در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۹ برای اولین بار در کشورمان سینمای ماشین‌رو به نام «درایوین سینما» در تپه‌های تهرانپارس افتتاح شد. در این نوع سینما که هنوز نمونه‌هایی از آن در تعدادی از شهرهای جهان وجود دارد، تماشاگران با اتومبیل به آن وارد می‌شدند و در حالی که در ماشین نشسته بودند فیلم را تماشا می‌کردند.

درایوین سینما

همشهری آنلاین - پریسا نوری: وسعت درایوین سینمای تهرانپارس ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع و گنجایش آن ۲۸۴ اتومبیل بود. «داریوش شهبازی» تهران‌شناس از پستوی خاطراتش چند برگی از این سینما بیرون می‌کشد و اینطور یاد می‌کند: «اوایل دهه ۴۰ وقتی که کودک بودم گاهی با مرحوم پدرم و خانواده به درایوین سینمای تهرانپارس می‌رفتم. یادم است پرده وسیع سینما روی پایه‌های بتنی تعبیه شده بود و در کنار محل پارک هر ماشین میله‌ای قرار داشت که بلندگوها روی آن بود و بلندگوی هر ماشین از داخل به شیشه چسبیده می‌شد تا کم و زیاد کردن آن در اختیار تماشاگران باشد.»

زیرچشمی فیلم می‌دیدم

درایوین سینما همانطور که از نامش پیداست برای خودروسواران بود و آن زمان عده کمی که دستشان به دهانشان می‌رسید و صاحب ماشین بودند می‌توانستند در این سینما فیلم تماشا کنند. «رحمت‌الله اکبری» از ساکنان قدیمی محله تهرانپارس هم دراین‌باره می‌گوید: «این سینما به نوعی مخصوص پولدارها بود، چون فقط آنها ماشین داشتند. عصر که می‌شد انواع ماشین‌های فورد، بنز آلمانی و کادیلاک آمریکایی به طرف سینمای تهرانپارس سرازیر می‌شدند. بلیت این سینما ۱۵۰ ریال و سه برابر سینماهای معمولی بود و ما که نه ماشین داشتیم و نه پول زیاد، نمی‌توانستیم برای تماشای فیلم به این سینما برویم. یادم است آن زمان صبح‌ها در کفاشی کار می‌کردم و شب‌ها برای کمک به کارگر سینما و فروش ساندویچ به سینمای تهرانپارس می‌رفتم و در حین کار زیرچشمی فیلم می‌دیدم.»

سینمایی مخصوص پولدارها | اولین سینمای ماشین‌رو تهران کجاست؟

درایوین سینما کجاست؟

عمر مفید درایوین سینمای تهرانپارس، کمتر از یک دهه بود و این سینما سال ۱۳۴۸ تعطیل شد و جایش را به یک ساختمان نیمه بلند داد. با گذشت ۶ دهه و با توسعه ساخت و ساز در این محله، ردی از این سینما باقی نمانده و حتی ساکنان قدیمی محدوده درباره محل دقیق درایوین سینما اتفاق نظر ندارند اما آنطور که از شواهد پیداست این سینما در حوالی فلکه دوم تهرانپارس است.

سینمایی مخصوص پولدارها | اولین سینمای ماشین‌رو تهران کجاست؟

کد خبر 674633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha