راه‌اندازی مراکزی مانند غرفه‌های ‌پسماند، گلماند، هایپرمارکت پسماند و... رویدادهای جالبی‌ هستند که طی سال‌های اخیر با هدف ارتقای تمایل شهروندان برای تفکیک پسماند مورد توجه ویژه ادارات پسماند شهرداری قرار گرفته است.

کارواش نانوبخار

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: در روزهایی که بیشتر مناطق شهر دست‌کم از یکی از این امکانات بهره‌مند هستند، راه‌اندازی مرکز کارواش نانوبخار ایده نویی است که به‌تازگی در منطقه ۱۹ اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

حدود ۴ ماه است که فعالیت مرکز نانوکارواش پسماند در محله خانی‌آباد جنوبی، کنار بوستان شقایق، آغاز شده و آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است، اما حضور محدود مراجعه‌کنندگان نشان می‌دهد هنوز بخش قابل‌توجهی از شهروندان از وجود چنین جایی مطلع نیستند.

محمدرضا پسری جوان است که با ورود به کارواش و پارک خودرویش در یکی از جایگاه‌های شست‌وشو، فوراً فیشش را به دست اپراتور می‌دهد: «چندان در قید و بند تفکیک پسماند خشک و تر نبودم، اما وقتی از راه‌اندازی چنین جایی در محله باخبر شدم، تصمیم گرفتم خودم را به این کار عادت دهم تا هم در ازای پسماند خشک فیش کارواش تحویل بگیرم و هم بتوانم قدمی برای حفظ محیط زیست بردارم.»

بانویی میانسال بعد از تهیه فیش مخصوص کارواش از غرفه پسماندی که چند متر پایین‌تر قرار گرفته، در حال عبور از مقابل کارواش است: «سال‌هاست که به تفکیک پسماند عادت کرده‌ام، اما از وقتی این کارواش در محل راه افتاده، در ازای پسماندی که تحویل می‌دهم، فیش کارواش می‌گیرم تا پسرم را برای شستن موتورش در اینجا ترغیب کنم. خدا را شکر، این کار باعث شده او هم در تفکیک پسماند و تحویل دادن‌شان کمکم کند.»

پسماند خشک بده، ماشینت را رایگان بشوی!

شست‌وشوی خودرو با فیش ۳۰ هزار تومانی پسماند

این کارواش با استفاده از فناوری نانوبخار و با هدف کاهش تولید زباله در فضایی به مساحت ۲۰۰ متر مربع با ظرفیت شست‌وشوی همزمان ۶ خودرو راه‌اندازی شده و مزایای استفاده از آن این است که با صرف کمترین میزان آب و تبدیل آن به بخار، ضمن صرفه‌جویی در مصرف و جلوگیری از هدررفت آب، آلایندگی کارواش‌های سنتی را ندارد و می‌تواند به تحول در فعالیت این نوع کارواش‌ها کمک کند.

شیوه استفاده از خدمات این مرکز موضوع مهمی است که «محمد غفاری»، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۹، ضمن قدردانی از تلاش مدیران قبلی معاونت خدمات شهری بابت پیگیری و اجرای این طرح، در باره آن می‌گوید: «قیمت هر فیش برابر ۳۰ هزار تومان پسماند خشک است. شهروندان برای استفاده از خدمات این مرکز می‌توانند با تحویل پسماند خود به غرفه‌های ۲۳گانه منطقه یا هایپرمارکت پسماند، فیش تهیه کنند و با ارائه آن به کارواش، هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰، از خدمات کارواش بهره‌مند شوند.»

پسماند خشک بده، ماشینت را رایگان بشوی!

راه‌حلی برای تشویق شهروندان به تفکیک پسماند

ضدعفونی سازگار با محیط زیست، کاهش هزینه نیروی کار و هزینه دفع ضایعات، شست‌وشوی دقیق‌تر، کاهش حساسیت و حفظ شرایط بهداشتی از دیگر مزایای استفاده از اتوواش نانوبخار است که غفاری به آنها اشاره می‌کند: «از سوی دیگر، چنین جایی در ترغیب شهروندان به تفکیک پسماند و حفظ محیط زیست هم مؤثر است. اجرایی شدن چنین ایده‌ای راه خوبی برای تشویق شهروندان به تفیک پسماند و ارائه آنها به غرفه‌هاست. با این حال، فعلاً که ماه‌های آغازین کار است، روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر مراجعه‌کننده داریم، اما به مرور زمان و با شناخت بیشتر شهروندان از این مرکز، نه تنها اهالی منطقه ۱۹، بلکه اهالی مناطق دیگر هم مشتاق به استفاده از این خدمات خواهند شد.»


پسماند خشک بده، ماشینت را رایگان بشوی!

کد خبر 671465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha