تعطیلات عید فطر فرصتی بود تا هم ۵ فیلم باقیمانده از اکران نوروزی به فروش‌شان بیفزایند و هم ۳ فیلم جدید اکران عید فطر شروع خوبی را تجربه کنند. اما در عمل تنها ۲ فیلم کمدی روی پرده یعنی «انفرادی» (مسعود اطیابی) و «سگ‌بند» (مهران احمدی) در هفته گذشته فروش خوبی داشتند و باقی فیلم‌ها آنقدرها برای سینماروها جذاب نبودند.

نمایی از فیلم انفرادی

ندا زندی - همشهری آنلاین: از میان ۳ فیلم اکران عید فطر، یعنی «انفرادی»، «لامینور» (داریوش مهرجویی) و «مغز استخوان» (حمیدرضا قربانی) که از ۷اردیبهشت روی پرده رفته‌اند، تنها فیلم کمدی «انفرادی» مورد استقبال قرار گرفته و تا رده سوم جدول فروش خود را بالا کشیده و احتمالا به‌زودی «موقعیت مهدی» (هادی حجازی‌فر) را هم که در رده دوم جدول فروش است، پشت‌سر می‌گذارد و اسبش را برای سبقت گرفتن از «سگ‌بند» زین می‌کند. از میان ۵فیلم اکران نوروزی نیز به‌نظر می‌رسد فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «شادروان» (حسین نیازی)، «روز صفر» (سعید ملکان) و «مرد بازنده» (محمدحسن مهدویان) تقریبا به کف‌فروش‌شان نزدیک شده‌اند و احتمالا باید منتظر باشند تا با فیلم‌های جدید عوض شوند. متوسط تعداد تماشاگران هر سانس سینما تقریبا ۲۴ نفر است و آنطور که از شواهد و قرائن پیداست تا اطلاع ثانوی نه فیلم پلیسی - معمایی، نه فیلم اکشن - ماجرایی، نه فیلم جنگی و نه حتی فیلم اجتماعی با مایه‌های طنز مشتری ندارد. فعلا فقط کمدی‌ها می‌فروشند.

بازگشت کهنه‌کارها

اوایل اسفند سال گذشته بود که شورای صنفی نمایش «لامینور» را به‌عنوان یکی از فیلم‌های اکران نوروزی معرفی کرد، اما چند روز بعد مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد که «لامینور» جزو گزینه‌های اکران نوروزی نیست. همین اظهارنظر آتش خشم مهرجویی را برافروخت و باعث شد این کارگردان در ویدئویی آتشین به این تصمیم معترض شود. متعاقب این ویدئو، سازمان سینمایی از سوی اصناف و فعالان سینمایی و همینطور کاربران فضای مجازی مورد شماتت قرار گرفت. در ادامه، توضیحات مدیران سازمان سینمایی درباره اینکه «لامینور» توقیف نشده و صرفا زمان اکرانش تغییر کرده، کارساز نیفتاد و حتی بعدا یکی از دلایل شکست اکران نوروزی به چیدمان بد فیلم‌ها و حذف فیلمی مثل «لامینور» نسبت داده شد. البته ویدئوهای دوم و سوم مهرجویی باعث شد طرفداران مجازی‌اش در چرخشی ۱۸۰درجه‌ای از او روی برگردانند و او را متهم به سازش‌کاری کنند. با همه این اوصاف، از ۷اردیبهشت که «لامینور» اکران شده تا امروز این فیلم در گیشه چیزی حدود ۸۰۵میلیون تومان فروخته و کمی بیش از ۲۴هزار نفر به تماشای آن نشسته‌اند. درواقع در هر سانس تقریبا ۱۱نفر تماشاگر آخرین ساخته یکی از کارگردانان موج نو سینمای ایران بوده‌اند.
پیش از اکران «لامینور» حرف از آن بود که این فیلم به دلایل حال و هوای موسیقایی‎اش به نوعی ادامه فیلم «سنتوری» (۱۳۸۵) است و کنار گذاشتن آن از اکران نوروزی هم با توقیف فیلم «سنتوری» مقایسه می‌شد. شاید این قرینه‌یابی‌ها درست باشد و «لامینور» را باید ادامه منطقی «سنتوری» دانست، اما فرقی میان «لامینور» و «سنتوری» وجود دارد که به ترکیب بازیگران این دو فیلم برمی‌گردد. در «سنتوری» گروهی از بازیگران حضور داشتند که در فیلم‌های سال‌های نخست فعالیت مهرجویی در سینما حضور نداشتند، ولی در «لامینور» حداقل ۴بازیگر کهنه‌کار هستند که از همکاران سال‌های دور مهرجویی به شمار می‌روند. علی نصیریان که در فیلم‌های «گاو» (۱۳۴۸)، «آقای هالو» (۱۳۴۹)، «پستچی» (۱۳۵۱)، «دایره مینا» (۱۳۵۶) و «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» (۱۳۵۹) با مهرجویی همکاری کرده در «لامینور» حضور دارد. او در نخستین روز اکران عمومی «لامینور» در پردیس ایرانمال درباره این همکاری بعد از سال‌ها گفت: «کار کردن با آقای مهرجویی برای من همیشه فوق‌العاده جالب بوده است. بعد از ۴۰سال دوری و جدایی از ایشان، این همکاری شکل گرفت. فرهنگ غنی و درک و دانش، پشتوانه کار یک سینماگر است. سینما فقط تکنیک نیست. سینما اندیشه و فکر است و ایشان صاحب فکر بودند. از همان موقع هم کار کردن با ایشان برای من بسیار جذاب بود و برای من این ارتباط بسیار جذاب بوده و ان‌شاءالله هم ایشان و هم من عمرمان کفاف بدهد یک‌بار دیگر این اتفاق بیفتد. برای من خیلی جذاب خواهد بود که آخر عمری با مهرجویی زندگی‌ام را تمام کنم.» جز نصیریان، بیتا فرهی که در فیلم‌های «هامون» (۱۳۶۸)، «بانو» (۱۳۶۹) و «میکس» (۱۳۷۸) با مهرجویی همکاری کرده، در «لامینور» نقش‌آفرینی داشته است. عزت‌الله رمضانی‌فر هم که قبلا در ۲فیلم «گاو» و «پستچی» تحت هدایت مهرجویی بوده، در آخرین فیلم او بازی کرده است. فریماه فرجامی نیز که یک‌بار در «اجازه‌نشین‌ها» (۱۳۶۶) با مهرجویی کار کرده بود، در «لامینور» نقش کوتاهی دارد.

دینامیت‌بازی «انفرادی»

مسعود اطیابی، کارگردان و سیدابراهیم عامریان، تهیه‌کننده پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران - «دینامیت» - پس از موفقیت این فیلم در سال۱۴۰۰، این‌بار با «انفرادی» به سینما آمده‌اند و امیدوارند رکورد خودشان را بشکنند و با مثلث عطاران - هاشمی - مهرانفر فروشی بیش از فروش «دینامیت» را در گیشه رقم بزنند.

 البته نباید فراموش کرد که «دینامیت» تقریبا ۹ماه روی پرده بود و با توجه به راهبندان اکران امسال و همینطور گرانی بلیت سینماها، بعید است که «انفرادی» بتواند چنین مدت طولانی‌ای روی پرده بماند.

«انفرادی» تا اینجای کار بیش از ۹ میلیارد و ۷۰۰میلیون فروخته و بیش از ۲۷۲ هزار نفر آن را دیده‌اند.

متوسط تعداد تماشاگر «انفرادی» در هر سانس تقریبا ۴۰نفر بوده که تقریبا ۵/۱ برابر از متوسط کل تعداد تماشاگران هر سانس سینما بیشتر است.

آخرین فیلم عطاران بر پرده سینماها «زیرنظر» ساخته مجید صالحی بود که اکرانش با آغاز کرونا و تعطیلی سینماها مصادف شد و ۹ میلیارد تومان فروخت.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا عطاران هنوز قدرت دارد که مانند پژمان جمشیدی که سال گذشته در «دینامیت» حضور داشت، مردم را به سینما بکشاند یا خیر. عطاران در کارنامه‌اش آثار پرفروشی مثل «هزارپا»، «مصادره» و «نهنگ عنبر» را دارد و پرفروش‌ترین بازیگر دهه۱۳۹۰ به‌شمار می‌رود. عطاران پیش‌تر در فیلم‌های «خروس جنگی» (۱۳۸۶) و «اخلاقتو خوب‌کن» (۱۳۸۹) با مسعود اطیابی همکاری کرده بود.

جواد عزتی جدی، محبوب نیست

«مغز استخوان» حمیدرضا قربانی در میان فیلم‌های تازه اکران‌شده کمترین تعداد سالن را در اختیار دارد و کمی بیش از ۶۹۰ میلیون تومان فروش داشته و کمی بیش از ۱۸ هزار نفر به تماشای آن رفته‌اند.

 به‌طور میانگین تقریبا ۱۳ نفر در هر سانس این فیلم را تماشا کرده‌اند که از میانگین کل ۲۴ نفر تماشاگر در هر سانس پایین‌تر است. بازیگران اصلی «مغز استخوان» بابک حمیدیان و پریناز ایزدیار هستند و جواد عزتی هم در این فیلم حضور دارد. اما به‌نظر می‌رسد جواد عزتی غیرکمدی زیاد برای سینماروها محبوب نیست و شکست فیلم «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان که روی پرده است، نشان می‌دهد حضور عزتی در «مغز استخوان» نمی‌تواند به این فیلم کمک زیادی کند.

متوسط تعداد تماشاگر هر سانس اکران نوروزی‌ها

«سگ‌بند»، پرفروش‌ترین فیلم روی پرده، از ۲۵اسفند سال گذشته اکران شده و تاکنون بیش از ۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته و با ۹۱۹ هزار و ۹۵۶تماشاگر به‌طور متوسط در هر سانس ۳۶ نفر تماشاگر داشته است.

«موقعیت مهدی» که از ۱۸ اسفند سال پیش روی پرده است، کمی بیش از ۱۰ میلیارد  و ۷۰۰ میلیون تومان فروخته و بیش از ۳۵۴ هزار نفر آن را تماشا کرده‌اند و به‌طور متوسط در هر سانس ۱۹نفر تماشاگر داشته است. «شادروان» که از ۲۵ اسفند سال۱۴۰۰ اکران شده، با ۹میلیارد و۱۱۸میلیون تومان فروش و ۲۷۰ هزار و ۴۰۷ تماشاگر در هر سانس به‌طور متوسط ۱۷تماشاگر داشته است. «روز صفر» هم ۲۵ اسفند۱۴۰۰ روی پرده آمده و تقریبا ۷میلیاردو۸۹۰میلیون تومان فروخته و ۲۴۳ هزار و ۲۴۹نفر تماشاگر داشته و به‌طور متوسط در هر سانس تقریبا ۱۹ نفر تماشایش کرده‌اند. در نهایت، «مرد بازنده» با فروش کمی بیش از ۶میلیارد تومان و با ۱۶۸ هزار و ۲۴۰ تماشاگر در هر سانس به‌طور متوسط ۱۷ نفر تماشاگر داشته است.  

چند روز پیش کامران حجازی، تهیه‌کننده «مرد بازنده» در اعتراض به اکران فیلم‌های جدید به ایسنا گفته بود: «طبق آیین‌نامه مصوب اسفندماه سال گذشته، نباید ۲ فیلم کمدی به‌طور همزمان به نمایش درآیند، اما اکنون می‌بینیم این اتفاق رخ داده است. ما در شرایطی که هنوز بحثی از شورای راهبردی مطرح نبود، تصمیم به اکران فیلم‌هایمان با قبول ریسک و مطابق آیین‌نامه موجود گرفتیم و انتظار این است تا زمانی که فیلم‌ها کف‌فروش خود را نگه داشته‌اند، شاهد حذف سالن‌ها و سانس‌های آنها نباشیم.

از سازمان سینمایی می‌خواهم در این خصوص با موضع شفاف و دقیق نشان دهند قانون بر سینما حکم می‌کند و در شرایطی که هنوز زمان اکران فیلم‌های نوروزی به اتمام نرسیده، نگذارند فیلم‌ها جایگزین شوند.»

اما به‌نظر می‌رسد متوسط تعداد تماشاگر هر سانس فیلم‌های کمدی دلیل مجاب‌کننده‌ای است که فیلم‌های اکران نوروزی جز «سگ‌بند» را به آخر راه‌ رسیده  قلمداد کنیم.

کد خبر 674876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha