همشهری آنلاین: رای گیری در اولین دهکده آمریکا با پیروزی باراک اوباما کاندیدای دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پایان رسید.

به گزارش سی ان ان، مردم دهکده دور افتاده‌ای که در شمال شرقی نیو هامپشایر واقع شده در اولین ساعات نیمه شب سه شنبه 4 نوامبر به عنوان نخستین شهروندان آمریکایی آرای خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 به صندوق انداختند.

بر اساس نتایج اعلام شده در این دهکده باراک اوباما از 21 رای ماخوذه در این دهکده 15 رای را به خود اختصاص دادو جان مک کین کاندیدای جمهوری خواهان تنها تنها توانست 6 رای را از آن خود کند.

این اولین بار است که مردم دیکسویل از سال 1968 به کاندیدای دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای می‌دهند.

در این دهکده که دارای 75 نفر سکنه است، انتخابات از سال 1960در اولین ساعات نیمه شب آغاز می‌شود، در واقع قریب به پنج دهه است که مردم دیکسویل اولین رای دهندگانی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت می‌کنند.

مردم شهر دیکسویل ناچ به طور سنتی طرفدار حزب جمهوری خواه محسوب می‌شوند و تنها درر سال 1968 هوبرت هامپفری دموکرات توانسته است در این دهکده بر ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا پیروز شود.

جرج بوش رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز در دو دوره انتخابات قبلی در دیکسویل برابر رقبای دموکرات خود به پیروزی رسیده بود. بوش در سال 2004 73 درصد ارای مردم دیکسویل را از آن خود کرده بود در این سال 19 نفر از شهروندان دیکسویل به بوش و 6 نفر دیگر به جان کری رای داده بودند.

در سال 2000 نیز 80 درصد سکنه دیکسویل بوش را انتخاب کردند. در این سال بوش پسر 21 رای و ال گور معاون سابق کلینتون 5 رای کسب کرده بودند.

در زمان برگزاری انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها و جمهوریخواهان که در ماه ژانویه سال جاری برگزار شده بود، مردم دهکده دیکسول جان مک کین را به عنوان کاندیدای جمهوریخواهان و اوباما را به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها انتخاب کرده بودند.

اما در  انتخابات سراسری حزب دموکرات در نیوهامپشایر هیلاری کلینتون بر اوباما پیروزشده بود.

ایالت نیو هامپشایر در مجموع دارای 4 کالج‌ انتخاباتی است.

رای دهندگان آمریکایی در ایالات این کشور به کالج‌های اتنخاباتی رای می‌دهند و در نهایت کاندیدایی که پیشترین کالج انتخاباتی در هر ایالتی را از آن خود کند در آن ایالت فرد پیروز اعلام خواهد شد. در سیستم الکتورال کالج میزان آرای کاندیداها مهم نیست و تنها تعداد کالج‌های انتخاباتی حامی کاندیداها اهمیت دارد.

کد خبر 67430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز