امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تلاش برای حفظ اکثریت پارلمانی برای دور دوم حضورش در این مقام نام حزب راست میانه‌اش را از «لا رپوبلیک آن مارش!» (جمهوری به پیش!) به «رنسانس» تغییر می‌دهد.

Macron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این تغییر نام حزب در آستانه شروع کارزارهای انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن (خرداد) انجام می‌گیرد.

مکرون امیدوار است که اکثریت در پارلمان در مقابل یک اتحاد جدید از احزاب چپ‌گرا به رهبر ژان-لوک ملانشون و حزب راست افراطی «اجتماع ملی» مارین لوپن (که قبل از ۲۰۱۸ جبهه ملی نام داشت) حفظ کند. 

استانیسلاس گرینی، دبیرکل حزب مکرون در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت نام رنسانس «همیشه با انتخاب روشنگری بر تاریک‌اندیشی» مترادف بوده است. مکرون قبلا از نام رنسانس در کارزار انتخابات اروپایی‌اش در سال ۲۰۱۹ استفاده کرده بود.

گورینی با اشاره به نتایج ضعیف دو حزب پیشین تشکیل‌دهنده دولت در فرانسه یعنی سوسیالیست‌ها و جمهوریخواهان در انتخابات اخیر که نامزدهای آن هیدالگو و والری پکرس روی هم کمتر از ۷ درصد آرا به دست آوردند، گفت: «احزاب سیاسی مجبورند برای تداوم وجودشان خودشان را بازآفرینی کنند.»

این تغییر نام همچنین با هدف کمک به حزب مکرون برای حل مشکل ناکامی در به دست آوردن پایگاه در دولت‌های محلی در پنج سال گذشته است. گورینی گفت: «این حزب، حزب مردم خواهد بود، گشوده به سوی شهروندان» و از افراد در همه رده‌ها به خصوص مقامات محلی انتخابی استقبال خواهد کرد.

مکرون جنبش «آن مارش!» را در سال ۲۰۱۶ هنگامی وزیر اقتصاد بود، به وجود آورد و با استفاده از آن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ شد. این حزب که «نه چپ و نه راست» نامیده شد، در آن زمان عامدانه خودش را به صورتی نامتعارف ارائه کرد. این حزب از حروف اختصاری EM که ابتدای نام و نام خانوادگی مکرون هم هست، استفاه کرد و یک لوگوی دست‌نویس به خط خود مکرون داشت که برخلاف رنگ‌های تثبیت‌شده نظام حزبی قدیمی هیچ رنگ خاصی نداشت.

«آن مارش» بعدا در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۷ به «لا رپوبلیک آن مارش» (جمهوری به پیش) تغییر نام داد که مکرون در آن اکثریت را به دست آورد.

حزب جدید «رنسانس» با دو حزب راست میانه دیگر حزب «جنبش دموکرات» (MoDem) به رهبری فرانسوا بایرو و حزب «افق‌ها»(Horizons) که ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر پیشین مکرون پایه‌گذاری کرده است، ائتلافی با عنوان «آنسامبل» (با یکدیگر) تشکیل می‌دهند.

بایرو در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت که ائتلاف احزاب میانه در برداشت‌ مشابهی از «وخیم بودن» وضعیت فعلی «اختلافات» سیاسی در فرانسه دارند. او گفت ایده‌های احزاب اپوزیسیون برای فرانسه «رادیکال‌تر» و «خطرناک‌تر» است.

کد خبر 674440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha