ابتلا دانش آموزان به کرونا با بازگشایی مدارس ترسی است که خانواده‌ها را نگران کرده و برای رسیدن خردادماه وآغاز تعطیلات تابستانی لحظه شماری می‌کنند.اکنون به این ترس، احتمال ریزش کلاس درس و بروز حوادث ناگوار برای فرزندان را هم اضافه کنید.خانواده‌های دانش آموزان مدارس فرسوده منطقه۲۲ هر روز نگرانندکه مبادا این بناهای قدیمی برسر فرزندانشان فرو بریزد.

مدارس فرسوده

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: کمبود مدارس و سرانه آموزشی مشکل غیرقابل انکار در منطقه۲۲ است. متأسفانه به غیر از مدارس نوساز که تعدادشان بسیار ناچیز است، سایر مدارس فرسوده‌اند و قدمت‌شان به اویل دهه ۵۰ برمی‌گردد.

ظرفیت کلاس‌ها نامحدود!

برخلاف تابلوی پرنگ و تازه مدرسه، در و دیوارش بوی کهنگی می‌دهد. آسفالت‌های ترک خورده حیاط مدرسه، سرویس بهداشتی‌های قدیمی و سیم‌های رها شده، همه و همه تنها بخشی از قسمت‌های فرسوده‌ای است که در نگاه اول حسابی به چشم می‌آید و فرسوده بودنش را به رخ می‌کشد.

این خلاصه‌ای از تصویر مدارس دوره اول و دوم متوسطه شهیدباهنر در شهرک مسکونی پیکان شهر است که به اعتقاد خانواده‌های دانش‌آموزان نه تنها با زلزله بلکه دیوارهای این مدارس فرسوده با بارش برف و باران شدید هم ممکن است ریزش کند. بسیاری از دیوار کلاس‌ها ترک‌ خورده‌اند. وقتی از مسئولان می‌پرسیم در این شرایط چاره کار چیست؟ کمبود بودجه را دلیل اصلی نوسازی و بازسازی نکردن مدارس عنوان می‌کنند.

«مینا مردای نیا» از اولیای مدرسه می‌گوید: «باوجود تلاش مسئولان اداره آموزش و پرورش در تجهیز و نوسازی امکانات مدارس هنوز در بعضی از مدارس منطقه علاوه بر فرسودگی ساختمان مشکلاتی همچون تجهیز نبودن به وسائل گرمایشی و سرمایشی ، فرسودگی لوله‌ها و کابل‌های برق وجود دارد. همچنین استفاده نکردن از مدارس فرسوده به دلیل خطر ریزش، مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد که مهم‌ترین آن ازدحام جمعیت دانش‌آموزان است.

نگرانی اولیای دانش‌آموزان مدرسه قدیمی غرب پایتخت | تحصیل زیر سقف‌های لرزان | برخی مدارس منطقه۲۲ نیم قرن قدمت دارند

اگرچه استاندارد جمعیت کلاسی دانش‌آموزان حدود ۲۵ نفر است اما اکنون در همین مدارس فرسوده هم به بیش از ۴۰ نفر در کلاس حضور دارند. برای مثال مدرسه دوره اول متوسطه باهنر بیش از ۲۳۰دانش‌آموز دارد. این آمار برای دبستان ستاری که در مقایسه با این دو مدرسه کم قدمت‌تر است و همچنین دوره دوم باهنر هم صدق می‌کند.البته علاوه بر مسئولان آموزش و پرورش، مدیران مدارس هم این روزها سعی می‌کنند با انجام عملیات مرمت و بازسازی‌های موقتی مدارس تا حدودی این مشکل را حل کنند، اما همه این اقدامات درمان موقتی است. باید به فکر راه حل اصولی و اساسی بود.»

قدمت مدارس به دهه ۵۰ برمی‌گردد

۱۳۵۴ سالی است که مدرسه باهنر بنا شده و به وضوح روی تابلو سردر مدرسه قابل رؤیت است. معمولاً عمر مفید هر مدرسه یا ساختمان به نوع سازه و ساخت آن بستگی دارد، اما کارشناسان معماری و شهرسازی عمر مفید مدارس جدید را ۲۰ سال می‌داند. «نازنین بیات» یکی دیگر از مادران نگران این مدرسه می‌گوید: «با توجه به رعایت نکات ایمنی و استاندارد در مدارس نوساز، معمولاً عمر مفید این مدارس به ۲۰سال یا بیشتر می‌رسد، اما در گذشته چون مدارس به شکل اصولی واستاندارد ساخته نشده‌اند به همین دلیل فضای فیزیکی اغلب مدارس قدیمی منطقه غیراستاندارد است.

برای مثال بافت فرسوده و قدیمی مدارس عاملی در غیر استاندارد بودن حیاط مدارس به شمار می‌رود. علاوه بر بافت قدیمی مدارس منطقه آن دسته از مدارسی که استیجاری است به عنوان مدرسه ساخته نشده‌اند بلکه ساختمان‌های مسکونی بودند که کاربری آن‌ها تغییر پیدا کرده و مناسب مدرسه نیست. متأسفانه مسئولان در منطقه۲۲ نمی‌توانند بگویند که با کمبود زمین مناسب مواجه هستیم تا بتوانیم فضای آموزشی جدید در منطقه تأسیس کنیم. در این منطقه فضا برای ساخت و احداث مدارس فراوان است، اما با این وجود دانش‌آموزان این منطقه برای تحصیل به مناطق دیگر ‌می‌روند یا در مدارس فرسوده درس می‌خوانند.

نگرانی اولیای دانش‌آموزان مدرسه قدیمی غرب پایتخت | تحصیل زیر سقف‌های لرزان | برخی مدارس منطقه۲۲ نیم قرن قدمت دارند

برای رفع این مشکل می‌توان با کمک خیران، نهادها یا سازمان‌ها زمین مناسب مدرسه را خریداری و به آموزش و پرورش برای ساخت واگذار کرد. با انجام این اقدام تاحدودی از مشکلات کمبود مدرسه در منطقه کاست.»

آموزش راه مقابله با اتفاق

 علی اکبر رضایی، در حالیکه منتظر دخترش است تا مدرسه تعطیل شود می‌گوید: «حداقل باید به بچه‌ها نقاط ایمن مدرسه‌شان را آموزش بدهیم. برای مثال من به فرزندم آموخته‌ام که در مواقع بحرانی از سمت نرده‌ها حرکت نکند. چون احتمال سقوط وجود دارد و به جای آن از کنار دیوار رفت و آمد کنند یا در هنگام ریزش حواسش بیشتر از هر چیز به سر و گردنش باشد و بعد از خارج شدن از مدرسه کنار ساختمان‌های بلندتر پناه نگیرند.»

نگرانی اولیای دانش‌آموزان مدرسه قدیمی غرب پایتخت | تحصیل زیر سقف‌های لرزان | برخی مدارس منطقه۲۲ نیم قرن قدمت دارند

کد خبر 671971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha