یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

گروه ورزشی: گرندپری امسال برزیل برای فلیپه ماسا متفاوت از سال‌های گذشته است.

راننده برزیلی فراری امسال این فرصت را دارد که با برپا کردن جشن قهرمانی جهان در خانه نام خود را در تاریخ فرمول یک ثبت کند. پیش از این، تنها جوزپه نینو فارینا، راننده ایتالیایی آلفا‌رومئو بود که توانست در اولین سال برگزاری مسابقات (1950) قهرمانی جهان را در خانه از آن خود کند.

ماسا که 7 امتیاز از لوییز همیلتون راننده بریتانیایی مک‌لارن عقب است امیدوار است بتواند این دستاورد تاریخی را با حضور 70 هزار هوادار هموطن خود در پیست اینترلاگوس جشن بگیرد.

آسوشیتدپرس از قول وی در‌این‌باره می‌نویسد: «این مهمترین مسابقه زندگی من است. گرندپری برزیل همیشه برای من خاص است اما امسال بیش از گذشته اهمیت دارد چون من شانس قهرمانی دارم. حمایت هواداران نقش خیلی مهمی دارد و بدون شک به نفع من خواهد بود. نمی‌توانم تصور کنم که رسیدن به قهرمانی در اینجا چه حسی دارد.»

آیرتون سنا، آخرین راننده برزیلی بود که توانست در سال 1991 قهرمانی جهان را از آن خود کند و ماسا به خوبی می‌داند که برای تکرار این عنوان چه کار سختی دارد. وی برای رسیدن به این هدف نه‌تنها به پیروزی در این مسابقه نیاز دارد بلکه باید امیدوار باشد که همیلتون در رتبه ششم یا پایین‌تر قرار بگیرد و چنانچه در سکوی دوم بایستد تنها در صورتی قهرمانی را از آن خود خواهد کرد که همیلتون به رتبه‌ای بهتر از هشتم دست پیدا نکند.

این در حالی است که همیلتون در 12 مسابقه از 17 مسابقه اخیر خود همواره بین 5 راننده برتر قرار گرفته است. اما ماسا، قهرمان سال 2006 گرند پری برزیل در‌این‌باره می‌گوید: «من روی پیروزی در این مسابقه تمرکز می‌کنم و این تنها کاری است که از دستم ساخته است. خیلی مهم است که امید داشته باشی. من نمی‌توانم به این فکر کنم که همیلتون چه کار خواهد کرد. بعد از اینکه همه چیز تمام شد باید ببینیم که چه کرده‌ایم.»

تاکنون تنها 9 راننده توانسته‌اند با جبران کسری امتیازات در مسابقه آخر، قهرمانی را از چنگ پیشتاز جدول رده‌بندی در‌آورند که آخرین بار در سال گذشته کیمی رایکونن، هم‌تیمی ماسا توانست به این مهم دست پیدا کند. فصل پیش درست در شرایطی مشابه و در حالی که همیلتون با 7 امتیاز برتری در صدر جدول بود، رایکونن با قرار گرفتن در سکوی اول در اینتر‌لاگوس رویای رقیب بریتانیایی‌اش را نابود کرد.

اما این بار همیلتون قصد دارد با  الگو گرفتن  از سنا و جبران اشتباهات سال گذشته نهمین راننده بریتانیایی باشد که در 50 سال گذشته قهرمانی فرمول یک را از آن خود می‌کند. همیلتون گفته که اگرچه نمی‌تواند خود را با سنا، قهرمان برزیلی که به خاطر تصادف در پیست درگذشت مقایسه کند اما تلاش می‌کند که باعث افتخار او باشد: «این دومین مسابقه من در برزیل است و هر بار که به اینجا آمدم احساس متفاوتی داشتم. به این دلیل است که وقتی جوان‌تر بودم سنا ارزش زیادی در زندگی من داشت.

هنوز می‌توانم حضورش را حس کنم. نه من نه هیچ راننده دیگری نمی‌تواند یک آیرتون سنای دیگر باشد اما من سعی می‌کنم او را سربلند کنم و به خوبی او شوم.» همیلتون که در دور تمرینی به خوبی ماسا نبود، اهمیتی به حمایت هواداران برزیلی از ماسا نمی‌دهد: «فقط باید مثل همیشه و مسابقات قبل باشی. این یک افتخار و یک دستاورد بزرگ است اما من زمان زیادی برای رسیدن به آن دارم و این آخرین سالی نیست که مسابقه می‌دهم.»

کد خبر 67220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز