باستان‌شناسانی که پس از آتش‌سوزی ویرانگر کلیسای قدیمی نوتردام پاریس در سال ۲۰۱۹ برای ترمیم و حفاظت این کلیسا فراخوانده شدند، در جریان حفاری تابوت سربی اسرارآمیزی را در آنجا کشف کردند.

sarcophagus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزتس اینسایدر این باستان‌شناسان در جریان آماده شدن برای زدن داربست برای بازسازی مناره کلیسای نوتردام در حین کار حفاری یک تابوت سربی را به شکل انسان را کشف کردند.

این تابوت در زیر شبستان مرکزی کلیسا در فاصله دو لوله سفالی مربوط به یک سیستم گرم‌کننده قرن نوزدهمی پیدا شد.

این تابوت از زیر خاک خارج شد و به گفت انستیتو ملی پژوهش‌های باستان‌شناسی فرانسه (Inrap) یا «اینراپ» می‌گوید با وجود برخی از سوراخ‌ها در آن به این نتیجه رسیدند که در وضعیت خوبی قرار دارد. این تابوت اندکی خم شده بود، اما همچنان مهروموم شده باقی مانده بود.

کشف یک تابوت سربی اسرارآمیز در جریان ترمیم کلیسای آتش‌گرفته نوتردام پاریس

باستان‌شناسان معتقدند که این تابوت ممکن است به مربوط به قرن چهاردهم میلادی باشد، اما پژوهش‌های بیشتر هنگامی که تابوت گشوده شد، به تعیین تاریخ منشا آن و هویت  فرد متوفی کمک خواهد کرد.

باستان‌شناسان از یک دوربین آندوسکوپی برای نگاه کردن به داخل این تابوت استفاده کردند. این دوربین باقیمانده‌های پارچه و مواد آلی مانند مو را شناسایی کرد.

همچنین مواد گیاهی درون این تابوت کشف شد که نشان می‌دهد محتوای آن به خوبی حفظ شده است و درون آن با چوب درخت توسکا پوشانده شده بود. درختان توکسا در گذشته برای حفظ اجساد در نخبگان اجتماعی فرانسه به کار می‌رفتند.

«اینراپ» می‌گوید احتمالا این تابوت حاوی جنازه شخصیت مهمی است که شاید بتوان نام او را در اسناد ثبت مردگان در منطقه اسقفی یافت. یک نظریه این است که این تابوت برای یک مقام ارشد کلیسا در دهه ۱۳۰۰ میلادی ساخته شده است.

دومینیک گارسا، رئیس اینراپ گفت آزمایش‌های DNA برای شاسایی فرد درگذشته به کار گرفته خواهد شد.

گارسیا گفت:‌«یک تابوت حاوی جسد انسان شیئ باستان‌شناختی نیست. اینها باقیمانده‌های جنازه یک انسان هستند و ما در هنگام برررسی تابوت و آنالیز بدن و سایر اشیای درون آن باید این کار را با احترام انجام دهیم.»

او گفت «هنوز خیلی زود است که گفت» آیا این جنازه دوباره در جایی در کلیسا دفن خواهد شد یا نه.

این تابوت در حال حاضر در یک مکان مطمئن نگهداری می‌شود. و قرار است برای بررسی بیشتر به «انستیتو پزشکی قانونی» فرانسه فرستاده شود.

باستان‌شناسان در حین حفاری همچنین قبرهایی باستانی، یک مجسمه از سر یک مرد و یک قطعه از یک صفحه چوبی و فلزی مربوط به تزئینات داخلی کلیسا پیدا کردند.

کد خبر 671303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha