طالبان افغانستان اعلام کرد که زنان باید صورت‌های خود را در انظار عمومی بپوشانند و «برقع آبی» را به عنوان پوشش ایده‌آل معرفی کرد.

زنان افغان

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: دولت طالبان امروز (شنبه) اعلام کرد که به دستور هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، زنان افغانستان باید صورت‌های خود را در انظار عمومی بپوشانند.

یک سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در کنفرانسی مطبوعاتی در کابل، دستور رهبر این گروه را خواند که می‌گوید، اگر زنی صورت خود را در خارج از منزل نپوشاند، پدر یا نزدیک‌ترین خویشاوند مذکر او احضار شده و نهایتا زندانی یا از شغل دولتی خود اخراج خواهد شد.

در متن دستور آخوندزاده «برقع آبی» به عنوان پوشش ایده‌آل معرفی شده است، روبنده‌ای که در دولت قبلی طالبان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به نماد این گروه «تندرو» بدل شد.

اکثر زنان افغانستان روسری به سر دارند، اما بسیاری در مناطق شهری کابل صورت خود را نمی‌پوشانند.

در دولت قبلی طالبان حدود ۲۰ سال پیش، تحصیل زنان ممنوع شد و آن‌ها اجازه نداشتند بدون همراهی یکی از مردان محرم به خود خانه را ترک کنند؛ پوشاندن صورت نیز در دولت قبلی اجباری بود. اما این گروه پس از به دست گرفتن مجدد قدرت در ۲۰۲۱ اعلام کرد که حکومت جدیدش با حکومت سابق تفاوت خواهد داشت.

با این حال در ماه‌های اخیر دولت طالبان محدودیت‌ها علیه زنان را - از جمله ممنوعیت سفر بدون همراهی یک ملازم مذکر و ممنوعیت حضور همزمان مردان و زنان در بوستان‌ها - تشدید کرده است.

کد خبر 674743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • رستمی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    26 8
    آقای مخبر ، اکنون که حکومت پایدار در افعانستان بر سر کار است ، آیا وقت آن نرسیده که مهمانان افغان که بیش از ۶ میلیون هستند به کشور خود باز گردند. و از یارانه های خودشان در کشور خودشان استفاده کنند. ؟ هر کدام هنگام خرید نان ۲۰ بربری میخرند.
  • CA ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    21 2
    خدا در قرآن مشخص کرده اینا خودشونو جای خدا جا زدن؟ زن ها رو به کیسه کردن این دیگه چه رسمیه حتما عمدا می کنند که بگن دین اسلام ضد زن و افراطیه و خشن و بده یعنی کاری که با دین مسیحیت کردند رو با اسلام بکنند رجوع شود به کتب تاریخی در این زمینه!
  • CA ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    17 2
    انسان از دیدگاه قدما موجودی دو بعدی و حیوان _ فرشته است کسانی که تهذیب نفس کردند و رشد علمی و عقلی و شعور بالاتر و ایمان قوی تری کسب کردند و در برابر هواهای نفسانی خود را کنترل نمودند این انسان ها از فرشتگان هم پیشی گرفته اند اما انسانی که نمی تواند خود را کنترل کند و رشد عقلی و ایمانی نکرده یعنی از اون حیوان هم پست تر و حیوانات بر او ارجحیت دارد چه عریانگرایان چه متعصبان جاهلی افراطی!
  • ناشناس IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    25 0
    طالبان گروهی تروریستی وضدمردمی هستند
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    19 0
    آرزو دارم مسیر دانایی رو طی کنند و به انسانیت برسند
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    25 1
    بی شرف ها
  • فرزند ایران IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    17 1
    کسانی که حداقل اسایش وارامش ورفاه در سرزمینشان نیست دیگر تعیین پوشش زنان یا مردان جهل نهایی هست. بی زحمت این چند میلیون مهاجر هم از کشور ما ببرید دیگر ظرفیت تکمیل هست.و سلام
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    7 0
    اگر پناهندگی دارن باید از طریق مراجع بین المللی بابت اقامت مشمول کمک های مالی شوند البته نا گفته نماند این بنده های خدا از دست گروه وحشی طالبان به کشور ما پناهنده شدن چون سابقه بد رفتاری طالبان را یکبار تربه کردن امیدوارم که حکومتی در خور مردم محترم افغانستان بکار آید تا به امنیت و آرامش برسند باید هموطنان عزیز این مهاجران را درک کنند
  • کهوند IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    10 0
    از طالبان کثیف تر باز خودشان امروز یک کلیپی دیدم که این بیشعورهای عصر حجر یک دختر بچه زرتشتی را با زور شوکر وشکنجه و ارعاب وادار به آوردن اسلام کنند هر کسی این ویدئو را ببیند از هرچه طالب و اسلام طالبانی حالش بهم خواهد خورد اینها دیگه چه جور جونوری هستند نمیدانم چرا حکومت ایران با این دایناسورهای انسان نما با مماشات برخورد میکند ؟!
  • امیر عبدالرضایی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    8 0
    اینا(طالبان) چیزی بجز جهل ونادانی دردستورکارخودشون ندارن...... چرا برای اینکه چیزی نمیدونند علمی درکارشون نیست یه موشت مفتخور لاابالی بی مبالات دورهم جمع شدند بجز ننگ برای بشریت هیچ خاصیت دیگری ندارند.
  • حسین IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    8 5
    اینها نتیجه توافق بایدن بی شرف وپوتین بی غیرت است،
  • موسوی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 0
    خداوند در قرآن فرموده اگر گردی صورت زن مشخص باشه البته بدون آرایش، اشکالی نداره، اونوقت طالبان بی مغز زنان رو اذیت می کنند. واقعاً مسخره است که از خودشون حکم صادر می کنند.