عبدالله رضیان نماینده سابق قائمشهر در مجلس دهم می‌گوید: دغدغه بزرگ مردم و مسئولین مازندران این است که در استان، پروژه‌های مادر که ظرفیت اشتغال مناسبی داشته باشد و زیرساخت توسعه‌ای محسوب شود نداریم یا کم داریم.

عبدالله رضیان

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: احداث مجتمع پتروشیمی در منطقه میانکاله جنجال بسیاری به پا کرد و دستور توقف قطعی آن از سوی دولت صادر شد. ممنوعیتی که بازهم چانه زنی‌ها در باره احداث یا عدم احداث پتروشیمی در این منطقه را داغ کرده است. موافقان این پروژه که در رأس آنها، نمایندگان مازندران در مجلس هستند استدلال و واکنش مخالفان را غیرکارشناسی دانسته و اصرار دارند که پروژه پتروشیمی برای توسعه استان و ایجاد اشتغال باید از سر گرفته شود.

نماینده سابق قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس دهم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در این باره می‌گوید: «زمین‌های منطقه حسین‌ آباد بهشهر که نزدیک به میانکاله است شامل ۱۲ هزار هکتار زمین است که تحت عنوان بانک زمین در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفت اما به دلیل شور بودن، قابلیت کشاورزی ندارند. این نگاه وجود داشت که به هر حال وزارت کشاورزی به نحوی از این اراضی استفاده کند اما نشد و قسمتی از زمین‌ها برای صنعتی کردن آن منطقه تعیین شد.»

عبدالله رضیان می‌گوید: «اراضی‌ای که برای ساخت مجتمع پتروشیمی در نظر گرفته‌اند داخل محدوده میانکاله نیست و خارج از آن است. به طور دقیق، میانکاله فاصله ۷ کیلومتری از طریق هوا و فاصله ۲۲ کیلومتری از طریق زمین با آن اراضی دارد و همین موقعیت باعث شد که در دولت قبل مجوز احداث پتروشیمی در آن صادر شود.»

حاشیه‌سازی بیشتر از متن شد!

رضیان معتقد است در مورد طرح صنعتی میانکاله، حاشیه‌سازی بیشتر از متن شد. وی می‌گوید: «خیلی‌ها موضوع را به فضای رانت متصل کرده‌اند، اما من بعید می‌دانم چنین چیزی باشد. نگاه من این است که مسئولینِ حامیِ طرح نظرشان این بوده که زیرساخت‌های توسعه استان را حمایت کنند نه اینکه از شخص خاصی بخواهند حمایت کنند!»

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه لازم است طرح موجود با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد، می‌گوید: «تشخیص کارشناسی را باید به کارشناسان محیط‌زیست سپرد. چنانچه همیشه اینگونه بوده و بنا به دلایل محیط‌زیستی همیشه با پروژه‌های سنگین در استان مخالفت شده مانند پروژه منطقه سوادکوه. در مورد نیروگاه نکا که پیش از انقلاب ساخته شد هم ظرفیت گازسوزی آن مغایرتی با استانداردهای محیط‌زیستی ندارد و اگر از سوخت مازوت استفاده شود آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. در مورد پروژه میانکاله نیز باید کار را به کارشناسان محیط‌زیست سپرد و اگر گفته می‌شود که به لحاظ فنی در درازمدت مشکل فنی ایجاد می‌کند می‌توانند آن را جای دیگری ببرند. اما حاکمیت باید به دغدغه مردم و مسئولین استان مازندران توجه کند. متاسفانه زیرساخت‌های توسعه مازندران مورد غفلت قرار گرفته است. این نگاه که مازندران فقط ظرفیت کشاورزی و گردشگری دارد باعث شد که این همه عقب‌ماندگی در استان اتفاق بیفتد و جوانان تحصیلکرده مازندرانی برای کار مجبور به مهاجرت به عسلویه و استان‌های دیگر از جمله استان سمنان شوند. چرا نیمی از نیروی کار استان سمنان از مازندران است؟ چون اشتغال نیست و اینهاست که نگرانی ایجاد می ‎کند.»

آقایان فکری برای مازندران کنند!

نماینده سابق قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس دهم با اشاره به عمق مشکل بیکاری در استان مازندران می‌گوید: «گفته می‌شود مازندران به لحاظ موقعیت زیست‌محیطی اهمیت دارد و خیلی‌ها می‌گویند که اینجا فقط فضای گردشگری باشد. اما واقعا مازندران از نظر توسعه‌ای عقب است و حداقل به یک شکل دیگری به استان ما کمک کنند تا وضعیت اقتصادی استان بهبود پیدا کند.»

رضیان با بیان اینکه گردشگری برای استان مازندران آورده اقتصادی نداشته، می‌افزاید: «امروز تقریبا هر کسی در استان مازندران برای خودش ویلا دارد و امکانی ایجاد کرده که در اینجا آرامش داشته باشد اما تکلیف وضعیت نابسامان معیشت مردم بومی چه می‌شود؟ در دنیا، برای فضای گردشگری تعریف خاصی می‌کنند، زیرساخت ایجاد می‌کنند، امکانات و بودجه می‌دهند اما برای استان مازندران در این زمینه چه بودجه‌ای‌ تصویب شده؟ به خاطر همین است که مردم ما ناراحت‌ و نگران اند. البته اینها به معنای این نیست که به مسائل زیست‌محیطی توجه نشود اما باید بالاخره برای جمعیت ۳ میلیون نفری استان مازندران هم فکری بشود.»

کد خبر 670999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha