نشریه آمریکایی در گزارشی ضمن اشاره به ناکامی سیاست خروج ترامپ از برجام با وعده به عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران و زیاده‌خواهی‌های دیگر او، نوشت بایدن نباید اجازه دهد اختلاف مانع احیای این توافق شود.

بایدن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «شیکاگو تریبون» در مقدمه تحلیلی به نوشته «استیو چپمن» با عنوان «بایدن باید توافق هسته‌ای ایران را احیا کند» در اشاره به اقدام رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خروج از برجام نوشت: دونالد ترامپ از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران بود که در زمان باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا مذاکره شد.

در ادامه این گزارش در اشاره به لفاظی‌های ترامپ برای توجیه خروجش از توافق و اتهام‌زنی‌ها علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران آمده است: به همین دلیل، او در سال ۲۰۱۸ گفت «در مدت کوتاهی، دولت پیشرو حامی تروریسم در آستانه دستیابی به خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان خواهد بود». او به عنوان رئیس‌جمهور دوشاخه را کشید و چه تفاوتی ایجاد کرد. روز پنجشنبه، گروهی متشکل از ۴۰ کارشناس تسلیحات هسته‌ای بیانیه‌ای صادر کردند که در آن تخمین زدند امروز تهران تنها به یک یا دو هفته نیاز دارد تا اورانیوم با درجه تسلیحاتی کافی برای ساخت بمب تولید کند. (در حالی که) طبق این توافق (برجام)، این مسئله یک سال زمان می‌برد. 

شیکاگو تریبون سپس با اذعان به پایبندی ایران به مفاد برجام می‌نویسد، «منتقدان اوباما پیش‌بینی کرده بودند که ایران به تعهدات خود عمل نخواهد کرد - اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تأیید کرد که ایران آنچه را که توافق ضروری می‌کرد انجام داده است. حتی زمانی که ترامپ از توافق کنار می‌کشید، نتوانست هیچ نقضی را شناسایی کند. دولت (آمریکا) خودش پایبندی ایران را تایید کرده بود».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «با این حال، پس از اینکه ایالات متحده تعهد خود را زیر پا گذاشت، ایران نیز به همین ترتیب عمل کرد. از زمان خروج ترامپ، این کشور غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده، بازرسان بین‌المللی را از دسترسی به فیلم‌های نظارتی محروم کرده و سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده که همه این‌ها نقض برجام است. این چیزی نبود که ترامپ وعده داده بود. او به آمریکایی‌ها اطمینان داد که "ما با متحدان خود برای یافتن راه‌حلی واقعی، جامع و پایدار برای تهدید هسته‌ای ایران کار خواهیم کرد و ایران به زودی در برابر تحریم‌های جدید تسلیم خواهد شد". نباید برای کسی از فهمیدن این که او مزخرف می‌گفت، جای تعجبی باقی بماند». 

طبق این گزارش، آن متحدان شدیداً با خروج او مخالفت کردند. دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس، طرف‌های توافق، در بیانیه‌ای مشترک با ابراز «تأسف و نگرانی» اعلام کردند:« ما بر تداوم پایبندی خود به برجام تأکید می‌کنیم». تحریم‌ها ایران را هم مجبور به عقب‌گرد و طلب بخشش نکرد.

در ادامه این گزارش در اشاره به استدلال‌های ادعایی در مخالفت با برجام آمده است: مخالفان این توافق گفتند که چون مفاد مختلف آن فقط ۱۰ یا ۱۵ سال دوام داشت، ایران در نهایت قادر به دستیابی به بمب خواهد بود. اما ترامپ فقط به این روند سرعت بخشید. انتقاد دیگر از این توافق این بود که ایران را از حمایت از گروه‌های تروریستی یا آزمایش موشک‌های جدید باز نمی‌دارد. حل یک مشکل به خوبی حل چند مشکل نیست، اما از حل هیچ‌یک بهتر است. 

به نوشته شیکاگو تریبون، ترامپ فقط سیاستی را اتخاذ نکرد که شکست می‌خورد، او همچنین مانع هرگونه اصلاح توسط جانشین خود شد. در وهله اول، تصمیم ترامپ باعث دلسردی ایران از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن شد و آن‌ها از خود پرسیدند «چرا با شرایط یک رئیس‌جمهور موافقت کنیم، اگر این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور بعدی آن را پاره کند؟» ترامپ همچنین راه دیگری برای جلوگیری از احیای توافق ابداع کرد. یک سال پس از خروج او، دولت وی انتخاب کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد - که تحریم‌های خاصی را ایجاد می‌کند که قبلاً مختص گروه‌های غیردولتی بود.

طبق این گزارش، «این در حال حاضر مانع اصلی توافق جدید است زیرا تهران اصرار دارد که این نامگذاری لغو شود. در غیر این صورت، ایران بیشتر از زمان پس از خروج ترامپ تحت تحریم‌ها قرار خواهد داشت. دولت بایدن تاکنون تمایلی به لغو این نامگذاری نشان نداده است. ظاهراً نمی‌خواهد به جمهوری‌خواهان فرصتی بدهد تا ادعا کنند نسبت به تروریسم نرم است. اما جورج دابلیو بوش که هرگز متهم به نرمش در قبال تروریسم نشد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک گروه تروریستی ثبت نکرد زیرا دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود نداشت».

در انتهای این گزارش ذکر شده که «بایدن نباید اجازه دهد این اختلاف جلوی احیای توافقی را بگیرد که مانع از تبدیل شدن یک دشمن دیرینه به یک قدرت هسته‌ای شد».

کد خبر 672052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha