متن زیر یادداشتی نوشته یوسفعلی میرشکاک است در وصف سوگواری آیت‌الله جوادی آملی در فراق همسرشان.

آیت الله جوادی آملی

به گزارش همشهری آنلاین، این شاعر در صفحه رسمی اینستاگرامش نوشته است:

«هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن

دیدن تصاویر سوگواری حضرت استاد جوادی آملی در فراق آینه‌ی خویش، یکی از آثار شگرف تعلیمی و تربیتی ایشان است. بلکه مهم‌ترین آموزه‌ی ایشان شمرده می‌تواند شد اگر چشمی و گوشی و هوشی باشد تا ببیند به چشم جان و بشنود به گوش خرد تا دریابد به هوش مینویی، نسبتی را که نفس یک انسان وارسته و حکیم با جفت خود می‌تواند داشته باشد. و برای رسیدن به این موقف از وارستگی و حکمت، دانش بسیار لازم نیست که هستند دانشمندان دینی و غیر دینی که به چنین مرتبه‌ای از انس و مودت و یگانگی نرسیده‌اند. برای عروج به چنین فرازی، عشق لازم است:

عشقت رسد به فریاد ور خود به سان حافظ

قرآن زبر بخوانی با چارده روایت

و عشق موهبت است؛ موهبتی برآمده از امانتی که آسمان‌ها و زمین برنتافتند و آدمی پذیرفت و همه گرفتاری‌ها از همین جا آغاز شد، زیرا پس از بسط و نشر آدمی در خاک معلوم شد بر سماع راست هر تن چیر نیست و هر دلی از عهده‌ی به سر بردن عهد خود با عشق و معشوق برنمی‌آید.

اولین کتابی که از حضرت استاد جوادی خواندم «زن در آیینه جمال و جلال» بود و دریافتم که با جانی برومند و به یگانگی رسیده روبه‌رو هستم که بر خلاف بسیاری از اهل کسوت زن را حیوانی نمی‌انگارد که بر او پوست آدمی کشیده‌اند تا مرد به نکاحش رغبت کند و بر خلاف صورت غالب اولئک کالانعام که در جهان اسلام افزونترند، مظهر زیبایی و فریبایی حضرت حق را آلت استفراغ مزاج نمی‌بیند.

ای کاش مدعیان دین و اخلاق به آموزه‌های واپسین حکیم حوزه‌های سنتی چشم بگشایند و عبرت بگیرند و بیاموزند.

با تمام دلم به استاد یگانه و حکیم الهی آموزگار عشق و عرفان حضرت علامه جوادی آملی تسلیت می‌گویم؛ گر چه دل عاشق سوگوار تسلی‌پذیر نیست.»

کد خبر 673909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 4489402228 IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    10 0
    استاد جوادی عاملی از عالمانی است که حرف وعملش یکی هست