رئیس فراکسیون روحانیت مجلس گفت:مردم باید خودشان هزینه سفر به حج را تامین کنند اگر ندارند واجب نیست که به حج بروند. یک زائر باید بتواند امکانات مکه رفتن را داشته باشد اگر نمی تواند لازم نیست خود را با گرفتن وام یا قرض به زحمت بیاندازد.

تقوی

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی : یکی از موضوعاتی که این روزها بسیاری از زائران خانه خدا را نگران کرده ، احتمال افزایش هزینه‌های سفر به حج تمتع است؛ در روزهای اخیر علی اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی رادیویی خبر داده که امسال با توجه به اعلام آمادگی وزارت حج عربستان، درصدی از حجاج کشورهای اسلامی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و رعایت نکات بهداشتی نیز مستلزم افزایش برخی از هزینه‌ها خواهد بود.او حتی برای افزایش هزینه حج تمتع، مثالی از اسکان زائران که یکی از دلایل اصلی تفاوت هزینه کاروان‌های حجج تمتع است، آورده و اعلام داشته که اگر در شرایط عادی زائران در اتاق‌های چهار تا پنج نفره اسکان داشتند، اکنون در هر اتاق باید دو نفر حضور داشته باشند و همین امر موجب بالا رفتن برخی از هزینه‌ها خواهد شد. افزایش هزینه هایی که در کنار افزایش احتمالی 200 تا 300 دلاری مالیات بر ارزش افزوده این سفر از سوی دولت نگرانی هایی در میان طیفی از زائران خانه خدا ایجاد کرده است.

در همین راستا سید رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص احتمال افزایش نرخ حج تمتع از سوی عربستان  گفت:سطح قیمت ها در کل جهان افزایش یافته و اگر بخواهیم مانند گذشته زائران را به سفر حج ببریم باید یارانه بدهیم در حالیکه نه وضعیت اقتصادی کشور چنین اجازه ای می دهد نه سیاست دولت و مجلس این است. لذا مردم باید خودشان هزینه سفر به حج را تامین کنند اگر ندارند واجب نیست که به حج بروند. یک زائر باید بتواند امکانات مکه رفتن را داشته باشد اگر نمی تواند لازم نیست خود را با گرفتن وام یا قرض به زحمت بیاندازد.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس ادامه داد:البته سازمان حج و زیارت باید رایزنی های لازم در این زمینه را انجام دهد تا قیمت ها را کاهش دهد که زائران بیشتری راهی سفر حج شوند. گرچه این موضوع را هم باید در نظر گرفت که قیمت هتل ها، کرایه ها، خوراک و .... در عربستان افزایش یافته است و گرانی ها طبیعی است.

تقوی در خصوص ورود کمیسیون فرهنگی به این موضوع گفت:کمیسیون فرهنگی مجلس ورودی به این قضیه ندارد و فقط می تواند به سازمان حج توصیه هایی داشته باشد تا جایی که این سازمان تلاش کند تا با دیپلماسی و رایزنی با مسئولان عربستان قیمت ها را پایین بیاورد.

وی با بیان اینکه اگر تعداد سهمیه ایران کم شد یا به علت گرانی ها تعداد زائران کاهش یافت. آیا باید غصه این را بخوریم که تعداد زائران در حج کم می شود؟  گفت: سازمان حج و زیارت باید از طریق دیپلماسی و رایزنی اقدامات لازم را انجام دهد که مردم بیشتر بروند اما اگر انجام نشد و قیمت هم پایین نیامد یا پایین آمد اما همچنان عده ای از کسانی که ثبت نام کرده اند توان پرداخت هزینه ها را نداشتند نباید غصه بخورند که نمی توانند بروند. در قرآن نیز آمده کسانی که استطاعت دارند واجب است که به زیارت حج نائل شوند نه کسانی که فقیر هستند یا مشکلات مالی دارند. کمیسیون فرهنگی نیز در خصوص توافقات لازم با عربستان برای کاهش قیمت ها توصیه های همیشگی خود را انجام می دهد اما چیزی که روشن است این است که بازار قیمت ها را تعیین می کند و توصیه های ما نیز قانون نیست.

کد خبر 673086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha