سامانه شفافیت شهرداری تهران که با هدف شفاف‌سازی اقدامات و قراردادهای شهرداری تهران در دوره قبل مدیریت شهری راه اندازی شد تا اطلاعات و داده‌های انواع قراردادها و فعالیت‌های شهرداری را به شیوه‌ای آزاد در اختیار شهروندان قراردهند، مدتی است غیرفعال شده، حالا سخنگوی شهرداری می‌گوید به زودی این سایت دوباره فعال می‌شود.

سامانه شفافیت شهرداری تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در آغاز این سامانه با انتشار قراردادهای کلان شهرداری تهران شروع به کار کرد و در ادامه فهرست اسامی دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری، لایحه پیشنهادی بودجه ۹۷، بودجه مصوب سال ۹۷، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری تهران، گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران، لایحه بودجه شهرداری تهران پیشنهادی سال ۱۳۹۸ و نمایش اطلاعات شهرسازی شامل اطلاعات پروانه‌های صادره در باغات و پروانه‌های دارای تغییر کاربرد سال ۹۷ به آن افزوده شده است.

قرار بود که حقوق و مزایای معاونین شهردار و مدیران هم بر روی سامانه قرار گیرد، همچنین اسامی افرادی که جذب شهرداری تهران شدند اما این امر در دوره قبل مدیریت شهری صورت نگرفت و در همان مقطع در خصوص اطلاع رسانی نصفه و نیمه بر روی سامانه شفافیت برخی اعضا معترض بودند.

در دوره فعلی مدیریت شهر شفافیت در سرلوحه کار قرار دارد و بارها مدیر تاکید کردند یکی از راه‌های مبارزه با فساد، شفافیت است.

در ادامه چکیده نظرات دو عضو شورای شهر تهران و سخنگوی شهرداری تهران را در این باره می‌خوانید: 

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران:

سایت شفافیت بخش‌های متعددی دارد و باید به‌روز باشد. البته بسیاری از قراردادهای مجموعه شهرداری تهران در حال حاضر بر روی سامانه بارگذاری می‌شود که به طور نمونه گزارش عملکرد مالی شهرداری بر روی این سامانه به روز است.

* البته باید سفرهای خارجی هم به روز شود؛ پیگیری‌های صورت گرفته است و باید کمیته سفرهای خارجی شکل بگیرد و بعد از آن حتما آن هم بر روی سامانه قرار گیرد.

سرانجام سامانه شفافیت شهرداری تهران به کجا رسید؟| حتی سفرهای خارجی هم باید منتشر شود

* شفاف سازی در بحث منابع انسانی هم باید به روز شود و توقع ما این است که این اتفاقات روزانه در سامانه قرار گیرد اما دوستان می‌گویند نیازمند بازه زمانی است اما حتما به روز می‌شود.

* ملاک سامانه شفافیت بحث قوانین است ما نمی‌توانیم کاری را که قانون گفته انجام ندهیم. تمام حقوق و مزایای مدیران باید در سامانه بارگذاری شود. البته نمی‌توانیم اطلاعات شخصی فرد را بر روی سامانه بارگذاری کنیم.

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

* بخش‌هایی از سامانه شفافیت بروزرسانی شده اما در بخش‌هایی از سامانه هنوز اطلاعات جدید بارگذاری نشده است و از شهرداری درخواست کردیم از آنجایی که این موضوع دغدغه مردم و نمایندگان آن است با قید فوریت، بارگذاری‌ها انجام شود.

سرانجام سامانه شفافیت شهرداری تهران به کجا رسید؟| حتی سفرهای خارجی هم باید منتشر شود

* کمیسیون حقوقی شورا مکاتبه‌ای با شهرداری خواهد داشت تا در خصوص بروزرسانی شفافیت به سوالات ما پاسخ دهد و یک ماه فرصت به شهرداری خواهیم داد که نسبت به بارگذاری اقدام کند و اگر احیانا با مشکلاتی در بارگذاری روبه‌روست، نسبت به رفع آن اقدام شود.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران:

* سامانه شفافیت حتما به روزرسانی می‌شود؛ حدود دو سال می‌گذرد این سامانه بروزرسانی نشده؛ حتی از اواخر سال ۹۸ و اوایل ۹۹ اطلاعات لازم بارگذاری نشده است.

* مدیریت شهری در دوره جدید به دلیل موضوع تغییرات مدیریتی، انتصابات جدید و فرآیندهای کاری مقداری طول کشید که اقدامات لازم را در بروزرسانی سامانه شفافیت انجام دهد اما اکنون با جدیت این مسأله در دست اجرا است.

سرانجام سامانه شفافیت شهرداری تهران به کجا رسید؟| حتی سفرهای خارجی هم باید منتشر شود

* اعضای شورای شهر هم پیگیر این قضیه هستند و بر آن تأکید دارند. همه معاونت‌ها و سازمان‌ها اقدامات لازم برای بارگذاری اطلاعات را آغاز کرده‌اند و نهاد پیگیری‌کننده این مسأله در شهرداری، مرکز سلامت اداری شهری است که این مرکز زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران قرار دارد.

*همان سامانه قبلی بروزرسانی و بهینه می‌شود و هر اطلاعاتی که الزام قانونی برای انتشار آن باشد، حتما در سامانه شفاف بارگذاری خواهد شد چرا که یکی از راه‌های مبارزه با فساد، شفاف‌سازی است.

کد خبر 671546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha