زباله‌های سراوان رشت با ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر در دل جنگل شیرابه ای خطرناک تولید و در محیط زیست کشور منتشر می‌کند.

زباله

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، معضل بزرگ پسماند زباله سراوان رشت که زمانی فقط به بخش سنگر این شهر محدود می‌شد، امروزه به عنوان فاجعه‌ای برای محیط زیست شمال کشور تبدیل شده است، زیرا شیرابه‌های این حجم زباله، جنگل و طبیعت آن منطقه را نابود می‌کند و در نهایت با ورود به محصولات کشاورزی، زندگی و سلامت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت در جوار جنگل‌های هیرکانی میزبان دپو و دفن زباله این شهر و چند شهرستان دیگر است که امروزه کوه زباله آن به ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر رسیده است.

بیش از ۳ دهه است که هر روز تا یک هزار تن زباله در سراوان رشت دفن می‌شود.

۵۵۰ تن از این زباله‌ها مربوط به شهر رشت و بقیه مربوط به ۵۰ شهر و روستای اطراف است.

شیرابه‌های ناشی از زباله در محل دفن، به رودخانه سیاهرود (رودخانه‌ای در جنگل سروان) و در ادامه به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت سرازیر و همراه با فاضلاب شهری، صنعتی و بیمارستانی وارد تالاب بین المللی انزلی و دریای خزر می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به منابع ساماندهی پسماندها و تحصن مردم منطقه سراوان وزیر کشور باید به این موضوع ورود و با سفر به گیلان مشکل را حل کند.

به گفته جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی، زباله سراوان یک معضل ملی است، اکثر مسئولان از این منطقه بازدید کردند. در طول یک هفته اخیر مردم متمدن و روزه دار این منطقه تحصن کردند، اما کسی به فریاد آن‌ها نمی‌رسد.

او می‌گوید: با توجه به اینکه در ردیف‌های مختلف منابع خوبی برای ساماندهی پسماند در استان‌های شمالی در نظر گرفته شده است و تمام شهرهای گیلان با بحران روبه رو هستند، از وزیر کشور درخواست دارم با سفر به گیلان و گفتگو با مردم این مشکل را حل کند تا دامنه حادثه به موضوعات دیگر کشیده نشود.

کد خبر 671270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • حمید IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    18 0
    مسولان مملکت ما هنوز تو استان یه دونه کارخونه کمپوست زباله نداریم وقتی یه همچین فاجعه ایی استان رو تهدید میکنه استاندار باید شخصا ورود کنه نه یه نماینده مجلس البته کدوم یکی کارهای ما درست تا این یکی باشه معلوم نیست مملکت کی داره میچرخونه
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    15 0
    فقط حرف تحویل مردم میدن،گیلان و مازندران زباله سوز میخواد تموم شد رفت
  • متین IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    11 0
    سراوان زیبای من در زباله مدفون شده است،،خواهش میکنم کمک کنید
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    9 0
    نماینده ای که همیشه ساکت است،وصدایی درمجلس ازش درنمیاد
  • اسدی IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    6 0
    مسولین خود را به خواب زده‌اند تا شانه خالی کنند اما مردم‌ سراوان این بار بیدارتر از همیشه
  • سمام گستر DE ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 0
    با عرض پوزش خدمت دوستان عرض کنم که شرکت هایی در گیلان هست که با طرح های خوب و عالی که تمام کارشناسها قبول دارند وجود دارد و در حال کار میباشند ولی چند معضل وجود دارد که شهرداریها برای همه چیز هزینه میکنند ولی برای زباله حاضر به هزینه نیستند و نیز توقع دارند که یک شبه یک پیمانکار معضل زباله رو حل کنه در صورتی که برای حل زباله چند طرح و باید در کنار هم پیش برد تا به هدف نهایی رسید و مشکل حل زباله در شمال کشور مضل نیست بلکه با توجه به بیکاری و کمبود شغل یک فرصت طلایی میباشد باتشکر
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    10 1
    زنده باد مردم غیور سراوان... جزأين که خود مردم یه کاری کنن.. مسولین که خوابن
  • مهدی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    2 0
    هنوز زود است
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    دیار من که به فنا رفت
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    5 0
    کسانی نمی‌خوان این معضل حل بشه و گرنه مثل آلمان میشه دستگاه زباله سوز تهیه تهیه که باهاش برق تولیدکنن هم تولید اشتغال میشه. ولی کودلسوز واقعی به هزارو یک دلیل...