تا همین چند وقت پیش، آتش زدن لاستیک‌های فرسوده و نقش این رفتار در افزایش آلودگی هوا یکی از موضوعات پرچالش محله خلازیر منطقه ۱۹ بود که با راه‌اندازی مرکز بازیافت لاستیک، بناست روند یادشده دگرگون شود و شاهد تحول در این زمینه باشیم. گزارش پیش رو به چندوچون فعالیت این مرکز می‌پردازد.

مركز بازيافت لاستيك

همشهری آنلاین - زهرا بلندی:‌ بهره‌برداری از خط تولید چیپس لاستیک از جمله اقدامات اخیر معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۹ در حوزه پسماند است که در بلندمدت کاهش آلودگی هوا و در کوتاه‌مدت، پایان بخشیدن به رفتار متداول آتش زدن لاستیک‌های رهاشده را به همراه خواهد داشت.

 لاستیک‌های فرسوده و کیسه‌های بزرگ قطعات لاستیکی در محوطه خارجی کارگاه روی هم تلنبار است. عده‌ای از کارگران در فضای داخلی کارگاه پشت دستگاه‌های بزرگ ایستاده‌اند و عده‌ای دیگر در فضای بیرونی مشغول جابه‌جایی کیسه‌های بزرگ گرانول هستند.

خط تولید چیپس‌لاستیک راه افتاد | لاستیک کهنه‌ات را نسوزان؛ بفروشش

خط تولید چیپس‌لاستیک راه افتاد | لاستیک کهنه‌ات را نسوزان؛ بفروشش

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۹ می‌گوید: «در اینجا ابتدا لاستیک‌های مستهلک خرد می‌شوند و به اندازه‌های ۲۰در۲۰ درمی‌آیند، بعد وارد دستگاه آسیاب می‌شوند و سپس برای جدا شدن نخ‌هایشان وارد قسمت نخ‌چین می‌شوند و در نهایت، لاستیک و فلز داخل آن از هم تفکیک می‌شوند. از چیپس و گرانول حاصل از لاستیک در صنایعی مانند تولید لنت و ترمز و از خرده‌های لاستیک هم برای کفپوش پارک، محیط‌های ورزشی و... استفاده می‌شود.»

خط تولید چیپس‌لاستیک راه افتاد | لاستیک کهنه‌ات را نسوزان؛ بفروشش

تولید روزانه بیش از ۳ هزار کیلوگرم گرانول

روزانه حدود ۵ تن لاستیک (۵ هزار کیلوگرم) وارد این سایت می‌شود که حدود ۳ هزار و ۷۰۰‌ کیلوگرم آن آسیاب و به گرانول تبدیل می‌شوند. این در حالی‌است که اگر این محل به برق ۳۰۰ آمپر مجهز و دستگاه شریدر در آن مستقر شود، ظرفیت ورود ۱۰ هزار کیلوگرم را با خروجی ۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گرانول پیدا خواهد کرد.

«محمد غفاری» در این‌ باره می‌گوید: «علاوه بر جمع‌آوری عمده لاستیک‌ها، با ایجاد نخستین غرفه پسماند مختص خرید لاستیک‌های فرسوده هم شرایط مناسبی برای خریداری لاستیک‌های فرسوده شهروندان فراهم شده وخوشبختانه مشارکت چشمگیر شهروندان در ارائه لاستیک‌های فرسوده را به همراه داشته است.» 

خط تولید چیپس‌لاستیک راه افتاد | لاستیک کهنه‌ات را نسوزان؛ بفروشش

جلوگیری از لاستیک‌سوزی

لاستیک‌های جمع‌آوری‌شده با انتقال به این مرکز، وارد چرخه بازیافت می‌شوند و این روند در کاهش آلودگی‌های ناشی از آتش زدن، دپو و دفن لاستیک‌ها نقش بسزایی دارد. غفاری با بیان این موضوع می‌گوید: «این محدوده حاشیه‌ای از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شرایطی را برای جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل و محلی و سوزاندن آنها فراهم کرده و به نوعی به قطب ضایعات تهران تبدیل شده بود، اما با اجرایی شدن ایده راه‌اندازی این مرکز که صرفاً به آسیاب لاستیک می‌پردازد، نه‌تنها آلودگی زیست‌محیطی وارد طبیعت نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود لاستیک‌های رهاشده در اطراف تهران دوباره در مصارف دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.»

خط تولید چیپس‌لاستیک راه افتاد | لاستیک کهنه‌ات را نسوزان؛ بفروشش
 

عکس‌ها از علیرضا طهماسبی

کد خبر 673412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha