سخنگوی وزارت امور خارجه بن بست در مذاکرات وین را تأیید نکرد و گفت:‌ آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد، حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت چیزهایی برداشته که باید بازگرداند.

خطیب زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه) ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در وین گفت:‌ مذاکرات ایران و ۱+۴ از یک طرف و آمریکا در وین تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگوها انجام شده است. سفر مورا بعد از تماس تلفنی امیرعبداللهیان و بورل انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: لازم بود پیشنهاد بورل و استقبال امیرعبداللهیان دیدار حضوری انجام شود. رایزنی‌هایی در تهران انجام شود. با باقری ملاقات خواهد داشت. البته دستورکار گفت‌وگوها تقریبا در تهران روشن است امیدواریم بتوانیم بعد از انجام گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: حضور مورا نشان می‌دهد ما گفت وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی توسط سنا و کنگره ایران و ۱+۴ به دیپلماسی و دستیابی به توافق خوب و قابل اتکا پایبند بوده‌اند. اگر آمریکا آنچه از ما گرفته را برگرداند و حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد می‌توانیم فردای بعد از برگشت مورا به وین بازگردیم. سفر مورا این گفت‌وگوها را در مسیر درستی قرار می‌دهد.

وی همچنین درباره سفر بشار اسد به تهران بیان کرد: سفر بشار اسد چند ماهی بود که در حال تنظیم بود و برای این سفر اعلام آمادگی داشت و شرایط باید مهیا می‌شد که دیروز همراه با هیأت عالیرتبه وارد تهران شد. دو ملاقات با رئیس جمهور و یک ملاقات در محضر مقام معظم رهبری بود. دیداری بین امیرعبداللهیان و همتای سوری انجام شد و ملاقات سه جانبه بین وزرای خارجه دو کشور و وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برگزار شد.

امیدواریم این سفر بنیان جدیدی را برای ارتقای روابط ایجاد کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بن بست در مذاکرات وین و این‌که آیا ایران معتقد است بن بستی در مذاکرات ایجاد شده؟ گفت:  آنچه در وین اتفاق افتاده متوقف است در بعد تصمیمات واشنگتن بین ایران و ۱+۴ جمع بندی انجام و متن بین ما توافق شده و آنچه باقیمانده آمریکا باید پاسخ دهد. آمریکا قرار نیست‌ هدیه‌ای به ایران بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیزهایی برداشته باید بازگرداند و اگر چنین شود می‌توان گفت مذاکرات در دسترس است. من نمی‌گویم بن بست. تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.

خطیب‌زاده سفر امیر قطر به تهران را تأیید کرد و گفت: این سفر بزودی انجام می‌شود و دستورکار دوجانبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات دوجانبه است. قرار است رئیس جمهور کشورمان نیز بعد از این سفر، به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین اظهار داشت: به صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین شده که توسط مراکز راهبری و عالی نظام درباره مذاکرات است تا به امروز رعایت شده و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار دهیم. اهالی رسانه اجازه ندهید در این بازی طراحی شده برخی در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی قرار بگیرید. فرونکاهید آنچه بین آمریکا و ایران درباره بازگشت قابل راستی آزمایی شده در برجام به یک موضوع خاص یعنی سپاه است. بازنشر این سیاست‌ها که برخی مراکز جنگ روانی انجام می‌دهند، نباشند. 

کد خبر 675144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha