دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون (Doctor Strange in Multiverse of Madness)، جدیدترین فیلم دنیای سینمایی مارول، یکی از پربحث‌ترین فیلم‌های فاز چهارم مارول استودیوز محسوب می‌شود. در آستانه اکران جهانی این فیلم، با بررسی متاخرترین آثار این دنیای سینمایی، حدس می‌زنیم که دکتر استرنج چه جور داستانی برای ما تعریف خواهد کرد.

دکتر استرنج

به گزارش همشهری آنلاین، از سال ۲۰۱۹ که نام دنباله دکتر استرنج با عنوان دکتر استرنج و مولتی‌ورس دیوانگی (Doctor Strange in Multiverse of Madness) اعلام شد، توانست جذاب‌ترین و مرموزترین فیلم فاز چهارم مارول استودیوز باشد. این فیلم که ۶ می در سینماهای جهان اکران می‌شود (البته به جز عربستان سعودی و احتمالا کویت که اکران فیلم را ممنوع کرده‌اند) علاوه بر اینکه دنباله‌ای برای دکتر استرنج سال ۲۰۱۶ است که مدت‌ها چشم‌انتظارش بودیم، رشته‌های داستانی مختلفی را هم از سراسر دنیای سینمایی مارول یک‌جا جمع می‌کند. 

اما این برای خود فیلم چه معنایی دارد؟ آیا دکتر استرنج ۲، ارزش انتظار طولانی را دارد که طرفداران دنیای سینمایی مارول برای آن کشیده‌اند؟ بیایید همه چیزهایی را که در مورد دکتر استرنج جدید می‌دانیم، بررسی کنیم و ببینیم چه چیزهایی درباره اولین فیلم دنیای سینمایی مارول در سال ۲۰۲۲ کشف می‌کنیم. 

از زمانی که انشنت وان (Ancient One) با بازی تیلدا سوئینتن به بروس بنر با بازی مارک رافلو، در فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)  جدول‌های زمانی متفاوت را آموزش داد، روشن بود که نسخه‌های جایگزین و جهان‌های موازی، در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول اهمیت دارند. در واقع مارول با افشای عنوان فرعی «Multiverse of Madness» در تابستان ۲۰۱۹ معلوم کرد که این ایده، جزء اصلی داستان‌گویی آن‌ها خواهد بود. از دو تریلر فیلم که تاکنون منتشر شده، به نظر می‌رسد طرح داستان در رابطه با خراب شدن مولتی‌ورس یا جهان چندگانه، پس از کاری باشد که دکتر استرنج با بازی بندکیت کامبربچ در فیلم اسپایدرمن: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) انجام داد. 

رمزگشایی از هیجان‌انگیزترین فیلم دنیای ابرقهرمانی مارول | از دکتر استرنج جدید و هرج‌ومرج در جهان چندگانه چه می‌دانیم؟

دست کم، فرض ما این است، چرا که اولین تریلر مولتی‌ورس، در پایان اسپایدرمن پخش شد و در آن‌جا استرنج گفت باید کاری را که کرده، تمام کند. البته، ممکن است استرنج بعد از کمک به مرد عنکبوتی، به جست‌وجو در مولتی‌ورس ادامه دهد و طلسم بعدی، مشکلاتی را در فیلم جدید برای او به وجود بیاورد. 

اقدامات استرنج، شکافی را در ساختار جهان‌های چندگانه یا مولتی‌ورس ایجاد کرده است و شورای حاکم بر مولتی‌ورس می‌خواهد که استرنج، تاوان جنایاتش را بدهد. این ممکن است که توضیح دهد چرا همان‌طور که در ترلر دیدیم، استرنج از واندا ماکسیموف با بازی الیزابت اولسن کمک و راهنمایی می‌خواهد. در سریال وانداویژن در سال ۲۰۲۱، آگاتا هارکنس مدعی بود که واندا همان اسکارلت ویچ است و احتمالا در این فیلم هم شاهد سفر دشوار واندا برای تبدیل شدن به اسکارلت ویچ باشیم. 

از طرفی در سریال انیمیشنی چه می‌شد اگر...؟ (?...What if) ما شاهد نسخه بدطینت دکتر استرنج بودیم و با دانستن اینکه داستان‌های دکتر استرنج چطور کار می‌کنند، می‌توان حدس زد که استرنج باید با بحرانی دست و پنجه نرم کند که خودش باعث و بانی آن بوده است. در عین حال به واندا کمک می‌کند که از مسیر تاریکی که در پیش دارد، عبور کند. همین‌طور برای اینکه ثابت شود دکتر استرنج واقعا بدترین دشمن خودش است، نسخه دارک استرنج (Dark Strange)، احتمالا همان نسخه شیطانی انیمیشن «چه می‌شد اگر...؟» هم در مولتی‌ورس صاحب نقش است. 

در نظر داشته باشید که مولتی‌ورس، مفهومی است که ما به طرز ناراحت‌کننده‌ای، بسیار کم درباره آن می‌دانیم، همان‌طور که استرنج به پیتر پارکر با بازی تام هالند در «اسپایدر من: راهی به خانه نیست» می‌گوید. ولی ما می‌توانیم بر اساس آنچه در فاز چهارم فیلم و سریال‌های مارول دیده‌ایم، حدس‌هایی بزنیم.  

رمزگشایی از هیجان‌انگیزترین فیلم دنیای ابرقهرمانی مارول | از دکتر استرنج جدید و هرج‌ومرج در جهان چندگانه چه می‌دانیم؟

آن طور که در فصل اول سریال لوکی دیدیم، مولتی‌ورس، قبلا گروهی از جهان‌های موازی‌ بود که به شکل ناامیدکننده‌ای بی‌نظم بودند. واقعیت‌های مختلف، درست به همان دلایل مسخره‌ای که کشورهای مختلف روی زمین به جنگ یکدیگر می‌روند، با هم در نبرد بودند و همه چیز تیره و تار و در هرج و مرج بود. تا اینکه یک دانشمند به اسم «او که باقی می‌ماند» (the One Who Remains) با بازی جاناتان میجرز توانست مولتی‌ورس را در یک خط زمانی مقدس ادغام کند. تا اینکه دو نسخه از لوکی، شرور مشهور دنیای سینمایی مارول، با بازی تام هیدلستون و سوفیا دی مارتینو، همه چیز را خراب کردند. در وضعیت کنونی، مولتی‌ورس یا جهان چندگانه، بار دیگر به قلمرویی از واقعیت‌های موازی تبدیل شده است که در آن هر تصمیمی، تعداد نامحدودی از واقعیت‌ها را نتیجه می‌دهد. هرج و مرج محض. یا دست کم این چیزی است که در پایان لوکی با آن مواجهیم به علاوه اینکه این وعده داده می‌شود که آن نسخه‌ای از لوکی که باقی می‌ماند، بدترین نوع لوکی است.

مسلما «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» جزئیات بیشتری از مولتی‌ورس فاش کرد، بیشتر از چارچوبی که در آن انواع واقعیت‌ها، هر نتیجه قابل تصوری می‌توانند داشته باشند. در این فیلم، پیتر پارکرهایی که در ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ به مرد عنکبوتی تبدیل شدند هم در کنار مرد عنکبوتی جدید حضور دارند. همچنین مولتی‌ورس این اجازه را می‌دهد که در آن افراد زودتر یا دیرتر از برنامه زمانی دنیای سینمایی مارول به دنیا بیایند و همین‌طور جهان‌های بسیار متفاوتی وجود داشته باشند که شبیه به فیلم‌هایی با حضور شخصیت‌های مارول هستند، اما نه با مشارکت مارول استودیوز. 

رمزگشایی از هیجان‌انگیزترین فیلم دنیای ابرقهرمانی مارول | از دکتر استرنج جدید و هرج‌ومرج در جهان چندگانه چه می‌دانیم؟

ماجراجویی بعدی استرنج در چشم‌انداز در حال تغییر است. اگرچه، ما تصور می‌کنیم که از منهتن شروع می‌شود و احتمالا یک سفر سریع به کامار-تاج وجود داشته باشد؛ جایی که وونگ با بازی بندیکت ونگ به عنوان جادوگر عالی سلطنت می‌کند. پس از آن، شگفتی‌هایی برای قهرمان ما در انتظار است زیرا خودِ واقعیت «تا می‌خورد» و تاریخ تغییر می‌کند.

طبق سنت اکثر فیلم‌های استودیو مارول، اکثر بازیگران دکتر استرنج برای فیلم جدید بازمی‌گردند. البته کامبربچ عنوان عجیبی دارد. این شخصیت از زمان فیلم اول، از جمله زمانی که در اونجرز به خود اجازه داد از وجودش جدا شود تا آینده‌ای را که در آن تانوس با بازی جاش برولین در نهایت شکست می‌خورد، پشت سر گذاشته باشد. طبق گزارش‌ها، کامبربچ در تعدادی از نسخه‌های عجیب و غریبی که در تریلرها دیده می‌شود، بازی خواهد کرد.

مانند بسیاری از فیلم های فاز چهارم دنیای سینمایی مارول، دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون، یک سال تمام به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد. این فیلم با اکرانش  پاسخ‌هایی درباره مولتی‌ورس این جهان سینمایی و البته بسیاری سوال دیگر درباره شخصیت‌ها و ماجراهای نسخه‌های دیگر آن‌ها، در آستین خواهد داشت. 

منبع: ترجمه از روتن تومیتوز با تغییر و تلخیص. 

کد خبر 672289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha