شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا در آخرین ساعات روز جمعه تایید کرد لیبی 1.5 میلیارد دلار به حساب تحت کنترل آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی حمله تروریستی 1988 و دیگر حملات واریز کرده است.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، ایالات متحده اعلام کرد این گام «آخرین مانع را برای برقرار رابطه‌ای عادی میان آمریکا و لیبی» حذف کرد.

دیوید ولش، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در خاور نزدیک در یک جلسه توجیهی گفت: «ما اکنون برای پیش رفتن همکاری می‌کنیم.»

این پرداخت پس از نشست ماه سپتامبر کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا با معمر قذافی، رهبر لیبی در طرابلس صورت می‌گیرد که به نیم قرن مخاصمه پایان داد.

روابط آمریکا و لیبی از سال 2003 زمانی رو به گرمی گرایید. ایالات متحده پس از آن، تحریم‌ها علیه این کشور را پایان داد، لیبی که کشوری سرشار از منابع نفتی است را از لیست سیاه تروریستی خارج کرد و روابط دیپلماتیک خود را با طرابلس از سر گرفت.

زمینه اعلامیه روز جمعه در ماه اوت نهایی شده بود، زمانی که لیبی توافق کرد صدها میلیون دلار را برای پرداخت غرامت به بستگان قربانیانی که در بمب‌گذاری 1988 خط هوایی پان امریکن بر فراز لاکربی اسکاتلند کشته شدند و همچنین دو سرباز آمریکایی که در بمب‌گذاری 1986 در برلین کشته شدند، اختصاص دهد.

ولش گفت توافق بر سر این مبلغ بدان معناست که این پرونده‌ها در دادگاه‌های آمریکا بسته شده و در خصوص این پرونده‌ها لیبی مصونیت قضایی خواهد یافت.

تصمیم آمریکا برای احیای روابط با لیبی موجب عصبانی شدن بستگان قربانیان پان امریکن شده است که همچنان قذافی را قاتلی می‌دانند که مستحق روابط مثبت با واشنگتن نیست.

این 1.5 میلیارد دلار بین بیش از 400 قربانی تقسیم می‌شود که بیشتر آنها آمریکایی بوده‌اند

کد خبر 67161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز