جراح و متخصص مغز و اعصاب گفت: سندرم گرفتگی مچ دست در خانم‌ها شیوع بالاتری دارد و علائم آن، گزگز و خواب رفتگی دست‌ها است که در شب‌ها تشدید می‌شود.

میگرن

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زالی، جراح و متخصص مغز و اعصاب گفت: سندرم گرفتگی مچ دست در خانم‌ها شیوع بالاتری دارد و بیشتر در سنین ۵۰-۳۵ سال دیده می‌شود و علائم آن، گزگز و خواب رفتگی دست‌هاست که در شب‌ها تشدید می‌شود.

وی افزود: در این سندرم اعصاب ناحیه مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد و به علل مختلفی نظیر افزایش وزن، کم کاری تیروئید، بارداری و…، ایجاد می‌شود، اما اکثر موارد به دلایل مکانیکی و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب دست ایجاد می‌شود.

به گفته زالی، درمان کوتاه‌مدت این عارضه شامل اجتناب یا کاهش فعالیت‌هایی است که اعصاب دست را تحت فشار می‌گذارد و در موارد خفیف درمان دارویی، در موارد متوسط استفاده از مچ‌بندهای مخصوص و تزریق موضعی و در موارد بسیار شدید نیز یک جراحی ساده انجام می‌شود.

وی لرزش دست در جوانان را به‌ویژه اگر در هر دو دست باشد، نیازمند بررسی برشمرد و گفت: مهم‌ترین علت آن اضطراب و مشکلات روحی و روانی و پرکاری تیرویید است. البته در موارد بسیار نادری نیز ممکن است به دلیل بیماری ویلسون باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: لرزش دست گاهی ارثی است، اما حتماً باید توسط پزشک بررسی شود و لرزش‌هایی که بر اثر اضطراب است، در سنین پایین به دارو جواب می‌دهد.

این عوامل موجب تشدید علائم میگرن می‌شود

وی میگرن را شایع‌ترین سردرد عنوان کرد که دارای انواع و علل مختلفی است و زمینه توارثی و سرشتی نیز دارد.

به گفته زالی، به این بیماران داروهای پیشگیری کننده سردردهای میگرنی توصیه می‌شود اما اغلب بیماران فقط زمانی که دچار سردرد می‌شوند دارو را استفاده می‌کنند.

وی برخی عوامل نظیر بی‌خوابی، گرسنگی مستمر و پیوسته، استفاده طولانی مدت از تبلت یا نگاه کردن به تلویزیون، استرس‌های روزانه و مواد غذایی نظیر پنیر و شکلات را موجب تشدید علائم میگرن عنوان کرد.

زالی، پرهیز مواد غذایی، استفاده از داروهای پیشگیری کننده میگرن، استفاده از بوتاکس در موارد مزمن مقاوم به دارو و در موارد بسیار نادر جراحی را از جمله درمان‌های میگرن برشمرد.

وی میگرن را بیماری ابتدا و انتهای میانسالی عنوان کرد و افزود: با بالا رفتن سن میگرن کاهش می‌یابد و معمولاً بعد از ۵۰ سالگی شکل‌گیری اولیه میگرن نادر است. در خانم‌ها با توجه به اینکه دوران قاعدگی به دلیل اختلالات هورمونی یکی از علل اصلی تشدید میگرن است بعد از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی و افت استروژن شدت میگرن کاهش می‌یابد یا کلاً از بین می‌رود.

کد خبر 673290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha