وزارت صمت اعلام کرد: به دستور وزیر صمت مقرر شده فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به صورت شفاف انجام شود.

خودرو cars

به گزارش همشهری آنلاین، مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو استناد برخی رسانه‌ها به نامه‌ای درباره فرآیند حذف تدریجی قرعه‌کشی در فروش خودرو  به‌ منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد.

وزارت صمت از همان ابتدای تصدی سکان‌داری این وزارتخانه راهبردی از سوی سیدرضا فاطمی‌امین، پیرو دغدغه به‌حق مردم، ضمن مخالفت با ادامه روند فعلی قرعه‌کشی فروش خودرو، اصلاح روند و تلاش برای حذف آن را در دستور کار قرارداد و بر اساس همین قاعده نیز وزیر صمت «حذف تدریجی قرعه‌کشی فروش خودرو» را از برنامه‌های جدی وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون نیز برنامه‌ها در همین مسیر طراحی‌شده و ایجاد سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز بر همین اساس بوده است.

همچنین در اجرای بند «۵» دستور هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم مبنی بر این‌که در اسرع وقت اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که می‌تواند به حذف تدریجی قرعه‌کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲ اردیبهشت‌ماه امسال، فراهم شود و همه خودروسازها از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت موردنظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.

نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد آن است که اکنون تنها برخی خودروسازها آن‌هم به‌صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی می‌کنند که ضمن شفاف شدن روند فروش خودروی آن‌ها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» می‌شوند.
 
بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن‌هم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگرچه که با توجه به حساس بودن این موضوع برنامه‌ریزی برای انجام آن در کوتاه‌ترین زمان مدت، انجام‌شده است، اما بازهم روندی زمان‌بر خواهد داشت.

از آن‌جا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌شده و شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود، تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به‌دست خریداران واقعی برسد.
 
براین اساس به دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این‌ پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود.

تأکید می‌شود افزایش تولید خودرو، راهبرد اصلی وزارت صمت است، اما شفاف‌سازی عرضه خودرو (چه قرعه‌کشی و چه غیرقرعه کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند؛ به عبارتی شفاف‌سازی روند عرضه خودرو موضوع دیگری است که سبب تضییع نشدن حقوق مصرف‌کننده می‌شود؛ بنابراین وزارت صمت وظیفه خود می‌داند نسبت به اجرای عرضه شفاف خودرو اقدام کند.

بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده است در عمل واسطه‌ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند؛ بنابراین هدف از دستور ابلاغ‌شده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد.

کد خبر 674145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 101
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • فرزاد ملقب به فری IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    41 7
    این روششون پراید رو به میلیارد میکشونه ببین کی گفتم
  • مجیدی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    85 10
    مطمنم میخوان یه سایتی طراحی کنن که هنگام هر بار ثبت نام یه مقداری پول بابت ثبت نام دریافت کنن مطمن باشین
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    68 1
    اصلا قرعه کشی چیه اون از قیمت خودرو اونم از قرعه کشی قشنگ دکون کلاه برداری زدن
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    55 3
    باز برگشتیم به عقب
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    59 2
    جمع کنید این مسخره بازیها . خارجی های بی دین سوار بهترین ماشینها می شوند ولی مردم ایران باید فقط به ماشینهای بی کیفیت ایرانی نگاه کنند و قدرت خرید خودرو را ندارند.
  • 859364 IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    57 2
    چرخ یک بار اختراع شده چرا دارین دوباره امتحان میکنین که چرخ چه شکلی باشه بهتر به مردم قالب میکنین.از خارجیهای بی‌دین الگو برداری کنین.یاد بگیرید.شایدم بلدین میخوای بیشتر درآمد کسب کنین
  • جواد IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    44 3
    خارجی های نا مسلمان و کافر با کمترین پول بهترین خودرو ها سوار میشوند ولی ما که ضد کافر و دارای انصاف و وجدان هستیم باید با بیشترین قیمت بی کیفیت ترین خودرو را سوار بشیم در صورتی که شنگانس بیاریم در قرعه کشی دروغین برنده شویم
  • حسین IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    40 4
    خداوکیلی اگه با این قرعه کشی اختلاف قیمت کارخانه و بازار بالای ۵۰۰ میلیون نرسید هرچی میخاین بگین،خود دولت هم باعث این کار میشه چون سودشون تو اینه،هیچوقتم درست نمیشه دیگه
  • بلاش ابادی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    38 5
    جالبه از یه طرف داد میزنید ماشین هاش خوب نیستند بعد همه خانوادگی ثبت نام میکنید
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    39 2
    خداوکلی کم سرمردم کلک برنید،هربار ی بازی در میارید. قیمتها را تثبیت کنید،صادرات و واردات هم ازاد کنید مردم بستگی به توان مالی خرید خودرو می کنند. بازارهم خودبه خود ثبات قیمت پیدا میکنه.
    • سهیل IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      11 4
      آره میگیم ولی آدم عاقل مجبوریم نمی‌تونیم بنز بخریم که
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    23 3
    ایشالا که اینجوری نتونن راهی برای پارتی بازی داشته باشن و عادلانه به مردم ماشین بفروشن
  • قرران محمد کلته IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    7 10
    باسلام بهتر بصورت اقساط یکساله پس از پرداخت کامل وجه نسبت تحویل آن به صاحبان واقعی تحویل شود؛ خیلی خوب میشود روش فعلی حذف گردد ؛ با تشکر کلته
  • ناشناس IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    10 5
    متاسفم که نمی تونید یه راه مناسب پیدا کنید ببندید در این فرغون سازها رو هم مردم راحت بشن هم خودتون
  • فتح الله IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    11 2
    نظر من این است که افرادیکه از طریق کارخونه ها ماشین میگیرند ۲ سال حق فروش نداشنه باشند از طرفی ماشینها دپو شده را بدند تو بازار خود ایران خود کاری بکنند که دلال بازی و شلاتانی برد کنار
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    9 2
    خانم من از اول سایپا وایران خودرو همش ثبت نام کرده حتا ماشینی که زیاد طرفدار نداشته اما نشده ان شاااله به یاری وکمک خدا اوکی بشود
  • افیام IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    7 3
    به نظرم راه رسیدن به سود خودشون را هموار می کنند ایندفعه با حذف قرعه کشی
  • لوکاس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    19 1
    به نظرم بهتر جمع کنید این این خودرسازیدون سایپا ایران خودرو ...بس دیگه .. اشغال به عنوان طلا ...حیف پول به این گاریها بدی
  • مردم IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    16 1
    فساد به سبک جدید
  • حمید IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    7 1
    چه خواجه علی چه علی خواجه مگه فرقی هم داره
  • جواد IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    6 1
    با سلام، سامانه فروش یکپارچه خودرو دیگه چه صیغه ای هستش؟؟ مگه تا حالا از چه سامانه ای استفاده میشده؟؟ هر روز یه بامبول درست میکنند!!!!
  • ناشناس IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    14 0
    میخان قیمت کارخانه را برسونن ب بازار
  • رئوف IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    19 0
    من و بیست نفر از دوستان واقوام طی این دوسال تاحالا هرنفر 25بارثبت نام نمودیم وبرنده نشدیم به نظر من این قرعه کشی دروغه