دولت اوکراین اطلاع داده است که پس از رفتن نیروهای روسی از نیروگاه اتمی چرنوبیل، ارتباطات رسمی میان رگولاتورها و مقامات رسمی اتمی کشور با نیروگاه برقرار شده است.

نیروگاه چرنوبیل

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، با اطلاع دولت اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احیای روابط رسمی رگولاتورهای کشور با نیروگاه چرنوبیل، رافائل گروسی، دبیر کل این آژانس ضمن ابراز خرسندی از تحولات اخیر خبر از اعزام متخصصانی به نیروگاه برای ارزیابی شرایط در اواخر ماه جاری میلادی داد.

نیروهای روسیه به محض ورود به خاک اوکراین این نیروگاه اتمی از کار افتاده را تحت کنترل خود درآوردند، ولی در ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) آن را ترک کردند.

چندی پیش، آژانس دولتی مدیریت منطقه محروم اوکراین در فیسبوک اعلام کرد که نیروهای روس وارد انباری در پایگاه تحقیقاتی اکوسنتر شده و ۱۳۳ ماده بسیار رادیواکتیو را با خود برده‌اند.

این آژانس مدعی شد: «حتی بخش کوچکی از این فعالیت اگر غیرحرفه‌ای انجام شود کشنده خواهد بود و محلی که مواد از آنجا برده شده است، در حال حاضر مشخص نیست».

از زمان شروع عملیات روسیه در اوکراین، وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به خصوص چرنوبیل، مورد بحث طرفین درگیری و آژنس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و هر از گاهی اخبار ضد و نقیض در خصوص احتمال انتشار  مواد رادیو اکتیو منتشر شده است.

کد خبر 671134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha