هوای پاک، آب سالم، پیاده‌راه‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری، فضاهای سبز، باغ‌های گیاه‌شناسی، حمل و نقل عمومی سبز، هتل‌های دوستدار محیط زیست، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌هایی به شمار می‌رود که یک شهر را در لیست پایدارترین نقاط دنیا قرار می‌دهد.

شهر

به گزارش همشهری آنلاین، مدیران در اغلب شهرهای جهان به ویژه در قاره اروپا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که نوآوری‌هایی سازگار با محیط زیست در طراحی شهری به کار گیرند و از این طریق تغییرات اقلیمی را به حداقل برسانند. در شهرهایی نظیر گرونوبل در فرانسه یا بوداپست پایتخت مجارستان، گرایش به پایداری شهری در میان مردم به حدی زیاد است که شهردارهای اخیر بر اساس میزان تمایل آن‌ها به پیاده‌سازی پروژه‌های پایدار انتخاب می‌شوند. از سوی دیگر، مقامات ارشد اروپایی در انتخاب بهترین مقاصد گردشگری، معیارهایی نظیر کیفیت هوا و آب، حمل و نقل عمومی کربن صفر، میزان فضاهای سبز موجود به ازای هر شهروند، نرخ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، کیفیت زندگی و میزان مسیرهای دوچرخه‌سواری به رتبه‌بندی شهرهای اروپایی به عنوان پایدارترین نقاط دنیا پرداخته‌اند.

در این میان، لیوبلیانا پایتخت اسلوونی با بیشترین نرخ فضای سبز به ازای هر شهروند به عنوان پایتخت سبز اروپا مشخص شد، هلسینکی و لاختی فنلاند در رده دوم قرار گرفت، اسلو در نروژ و گرونوبل فرانسه نیز رده‌های برتر لیست سبزترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داد. در ادامه به شرح ویژگی‌های برتر هر از این شهرها پرداخته می‌شود که در سبز سازی آن‌ها سهیم بوده است.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲| پایتخت اسلوونی سبزترین شهر اروپا

لیوبلیانا، اسلوونی

لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی نه تنها به عنوان سبزترین شهر جهان در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است بلکه تنها نقطه‌ای از جهان به شمار می‌رود که برای ششمین سال پی در پی در لیست پایدارترین شهرهای اروپا قرار گرفته است. از مهم‌ترین اقداماتی که مدیران لیوبلیانا برای پایدارسازی هر چه بیشتر آن انجام داده‌اند می‌توان به افزایش قابلیت پیاده‌روی در شهر اشاره کرد ضمن اینکه دسترسی تمام شهروندان و بازدیدکنندگان به دوچرخه‌های اشتراکی از سال ۲۰۰۸ امکان‌پذیر شده است. علاوه بر این، ۵۴۲ متر مربع فضای سبز مخصوص زنبورهای عسل در سراسر شهر نصب شده که میزبان بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کندوی عسل در سراسر شهر است و نقش مهمی در افزایش تنوع زیستی ایفا می‌کند.

پایتخت اسلوونی به عنوان شهری دوستدار دوچرخه‌سواری بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسیر را در اختیار کاربران این وسیله نقلیه سبز قرار داد، ضمن اینکه بالاترین نرخ تفکیک ضایعات خانگی اروپا، یعنی ۷۰ درصد را از آن خود کرده است.

جالب است بدانید که مقامات اسلوونی طی چند سال اخیر، گردشگری پایدار را در رأس برنامه‌های خود قرار داده و توانسته‌اند از پیشگامان سفر سبز اروپا به شمار روند.

هلسینکی و لاختی در فنلاند

هلسینکی، پایتخت فنلاند به واسطه پایبندی به تعهدات زیست‌محیطی خود توانسته است جایگاه مهمی از لیست شهرهای پایدار اروپا را از آن خود کند. این شهر پاک‌ترین هوای قاره را از آن خود کرده و توانسته است بهترین کیفیت زندگی را برای ساکنان خود فراهم آورد. مردم هلسینکی در هر گوشه از شهر خود می‌توانند از حضور در فضاهای سبز نهایت لذت را تجربه کنند ضمن اینکه قابلیت دسترسی برای تمام افراد دارای معلولیت جسمی و خانواده‌هایی با کودکان سوار بر کالسکه فراهم آمده است.

لاختی، شهری کوچک در ۶۰ کیلومتری هلسینکی نیز از حیث پایداری هم‌تراز با پایتخت فنلاند عمل کرده و در جایگاهی برابر با آن قرار گرفته است. مدیران لاختی از تبدیل آن به اولین شهر بدون کربن فنلاند تا سال ۲۰۲۵ خبر داده و برای تحقق وعده خود تا کنون اقدامات ویژه‌ای اعمال کرده‌اند. در این راستا، نرم‌افزاری در اختیار شهروندان قرار گرفته است که کاربران می‌توانند از طریق آن، میزان انتشار گازهای آلاینده ناشی از فعالیت‌های خود را ارزیابی کنند که نتیجه این اقدام تا کنون، کاهش قابل توجه کربن را در پی داشته است. جالب اینکه بیش از سه چهارم لاختی را درختان سبز فرا گرفته ضمن اینکه، ۱۱ درصد آن نیز محصور در فضاهای آبی است که این ویژگی‌ها نقش مهمی در پاکی هوا و آب شهر بر عهده دارد.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲| پایتخت اسلوونی سبزترین شهر اروپا

اسلو، نروژ

پایتخت نروژ را جنگل معروف Marka و آبدره اسلو در خود محصور کرده است. در هر جای شهر، اثری قابل توجه از طبیعت به چشم می‌خورد و همین ویژگی منحصر به فرد، اسلو را در لیست محبوب‌ترین مقاصد گردشگری افراد دوستدار محیط زیست قرار داده است. ساکنان و بازدیدکنندگان شهر اغلب از قایق سواری برای کشف زیبایی‌هایی طبیعی آن بهره می‌گیرند و به چشم‌اندازهای سبز دور دست راه پیدا می‌کنند.

مدیران پایتخت نروژ طی چند دهه اخیر عزم خود را برای به صفر رساندن انتشار دی اکسید کربن جزم کرده و توانسته‌اند بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ نرخ تولید این گاز مضر را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. افزایش گرایش اغلب مردم شهر به تردد از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نقش مهمی در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن در شهر ایفا کرده است.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲| پایتخت اسلوونی سبزترین شهر اروپا

گرونوبل، فرانسه

گرونوبل شهری واقع در استان ایزر فرانسه در لیست پایدارترین و سبزترین شهرهای اروپا و جهان قرار گرفته که این جایگاه ارزشمند را تا حد زیادی مدیون برخورداری از قابلیت پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سوای و سایر شیوه‌های تردد پاک است. مردم این شهر از عبور و مرور در داخل آن با سرعت کم گرایش زیادی دارند که در نتیجه آن، مدیران نیز زیرساخت‌های شهری دوستدار تردد سبز را گسترش داده‌اند. جالب است بدانید که اغلب مسیرهای دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی در محل باغ‌های اجتماعی واقع شده است که همین امر رفت و آمد را برای کاربران لذت بخش کرده چرا که امکان استفاده از سبزی و میوه‌های این باغ‌ها برای آن‌ها فراهم آمده است.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲| پایتخت اسلوونی سبزترین شهر اروپا

به گزارش ایمنا، گرونوبل میان کوه‌های سبز، جنگل‌های زیبا و دره‌های اسرارآمیز پنهان شده است که این ویژگی هر ساله گردشگران دوستدار محیط زیست بسیاری را به سمت خود فرا می‌خواند.

کد خبر 673693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha