گفت: کاری که سالیان گذشته کسی جرات اجرای آن را نداشت در حال انجام است و کمک به دولت، مجلس، قوه قضاییه و ... امری قطعی است.

زاکانی در ادامه به ساماندهی امور شهری در ۶ ماهه ابتدایی فعالیت اشاره کرد و افزود: امسال کارهای کوتاه مدت و سال بعد و پس از آن کارهای میان مدت و پس از آن کارهای بلند مدت صورت می‌گیرد.۹۰ کلان پروژه را  دنبال می کنیم و ۴۸۵ پروژه نیز در دست اقدام خواهیم داشت.

او با بیان اینکه گفتمان پیشرفت در تهران است، اظهار داشت: شعار تهران در این دوره، تلاش و سرزندگی با مدیریت مشارکتی با نخبگان و مردم است تا  انباشتگی مشکلات امروز با فکر و توان برطرف شود.

شهردار تهران با تصریح اینکه در تهران هیچ بن بستی نداریم، گفت: هرچند مشکلاتی داریم، اما این مشکلات و موانع هیچکدام راه ما را نبسته و امید ما را قطع نکرده است.

زاکانی در ادامه این نشست از تاسیس خانه خبرنگاران خبر داد و گفت: باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز در زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم درآینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

تراکم‌فروشی یا رونق ساخت و ساز

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جلوگیری از فروش تراکم در این دوره گفت: ما تراکم فروشی را برای خودمان خط قرمز می‌دانیم و تا امروز نیز تراکم فروشی نکردیم اما به دنبال رونق ساخت و ساز هستیم. تهران ۱۲ هزار بافت ناپایدار و ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد. اگر ساخت و ساز را ادامه ندهیم تهران روی سر مردم خراب می‌شود. بر همین اساس ساخت ۱۸۰ هزار واحد را در سال متعهد شدیم که نقش آفرینی داشته باشیم چرا که قانون اساسی و قانون شهرداری ها،  ورود شهرداری ها را به مسکن تکلیف کرده است.

شهردار پایتخت درباره برج سازی در تهران نیز اظهار کرد: اگر در دوره‌های گذشته به این بخش ورود نکردند در واقع مسئولیت خود را انجام نداده‌اند. اگر مردم ساختمان بلندمرتبه‌ای در شهر می‌بینند که در حال ساخت است، عمده آنها مربوط به پروانه‌هایی است که از قبل داده شده، هرچند بلند مرتبه‌سازی نیز در شهر مجاز است و  ۱۱ طبقه برای آن متعارف است. 

هزار واگن قطار در مترو کم داریم

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی توضیح داد: برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت در این زمینه داریم. در بخش کوتاه مدت تلاش می‌کنیم تشدید خدمت را در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشته باشیم. در برنامه‌های میان مدت توجه ما به ظرفیت‌های مترو است.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۲۰ باید طبق سند حمل ونقل تهران ۳۰ میلیون مسافر جابجا شود و ۱۰ میلیون آن سهم مترو است، گفت: ۷ خط مترو داریم که باید تکمیل شوند و در این خطوط ۱۵۰۰ واگن داریم که دو سوم آنها نیاز به بازسازی دارند. در واقع هزار واگن کم داریم چرا که باید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار جابجایی در این ۷ خط انجام شود که نیاز به ۲۵۰۰ واگن دارد؛ در ۴ خط دیگر نیز وظیفه مترو این است که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر را روزانه جابجا کنند که در این بخش نیز غیر از خط ۱۰ در مقطع کوتاهی، کاری انجام نشده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه طبق برنامه باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل خطوط مترو انجام شود، افزود: کاری که ما انجام می دهیم نخست تکمیل این ۷ خط است؛ ۲۰ ایستکاه از این ۷ خط باقی مانده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در اولویت است. در کنار آن مطالعات ۴ خط را کلید زدیم  و خط ۱۰ نیز فعال شد. باید این ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه را فعال کرده و جابجایی ۱۰ میلیون مسافر را برای سال ۱۴۰۵ داشته باشیم. یعنی ۱۵ سال زودتر این خدمات در مترو در خدمت مردم قرار گیرد.

زاکانی گفت: البته این کار نیاز به ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول و اعتبار دارد و باید با بارگذاری بر ایستگاه‌ها و بهره مندی از روش نوین ارائه خدمت بر حول ایستگاه‌ها هم نوسازی شهری را تسریع کنیم و هم به خدمات در شهر سامان دهیم. این از کلان پروژه هایی است که تعریف شده و باید از قبل اعتبارات و امکان تامین منابع کنیم.

موجودی چرخ در انبار به صفر رسیده بود

او با بیان اینکه بعد از تغییر و تحول در مدیریت مترو گزارشی به دستم رسید مبنی بر اینکه بخشی از اقلام حیاتی مترو مانند چرخ در انبار صفر است، گفت: بر همین اساس دو قرارداد را دنبال کردیم از جمله قرارداد ۸۰۰ میلیاردی با بانک که از سه هفته پیش عملیاتی شد. از طریق کارگزاری خودمان نیز مواردی را دنبال کردیم و مجموعه چرخ‌ها در حال رسیدن به تهران از طریق گمرک است و در واقع انبارها را پر کردیم.

شهردار تهران تاکید کرد: ناظر به نوسازی ، ۱۰۵۰ دستگاه را دولت مکلف بود نوسازی کند و سالیان سال بود که ۶۳۰ دستگاه توسط چینی‌ها نوسازی شده بود اما سهم ۱۵ درصد آن پرداخت نشده بود که در تفاهم با دولت از  طریق تهاتر با نفت این مشکل حل شد. ۱۰۵ دستگاه نیز از طریق قطار ملی تامین می‌شود که وارد مذاکرات با دولت شدیم و قرار شد  ۷۷ میلیون یوروی آن را دولت بدهد.

تراکم‌فروشی خط قرمز ماست|من دزد دزد نکردم بلکه دنبال گردن‌کلفت‌ها رفتم| پاسخ زاکانی به انتقادهای ناصر همتی

 ۱۲۰ مرحله برای صدور پروانه وجود دارد

زاکانی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر صدور پروانه‌های ساختمانی، گفت: زمانی‌که در سال ۱۳۷۱ مصوب شد تا پروانه‌های ساختمانی در یک هفته صادر شوند، مراحل صدور پروانه شرایط فعلی را نداشت. درحال حاضر ۱۲۰ مرحله برای صدور پروانه وجود دارد. این فرآیند برای یک هفته و حتی زودتر از آن امکان‌پذیر است. البته به شرطی که همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را برخط به اشتراک بگذارند.

شهردار تهران با بیان اینکه درحال مذاکره با سایر دستگاه‌ها هستیم تا گلوگاه‌ها کم شوند، تصریح کرد: مصوب سال ۱۳۷۱ بسیار قانون درستی است و شهرداری به سمت آن حرکت خواهد کرد. عمده الزامات این قانون خارج از شهرداری است که مدیریت شهری الزامات خود را پیگیری می‌کند.

زاکانی درباره اصلاح عوارض نوسازی نیز اظهار کرد: این کار را انجام دادیم و در ۵ سرفصل عوارض را تغییر دادیم، این سهم ‌در برخی پهنه‌ها ۴۰ درصد و در برخی از پهنه‌ها صفر است. میانگین آن ۲۰ درصد است. 

افتتاح سامانه شفافیت در خرداد امسال

زاکانی در ادامه درباره سامانه شفافیت، گفت:  تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه، کارشناسان دادگستری و … به سمت شفافیت پیش می‌رود تا از طریق سامانه‌ها امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود. مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.

پرونده تخلف ۴۰۰ مدیر بسته می‌شود

شهردار پایتخت درباره آخرین وضعیت پرونده رسا تجارت گفت: شکایتی از قبل انجام شده و دوباره این شکایت را فعال کردیم. مسیر قضایی آن در حال انجام است و آنچه ناظر به ماست، این است که حق و حقوق شهر را از طلبی که داریم پس بگیریم. تمام حق و حقوق مربوط به آن را لیست کرده‌ایم و انشالله به زودی خبر خوشی برای مردم داشته باشیم.

او  درباره تخلف و پرونده مدیران گذشته شهرداری بیان کرد: تعدادی پرونده از قبل مانده بود که آنها را دنبال کردیم تا سره را از ناسره تفکیک کنیم. عمده مسائل آن به صورت شکلی است و بخش محدودی از آن مربوط به سوء استفاده است. در برخی موارد چون جنبه مفسده انگیزی وجود ندارد اما به هرحال به تخلفات رسیدگی می‌شود.

شهردار تهران افزود: پرونده ۴۰۰ نفر از این افراد بسته خواهد شد. خط قرمز ما فساد است اما مدیر باید جرات اقدام داشته باشد، بنابراین بخشی از پرونده‌ها شکلی است و ماهیتش فسادانگیز نیست. البته این موضوع مربوط به همه دوره‌ها هم بوده و به دوره خاصی ارتباط ندارد.

دستگاه قضا نظرش را درباره املاک نجومی اعلام کند

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر بررسی پرونده‌های املاک نجومی و تخلفات نظیر هولدینگ یاس و سرانجام نیروهای مدیریتی که در دوره پیشین شهرداری بکار گرفته شدند، بیان کرد: وظیفه شهرداری درباره پرونده یاس شکایت بود که دوباره شکایت شد. اداره حقوقی شهرداری درحال پیگیری این موضوع است. وظیفه دیگر شهرداری در این‌باره استیفای حقوق شهروندان است که شخصاً درحال پیگیری آن هستم. مجموعه مالی شهرداری پیگیر این موضوع است و تمامی اقدامات شفاف شده تا حق و حقوق مردم استیفا شود. پیگیری‌ها در مرحله بسیار خوبی قرار دارد. دستگاه قضایی به پرونده املاک نجومی رسیدگی کرد و نظر خود را اعلام کرد. پس از اعلام نظر دستگاه قضا، شهرداری کار ویژه‌ دیگری انجام نداده است.

زاکانی در ادامه با اشاره به تعدیل نیرو در شهرداری تهران گفت: مدیریت شهری پیشین ۱۴۰۰ نیرو وارد کرده بود که ۲۵۰ نفر به عنوان نیروهای ممتاز بودند. یک نفر در آزمون از ۱۰۰، نمره ۷ را کسب کرده است؛ با این فرد باید چه کرد؟ می‌توان این فرد را جذب شهرداری کرد؟ حدود ۴۰ نفر دارای اشکالات هستند و الباقی در مسیر کاری خود قرار دارند و هیچ اختلالی برای این افراد ایجاد نشده است.

امسال ۱۰۰ میدان میوه و تره بار راه‌اندازی می‌شود

او در ادامه به موضوع میادین میوه و تره بار اشاره کرد و افزود:  ۳۱ بازارچه در پایان سال ۱۴۰۰ توسط شهرداری فعلی فعال شد. زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم دو تن گوشت در شهر پخش می‌شد اما در روزهای پایانی سال این عدد به ۳۰ تن افزایش یافت به تعبیری ۱۵ برابر شد. همچنین مرغ از ۶۰ تن به ۲۰۰ تن افزایش یافت. امسال ۱۰۰ میدان و سال آینده ۱۰۰ میدان دیگر اضافه می‌کنیم. در پایان دو سال آینده ۵۰۰ بازارچه و میدان میوه و تره بار در خدمت شهروندان خواهد بود.

تراکم‌فروشی خط قرمز ماست|من دزد دزد نکردم بلکه دنبال گردن‌کلفت‌ها رفتم| پاسخ زاکانی به انتقادهای ناصر همتی

برنامه ریزی برای ورود ۳هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای امسال

شهردار تهران با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس به ما تحویل شد که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشتند به طوری که جوابگوی بار حمل و نقل مسافر نبود، گفت:  بنابراین برای خرید  ۱۷۵ دستگاه قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده و ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می‌کنیم. اضافه کردن ۳هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را برای امسال برنامه ریزی کردیم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛  ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و  بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که  یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن  ۱۰۰۰ مورد است. ۵۰ دستگاه نیز اتوبوس برقی است که قرارداد بستیم.

۹۸درصد ون‌های ناوگان تاکسیرانی پایتخت فرسوده‌اند

فرسودگی ناوگان تاکسیرانی از موضوعات دیگری بود که شهردار تهران درباره آن صحبت کرد. او  با بیان اینکه از طریق مشارکت با بخش خصوصی نوسازی ۷۸ هزار تاکسی و ون که بالغ بر ۵۰ درصد آن فرسوده است و ۶ هزار ون که ۹۸ درصد آن فرسوده است را دنبال می‌کنیم، گفت: ۷۵ درصد سفرها از طریق خودروهای شخصی انجام می‌شود و باید این سهم را جایگزین کنیم.

زاکانی درباره ساعات کار اداری نیز گفت: ناظر به ساعات کاری اداری که باید شناور شود ما نیز این  پیشنهاد را داشتیم و در شهرداری هم برای ماه آینده سه شیفت صبح و بعداز ظهر و شب فعالیت خواهیم داشت. کارهای اداری در شیفت صبح به صورت صددرصدی و بعد از ظهر نیز ۴۱ درصد کارهای اداری  و در شیفت شب خدمت و رفت و روب شهر انجام می‌شود.

آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن تهران

چگونگی آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن تهران هم پرسشی بود که یکی از خبرنگاران در این نشست مطرح کرد که شهردار تهران توضیح داد: پیگیری ساختمان‌های نا ایمن در دستور کار ما است. در دوره قالیباف یک طبقه ساختمان علاالدین را تخریب کردند چرا که ناایمن بود اما در دوره بعد از آن مجوز دو طبقه ساخت گرفت در حالی که یک طبق قبلی نیز کشش نداشت و در این دوره رای ماده ۳۸ قبلی لغو شد و به نفع شهرداری حکم صادرشده است.

زاکانی با بیان اینکه مسئله ما در تهران جان مردم است، تاکید کرد: در این چند ماه موفق شدیم پروژه های بزرگی را در این حوزه پیش ببریم مثلا در منطقه یک، ۳ هزار میلیارد تومان احقاق حقوق شد. مسأله ما در این حوزه درآمد شهرداری نیست بلکه جان مردم است.

او درباره پروژه شهید متوسلیان نیز گفت: این پروژه، ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی را به آزادگان می‌رساند و طول آن ۹ و نیم کیلومتر است. طراحی اولیه آن به گونه‌ای است که برای نخستین بار در غرب آسیا انجام می‌شود و حدود ۳ سال زمان می‌برد که توجیه اقتصادی آن فوق العاده است.

شهردار تهران در ادامه به حوزه زیرساختی تهران اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌ها بزرگراه شهید شوشتری است و تملکات آن در حال انجام است که بخشی از آن امسال به بهره برداری می‌رسد؛ پروژه دیگر ادامه یادگار امام(ره) و بروجردی تا سمت جاده ساوه است که آن هم امسال به بهره برداری می‌رسد. 

زاکانی افزود: پروژه دیگر مربوط به آب های سطحی است؛ ۵۳۰ کیلومتر جمع آوری آب سطحی داریم، در حالی که به ۷۰۰ کیلومتر نیاز داریم و ۱۷۰ کیلومتر کم است؛ در منطقه ۲۲ پروژه‌ای در این باره شروع شده است. 

او  درباره قطار شهری سبک نیز اظهار کرد: کارهای مطالعاتی آن انجام شده و به دنبال آن هستیم تا مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

من دزد دزد نکردم بلکه دنبال گردن کلفت‌ها رفتم

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فساد ستیزی اضافه کرد: ما متولی و مسئول شهر هستیم. بنده در گذشته نیز دزد- دزد نکردم و به سراغ گردن کلفت‌ها رفتم که هر کسی هم در مقابل ما در دستگاه قضا مدعی شد، مغلوب شده است بنابراین نیاز به مصاحبه و اعلام برای مواجهه با فساد ندارم. مثلا در این مدت ۵ هزار میلیارد امکان به حق و حقوق شهر برگرداندیم یا اینکه یکی از سازندگان در دهه ۸۰ امکانی از ما گرفته که نصف قیمت واقعی بوده  و ده‌ها هکتار را نصف قیمت واقعی دریافت کرده که تضییع حق از مردم بوده است و به هر دلیل مجوز نیز گرفته و این مسأله رسمی را کرده است. اگر این مبلغ به روز شود ۱۰ هزار میلیارد است اما ما در حال رسیدگی هستیم. بنابراین ما مبارزه با فساد را در بوق و کرنا نمی‌کنیم و وقتی حقی از حقوق به شهر برگشت خبر آن را اعلام می کنیم.

او یادآور شد: در بحث شهروند، نیز شهروند را  ۶۰۰ میلیارد قیمت گذاری کرده بودند و از قبل در بحث قضایی نیز این موضوع  دنبال شد. در حوزه قضایی نیز حرف ما پیش رفت و منطق پیش روی ما است. ما مکلفیم با فساد برخورد کنیم امروز مسئول این کار هستم .

زاکانی گفت: اینکه در دوران مدیریت ۱۲ ساله  قالیباف، شهرداری با سپاه در ارتباط بوده باید بگویم که این ارتباط از قبل از دوره ایشان هم بوده و بعد از آن نیز وجود داشته است. قرارگاه خاتم در همه دوره‌ها  با شهرداری همکاری داشته زیرا که توان انجام پروژه‌های بزرگ را دارد و همه شهرداران به این مسأله اقبال داشتند. در برخی کشورها مجموعه‌های قدرتمند اقتصادی وجود دارند که وابسته به مجموعه‌های نظامی آنها هستند. بر همین اساس مجموعه قرارگاه و سپاه در  ۱۱۸ کشور پروژه اجرا می‌کند.

شهردار پایتخت درباره خانه‌های خالی از سکنه تهران هم توضیح داد: ۵۰۰ هزار خانه خالی به ویژه در مناطق بالای شهر ( ۱، ۲، ۲۲ و…) وجود دارد که عمده آن‌ها خانه‌های بزرگ مقیاس هستند. اما درباره خانه‌های متروکه و محیط‌های بی‌دفاع شهری و سازه‌های رها شده باید اعلام کنم که برخی از این سازه‌ها از شهرداری پروانه دریافت کرده‌اند اما در مرحله ساخت رها شده اند. شهرداری نمی‌تواند قاعده تطبیق را اعمال کند و ساماندهی این سازه‌ها از عهده شهرداری خارج است.

او  در ادامه با بیان اینکه نرخ خدمات شهری که ارائه می‌شود بالاتر از آن چیزی است که شهرداری دریافت می‌کند و آن چیزی که دریافت می‌شود تقریباً برابر با هیچ است، افزود: حدود ۴۶ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی و حدود ۱۳ هزار هکتار فضای سبز درون شهری وجود دارد که برای نگهداشت ۵۹ هکتار فضای سبز، منابعی هزینه می‌شود اما به هیچ وجه ما به ازای قیمت آن از شهروندان هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. بنا هم نیست که باری بر دوش شهروندان گذاشته شود بلکه این ارائه خدمت به شهروندان است.

تبدیل مجموعه جنگ افزار خیابان پیروزی به فضای سبز

زاکانی در ادامه خبر داد: امروز تفاهمی به امضاء رسید تا فضای مجموعه جنگ افزار خیابان پیروزی به سرانه فضای سبز شهر تهران تبدیل شود. این طرح در شورای شهرسازی مصوب شد تا با سهم ۳۵-۶۵ این تفاهم اجرا شود و تا سه ماه دیگر به شهرداری تحویل شود. قدرالسهم شهرداری ۱۱ هکتار مشخص شده است تا به فضای سبز شهر اضافه شود. همچنین تفاهم دوشان تپه نیز درحال پیگیری است تا ۷۲ هکتار به فضای سبز شهر تهران اضافه شود و فاصله پیروزی و دماوند پس از سال‌ها بازگشایی شود.

تشدید روشنایی در شهر

زاکانی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات یکی از اعضای شورا درباره سرقت نمادهای شهری گفت: سرقت تجهیزات و المان های شهری، پدیده‌ای شوم است. در منطقه ۲۲ کاری انجام شده بود و بخشی از پل را سرقت کردند که البته پیگیری‌های مربوط به آن انجام و مشخص شد که مربوط به کارفرما بوده است.

او  ادامه داد: در نقاط شهری به دنبال تشدید روشنایی‌ها هستیم و در زمینه جلوگیری از سرقت‌ها، با دستگاه های انتظامی همکاری لازم انجام می‌شود. باید مجموعه خودمان نیز در حوزه‌های مختلف نظیر خدمات شهری در مناطق فعال باشد تا مانع این اقدامات شوند.

تراکم‌فروشی خط قرمز ماست|من دزد دزد نکردم بلکه دنبال گردن‌کلفت‌ها رفتم| پاسخ زاکانی به انتقادهای ناصر همتی

۱۱ هکتار به فضای سبز منطقه ۱۳ اضافه شده است

شهردار تهران درباره حفظ درختان و باغات در تهران بیان کرد: حرکت ما در جهت توسعه فضای سبز است. به طور مثال ۱۱ هکتار فضای سبز به منطقه ۱۳ اضافه شده البته در این میان منطقه ۱۰ پایین ترین سرانه را در اختیار دارد. به دنبال تملک باغات برای تبدیل آنها به فضای سبز هستیم. 

او درباره جا به جایی درختان در تهران که در ماه‌های اخیر زیاد شده، نیز گفت: جابجایی درختان در برخی موارد نیاز است؛ مثلا در مسیری چند اصله درخت وجود دارد که باید برای اجرای پروژه آنها را جابجا کنیم. در خیابان ولیعصر(عج) می‌بینید که درختان چنار با قدمت چندین ساله وجود دارد که بعضا دارای آفت یا کهنسالی هستند. دنبال این هستیم که درختان با قدمت ده ساله را مابین آنها قرار دهیم تا طراوت موردنیاز لحاظ شود.

زاکانی با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده ۷ با جدیت برخورد می کند، خاطرنشان کرد: برخی لکه های فضای سبز در توسعه شهری ممکن است که موجب آسیب جدی شوند. در این زمینه ایده و طرح هایی درنظر داریم به طوری که به شدت به دنبال صیانت از باغات هستیم.

فعال شدن۵۰دستگاه اتوبوس برقی از شهریور

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی بر چگونگی حل معضل آلودگی هوا، گفت:آ لودگی هوا یک موضوع ملی است و ۲۳ دستگاه مسئول آن هستند. تمهیدات جدی در شهرداری برای کاهش آلاینده‌های مربوط به منابع متحرک انجام شده است تا ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقلی سبب کاهش آلودگی هوا شود. شهرداری به سمتی حرکت می‌کند تا موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری و سپس به سمت موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی  تبدیل کند.

زاکانی با تأکید بر این موضوع که «۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شود.»،‌ افزود:باید از طریق بازسازی و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها، آلودگی‌های گازی را کاهش داد. مشکل عمده تهران ذرات معلق است چرا که سطح آلاینده‌های گازی طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. جلساتی با حضور اندیشمندان و مسئولان برگزار شده تا راهکارهای کاهش ذرات معلق بررسی و دنبال شود. البته بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به شرایط اقلیمی جهانی و  کشورهای همسایه است که از عهده شهرداری خارج است و محیط زیست باید به آن بپردازد.

شهردار تهران در رابطه با صیانت از حریم شهر، گفت:صیانت از حریم شهر طبق قانون برعهده شهرداری است. اما گاهی تداخلاتی با شهرستان‌های پیرامونی تهران رخ می‌دهد که باعث می‌شود موضوع حریم گم و تضییع عمومی ایجاد شود. گزارشی درحال تنظیم است تا آزادسازی از جنبه‌های تعرضی و صیانت از حریم رخ دهد.

زمینه تخلف را از بین می‌بریم

شهردار تهران با تأکید براینکه بخش حقوقی شهرداری به شدت تقویت شده است، افزود: درحال حاضر پرونده‌های چند هزار میلیاردی به نفع شهرداری ختم می‌شود. بعضا در گذشته پیگیری درستی صورت نمی‌گرفت و از حقوق مردم صیانت نمی‌شد. امیدواریم که پرونده‌های‌کیفری‌مان کاهش پیدا کند و پرونده‌هایی که در دستگاه قضا است به نفع مردم حل شود، در مواردی که جرم مربوط به شهرداری‌ است، زمینه تخلف را از بین ببریم.

وضعیت قرمز 7نقطه تهران به دلیل حضور معتادان متجاهر

شهردار تهران با تاکید بر اینکه زمینه نگهداری معتادان را فراهم می کنیم، اضافه کرد: در ماه‌های آینده این پرونده به نفع مردم بسته خواهد شد. مثلا کوه سنگی کاملا جمع شده است. ۷ نقطه تهران نقطه قرمز ما بود که در مناطق ۲ و ۴ و ۵ و  ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۹ قرار دارد و در دره فرحزاد نیز تعداد معتادان کم شدند.

سهم تحریم در مشکلات کم شده است

شهردار تهران در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر تحریم‌ها در مدیریت شهر اظهار کرد: پیش از این گفته بودم که مشکلات ۸۰ درصد به مدیریت و ۲۰ درصد به  تحریم ارتباط دارد و در حال حاضر اعتقاد دارم که میزان تاثبر تحریم کمتر از این است. گشایش‌های جدی با حرکت درست دولت در حال انجام است اما همچنان تحریم اثر خود را دارد.

۱۰۰ پله برقی ماه قبل به مدار برگشت

شهردار تهران درباره مشکل پله برقی‌ها هم گفت: در بحث پله برقی،  ۵۰۰ پله برقی داریم که ۲۵۰ مورد از مدار خارج شده بود؛  ۱۰۰ پله برقی ماه قبل به مدار برگشت و تا پایان این ماه ۱۰۰ مورد  دیگر به مدار برمی‌گردد  و تا یک ماه بعد از آن نیز مابقی آن به مدار بر می‌گردد.

بحث پله برقی مرتبط به تحریم است

او معتقد است:«اینکه بحث پله برقی به تحریم بر می‌گردد  به این دلیل است که این پله‌ها خارجی هستند و اقلام آن نیز از آنجا وارد می‌شود، تحریم مانع نیست گرچه یک مورد آن نیز ظلم است. در بحث قطعات مترو نیز تحریم اثر دارد اما کار ما پیش می‌رود،  اینکه در انبار مترو برخی از اقلام صفر می‌شود  به بی مدیریتی برمی‌گردد چرا که در این دوره با یک امکان ۸۰۰ میلیاردی تامین اقلام را انجام دادیم.

زاکانی گفت: بخشی از این پله برقی‌ها را عامدانه از مدار خارج کردیم چرا که برای مردم خطر آفرین بود و باید اصلاح می کردیم. باید عینک سیاسی را از چشممان بر داریم؛ مهم مردم هستند که باید امید بگیرند .وقتی شهردار شدم، دیدم که امکان کار وجود دارد اما نیروهای قبلی‌ به بهانه تحریم کار نمی‌کردند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره کودکان کار توضیح داد: در بحث کودکان کار کودکانی سر چهارراه‌ها هستند، مورد استثمار قرار می‌گیرند و بخشی نیز زباله گرد هستند. برای آن‌ها برنامه ریزی می کنیم تا مهارت آموزی کنند و صاحب اشتغال شوند. بر همین اساس مراکزی تاسیس خواهیم کرد، البته بهزیستی متولی این کار است اما خودمان  را مکلف می‌دانیم به بهزیستی کمک کنیم.

پاسخ زاکانی به انتقادهای ناصر همتی

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه ناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی اعلام کردکه «آقای زاکانی در مناظرات انتخاباتی گفته بودند ۹۰ درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ها نیست؛ چرا الان پیشرفت چشمگیری در مدیریت شهری حس نمی‌شود؟»، گفت: اگر در گذشته اعلام کرده‌ام که ۹۰ درصد علت عدم تکمیل و اجرای پروژه‌های عمرانی، تحریم‌ها بوده است، الان می‌گویم که ۹۰ درصد مشکلات به دلیل بی‌عرضگی و ۱۰ درصد مربوط به تحریم بوده است.اجازه ندهید که از گذشته صحبت کنم چون کاری که کردند، بی‌عرضگی محض بود. البته ممکن است که تحریم شرایط را به سمتی پیش ببرد که با فاصله زمانی بیشتری به اهداف خود دست پیدا کنیم اما اینکه چنین وضعیتی رها شود، ظلم به مردم شهر است.

او در ادامه عنوان کرد: پس از پیروزی آقای رئیسی، همه نامزدهای انتخاباتی نزد آقای رئیسی حضور پیدا کردند. شربتی را به حضار تعارف کردند که آقای رئیسی برنداشت. هنگام نوشیدن شربت، سرفه‌ام گرفت. رو به آقای رئیسی گفتم حاج آقا اطلاع داشتی که در شربت چه چیزی ریخته بودند که خودتان برنداشتید. آقای همتی همان لحظه گفت ای کاش شربت را در زمان مناظرات می‌خوردی تا سرفه‌ات می‌گرفت. بنده در مناظرات نظرم را اعلام کردم و براساس سند صحبت کردم؛ الان هم متعهد به همان حرف‌ها هستم. اتفاق صفر و صدی نیست و باید ۴۸۵ پروژه اجرا شود.

رد شایعه حضور در پاستور

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر شایعاتی درباره برنامه شهردار تهران برای حضور در پاستور پاسخ داد: بنده در حال حاضر نیز در پاستور هستیم و هفته‌ای دوبار به هیأت دولت می‌روم و رئیس جمهور مکتبی ما مسیر را دنبال می کند. این موارد گمانه زنی‌های غلطی است که مانع کار می شود.

 زاکانی ادامه داد: در حوزه اتوبوس، ۱۷۵ دستگاه نوسازی  و ۵۰۰ دستگاه بازسازی شده است. از این۱۷۵ دستگاه  ۱۲۰ مورد وارد مدار شده است و ۵۰۰ دستگاه نیز بازسازی شده که بخشی مربوط به بهسازی مخازن است و بخشی نیز بازسازی خود دستگاه هاست. امسال ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس هم اضافه می‌کنیم.

شهردار تهران در ادامه درباره صدور بخشنامه گفت: چند بخشنامه صادر کردیم که یکی از آنها تحت عنوان بخشنامه وحدت رویه بود. برای شورای شهر بخشنامه را توضیح دادیم و مشکل حل شد. از طرف بازرسی کل کشور نیز پس از توضیحات ما اعلام شد که آن بخشنامه قانونی است.

تراکم‌فروشی خط قرمز ماست|من دزد دزد نکردم بلکه دنبال گردن‌کلفت‌ها رفتم| پاسخ زاکانی به انتقادهای ناصر همتی

آتش نشانی همچنان دستورالعمل نظارت را صادر می‌کند

او در ادامه درباره انتقال مجوز ایمنی در صدور پروانه از اتش نشانی به مناطق توضیح داد: پیش از این در صدور پروانه از آتش نشانی مجوز می‌گرفتند؛ در طول مسیر این نظارت باید استمرار داشته باشد. در حال حاضر نیز دستورالعمل نظارت را آنش نشانی می‌دهد و بر دستور العمل خود نیز نظارت می‌کند. بازه زمانی آن را در دوره ساخت گذاشتیم که مانعی برای صدور پروانه نباشد.

زاکانی با بیان اینکه بعضا ظلم‌های بزرگی در حوزه رسانه  انجام می‌شود، یادآور شد: به عنوان مثال روزنامه‌ای عکسی را چاپ کرد درباره ایجاد دیوار در پارک‌ها در حالی که برای ما این مهم است که پارک‌های بانوان،فرامنطقه‌ای داشته باشیم. موضوعی که از قبل هم بوده و کار خوبی بود؛ ۵ پارک بانوان دیگر نیز تاسیس می‌کنیم.

توسعه دکه‌ها ممنوع است

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دکه های شهر بیان کرد: توسعه دکه‌ها طبق مصوبه شورا ممنوع است اما بهبود وضعیت دکه‌های موجود وظیفه ما است . ایده‌هایی برای بازسازی آنها مطرح شده و این طرح‌ها در دست بررسی است.

املاک شهرداری مانند چاه نفت است

زاکانی گفت: کار جدی دیگر نیز ثبت مشخصات املاک است و ۱۷ هزار ملک را تا الان ثبت و ضبط کردیم. در واقع در این دوره ۵ هزار ملک به ۱۲ هزار ملکی که از دوره گذشته ثبت شده بود، اضافه شد. این کار همچنان ادامه دارد؛ اطلاعات املاک را بین مجموعه‌های مختلف که با ما مشارکت می‌کنند، تقسیم می‌کنیم تا کسی نتواند میزان املاک را دستکاری کند. املاک شهرداری مانند چاه نفت است که ما علاقه‌ای به خام فروشی آن نداریم. تلاش می‌کنیم به صورت  کارسازی شده آن را با یک ارزش افزوده بالاتر در خدمت مردم قرار دهیم؛ امیدواریم این کار را از طریق بورس پیش ببریم و منتظر نظر نهایی بورس هستیم.

-پاسخ شهردار تهران به خبرنگار همشهری آنلاین درباره وضعیت شفافیت قراردادها و مسائل مالی در شهرداری را در اینجا بخوانید.

کد خبر 675181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha