رییس انستیتو پاستور ایران گفت: اکنون نزدیک به ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک در انبار داریم که در صورت درخواست وزارت بهداشت تحویل داده خواهد شد.

واکسن کرونا ـ پاستور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران درباره آخرین وضعیت واکسن پاستوکووک گفت: واکسن پاستوکووک که مجوزهای مصرف در کودکان و بزرگسالان را دارد، بیش از ۱۴ میلیون دز مورد قرارداد بوده که تمام آن تحویل شده است. در عین حال ظرفیت تولید ماهانه ۴ تا ۵ میلیون دز واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس را به صورت تجمیعی داریم.

۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک در انبار

وی افزود: با توجه به درخواست وزارت بهداشت و میزان واکسنی که اعلام نیاز می‌شود، برای تولید واکسن پاستوکووک برنامه‌ریزی انجام می‌شود که مطابق درخواست برنامه تولید را انجام می‌دهیم. در حال حاضر غیر از ۱۴ میلیون دزی که تحویل داده شده، حدود ۳ میلیون دز واکسن هم در انبار داریم که در صورت درخواست وزارت بهداشت تحویل داده خواهد شد.

بیگلری درباره احتمال افزایش ظرفیت تولید باتوجه به نیاز به تزریق دز یادآور برای کرونا گفت: ظرفیت تولید در صورت اعلام وزارت بهداشت افزایش پیدا می‌کند.

واکسن‌های منحصر به فرد پاستور

وی گفت: باید توجه کرد که هر دو فناوری واکسنی که داریم؛ اعم از پاستوکووک که تولید مشترک با کوبا است و پاستوکوواد که بر پایه آدنوویروس است، منحصربه‌فرد هستند. واکسن پاستوکووک که مشترک با کشور کوباست، واکسنی است که برای کودکان با سن بسیار پایین، قابل استفاده است که از این نظر منحصر به فرد است و از این بُعد که تنها واکسنی است که برای کووید ساخته شده و چند ظرفیتی است هم منحصر به فرد است. زیرا تمام واکسن‌های دیگری که در دنیا برای کووید ساخته شده، ‌واکسن‌های تک ظرفیتی بوده و با یک جهش می‌توانند مقابله کنند، اما واکسن پاستوکووک این امکان را دارد که بتوان با آن با جهش‌های مختلف مقابله کرد که از این نظر نسل آینده واکسن‌های کووید محسوب می‌شود. این واکسن با فناوری بسیار پیشرفته کنژوکاسیونی که دارد، در داخل کشور فراهم شده است.  

واکسن «آدنوویروسی» پاستور به کجا رسید؟

وی با اشاره به آخرین وضعیت انجام مطالعات واکسن آدنوویروسی انستیتو پاستور ایران، گفت: واکسن دوم‌مان هم به نام واکسن پاستوکوواد که بر مبنای ناقل آدنوویروسی است، مانند واکسن‌های آسترازنکا، اسپوتنیک و جانسون اند جانسون آمریکایی و ...، نسل جدیدی از واکسن‌ها است که خوشبختانه برای اولین بار در کشور طراحی‌اش انجام شد و آزمایش‌های پیش‌بالینی آن نشان داد که واکسن بسیار موثری است. مقاله این واکسن هم در مجله اختصاصی و معتبر Vaccine چاپ شد. مسلما اگر نیاز باشد، از این تکنولوژی این واکسن می‌توان هم برای بیماری کووید ۱۹ هم برای سایر بیماری‌هایی که احتمالا در آینده نیاز به واکسن خواهند داشت، استفاده کرد و واکسن آدنوویروسی انستیتو پاستور می‌تواند یک فناوری بسیار قابل استفاده و موثر در داخل کشور تلقی شود.

وی با اشاره به مراحل مطالعاتی واکسن آدنوویروسی انستیتو پاستور، گفت: واکسن آدنوویروسی انستیتو پاستور هنوز وارد مطالعه بالینی و انسانی نشده است، اما ما پنجمین کشوری هستیم که توانستیم در دنیا واکسن آدنو بسازیم. ورود واکسن پاستوکوواد به مرحله مطالعه انسانی به نظر کمیته واکسن و وزارت بهداشت بستگی دارد، اما مسلما اگر به تاریخ کرونا بازگردیم، می‌بینیم که اولین واکسن‌هایی که بیرون آمدند شامل واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک، واکسن آدنوویروسی  بودند. زیرا به سرعت می‌توان آن‌ها را مهندسی کرده و برای بیماری مدنظر واکسن ساخت. کشورهای انگلیس و روسیه که این واکسن را ساختند، تکنولوژی آن را از قبل در کشورشان داشتند. خوشبختانه این تکنولوژی با زحمت بسیار زیاد در داخل کشور ما و در انستیتو پاستور ایران هم فراهم شده است. مسلما این واکسن، سرمایه‌ای بزرگ برای آینده کشور است و در تهدیدات آتی، ابزاری داریم که آمادگی آن ایجاد شده و در بیماری‌های آتی می‌توان با سرعت بسیار بیشتر واکسن را طراحی کرد.

بیگلری گفت: می‌توان گفت که پاستوکووک برای مصرف فعلی برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، یکی از برترین واکسن‌های دنیا هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان است که کارایی‌اش را نشان داد و نتایج مطالعه مرحله سوم کارآزمایی آن هم در یک مجله بسیار معتبر پذیرفته شده که در هفته‌های آتی چاپ می‌شود. در عین حال واکسن پاستوکوواد یک آینده‌نگری و وسیله‌ای برای آتیه کشور بود که برای آینده کشور بسیار راهگشا خواهد بود.

وی گفت: واکسن پاستوکوواد فاز پیش‌بالینی و حیوانی خود را طی کرده است. معمولا در مرحله اول پیش‌بالینی از حیواناتی مانند موش، رت، خرگوش، همستر استفاده می‌کنیم. اگر کمیته واکسن و وزارت بهداشت و وسازمان غذا و دارو صلاح بدانند و مجوز دهند، این واکسن وارد کارآزمایی بالینی می‌شود. واکسن پاستوکوواد را به منظور داشتن ابزار برای واکسن‌های آتی طراحی کردیم و نتایج آن در فاز حیوانی بسیار خوب بوده است.

کد خبر 673080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha