هزاران نفر در چهارمین جمعه ماه مبارک رمضان، روز قدس، با وجود محدودیت‌های نیروهای رژیم صهیونیستی برای ورود به محوطه مسجدالاقصی در نماز جمعه در این مکان شرکت کردند.

مسجدالاقصی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا حدود ۱۶۰۰۰۰ نفر از فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس، کرانه غربی و شهرهای عرب‌نشین درون فلسطین اشغالی در این مراسم حضور داشتند.

نیروهای پلیس و امنیتی رژیم اشغالگر اسرائیل با بستن خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به شهر قدیمی بیت‌المقدس نمازگزاران را مجبور کردند راه‌های بسیار طولانی‌تر برای رسیدن به محوطه مسجدالاقصی بپیمایند.

شمار زیادی زیادی از نیروهای اشغالگر در دروازه‌های منتهی به محوطه مسجد حضور داشتند و از نمازگزاران کارت شناسایی می‌خواستند و برخی از آنها را بازرسی بدنی می‌کردند.

پلیس اسرائیل همچنین اقدامات امنیتی را در اطراف این منطقه تشدید کرده بود. هزاران نفر از فلسطینی‌ها پس از ممانعت از ورودشان به بیت‌المقدس در محل ایست‌های بازرسی منتهی به این شهر از کرانه غربی نماز خواندند.

قبلا در صبح روز جمعه هم بیش از ۴۰ زائر درون مسجد الاقصی در حمله نیروهای اشغالگر زخمی شدند. این حمله آخرین مورد از رشته‌ای حملات روزانه پلیس اسرائیل از دو هفته پیش به زائران مسلمان است که برای عبادت در روزهای آخر ماه رمضان درون محوطه مسجدالاقصی می‌مانند.

نیروهای به شدت مسلح پلیس روز جمعه از طریق دروازه باب المغربیه به درون محوطه مسجد الاقصی هجوم بردند و سقف‌های چندین ساختمان را اشغال و با گلوله‌های فولادی با پوشش لاستیکی، نارنجک صوتی و گاز اشک‌آور به زائران حمله کردند.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد ۴۲ نفر را که عمدتا دچار جراحات بخش بالایی بدن بودند، درمان و ۲۲ نفر آنها را به بیمارستان المکاسد منتقل کرده است. همچنین گزارش می‌شود که  پلیس در ابتدا از دسترسی امدادگران به این محوط جلوگیری و یک امدادگر را به شدت مضروب کرد.

حملات خشونت‌آمیز پلیس رژیم اشغالگر در جمعه‌های ماه رمضان امسال یادآور درگیری‌های مشابه در رمضان سال پیش در بیت‌المقدس و درگیری‌های بعدی بر سر غصب املاک فلسطینیان در محله شیخ جراح بیت‌المقدس و بوسیله شهرک‌نشینان اسرائیلی و اخراج خانواده‌های فلسطینی ساکن آنها و تجاوز به حریم مسجدالاقصی است که به کشتار فلسطینیان ساکن غزه و تظاهرات گسترده فلسطینیان درون فلسطین اشغالی انجامید.

درگیری‌های مشابهی که کانون ابتدایی آن در سال ۲۰۱۴ در بیت‌المقدس بود، را برخی کارشناسان انتقاضه سوم یا انتفاضه بیت‌المقدس نامیدند.

کد خبر 673182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha