معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم ممنوعیت کشت برنج در خوزستان گفت:‌ وزارت جهادکشاورزی به غیر از استان‌های شمالی به هیچ استانی مجوز کشت برنج نداده است.

کشت برنج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا مهاجر افزود: با توجه به درجه بالای حرارت و میزان تبخیر در خوزستان، ‌کشت برنج در این استان، نیازمند حدود ۲۲ تا ۲۸ هزار متر مکعب آب در هر هکتار است که این رقم، بیش از ۳ تا ۵ برابر استان‌های شمالی کشور است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصرف بیش از ۲۲ هزار مترمکعب آب برای هر هکتار کشت برنج در خوزستان، تصریح کرد: این رقم در شالیزار های استان گیلان ۴۰۰۰، استان مازندران ۶۰۰۰ و در استان گلستان ۸۰۰۰ متر مکعب در هر هکتار است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: در حوزه آبریز کرخه، ‌دز و کارون کشت‌های آب بر ممنوع است و کشت‌های جایگزین انجام می‌گیرد.

خدارحم امیری زاده با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار بهره بردار در این استان وجود دارد، اضافه کرد: امسال با بیش از ۳۸ درصد کاهش بارندگی در استان مواجه هستیم و باید این کمبود را مدیریت کرد. همچنین در استان های بالادستی نیز که بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز خوزستان از آنجا تامین می شود ۴۵ درصد کاهش بارندگی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور، امنیت غذایی است، تصریح کرد: سال گذشته مشکلاتی در تامین نهاده‌ها وجود داشت و امسال برنامه ریزی برای رفع این مشکلات صورت گرفت، ولی به بحران آب برخوردیم.

امیری زاده گفت: مدیریت مصرف آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که تعیین الگوی کشت و تغییر نحوه مصرف آب بر همین اساس انجام می شود و در این زمینه، ‌ می‌توان به توسعه شبکه‌های سیستم‌های آبیاری و فروش حجمی آب اشاره کرد.

در شرایط فعلی، ‌ کشاورزان استان خوزستان انتظار دارند همان‌گونه که دولت مصمم به اجرای طرح ممنوعیت کشت برنج است به همان اندازه به وعده های حمایتی و تشویقی خود برای حل مشکلات کشاورزان عمل کند.

به گزارش همشهری آنلاین کارشناسان می‌گویند؛ به‌دلیل سنتی‌بودن فرایند معاملات در بازار برنج، آمار دقیقی از میزان عرضه و تقاضای این محصول وجود ندارند. با این حال آمارهای مربوط به سال‌های گذشته نشان می‌دهد میزان تولید برنج داخلی در ۷استان مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در سال ۲میلیون تن است و میزان تقاضای سالانه ۳میلیون و۲۰۰هزار تن است.

شواهد امر نشان می‌دهد امسال به غیر از استان‌های شمالی، بقیه استان‌ها به‌دلیل خشکسالی با کاهش تولید مواجه شده‌اند، به همین دلیل به‌زعم برخی کارشناسان میزان تولید واقعی برنج در ایران هم‌اکنون یک میلیون و۵۰۰هزار تن است و عامل اصلی گرانی نیز همین موضوع است.

مرتضی شاه‌حسینی، تولیدکننده و واردکننده برنج با بیان اینکه بیش از ۱۰‌سال است سطح کشت برنج بین ۶۰۰ تا ۶۲۰‌هزار هکتار اعلام می‌شود، می‌گوید: هر یک کیلو برنج ۴ تا ۴‌هزار و۶۰۰ لیتر آب نیاز دارد. به جز ۲ استان گیلان و مازندران، سایر مناطق کشور خشک و دچار خشکسالی است و حتی در استان‌های پرآب گاهی با کمبود آب مواجهیم و در برخی مناطق، آب به شوری رسیده و در عمل میزان اراضی کشاورزی قابل کشت که تاکنون محدود بوده، محدودتر هم شده است.

او با بیان اینکه به غیر از خشکسالی، اراضی شمال کشور در سال‌های اخیر با هجوم سازندگان ویلا، تکه‌تکه شده است، توضیح می‌دهد: حتی اگر فرض کنیم وسعت اراضی زیرکشت تغییر نکرده، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تولید برنج ‌یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و۷۰۰ هزار تن در سال است زیرا ۸۰ تا ۹۰ درصد تولید، مربوط به برنج کیفی با میانگین تولید ۲۵۰۰‌کیلوگرم در هکتار است و در بقیه اراضی پرمحصول نیز ۴۵۰۰کیلو برنج در هکتار تولید می‌شود.

کد خبر 671176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha