جمعه ۱۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

مسواک زدن جزء آن دسته از کار‌هایی است که باوجود اینکه به مزایای آن واقفیم اما گاهی از زیر آن شانه خالی کرده و هزینه‌های سرسام‌‌آور دندانپزشکی را به جیب خود تحمیل می‌کنیم.

اما آیا هرگز فکر کرده اید که خمیردندان و مایع دهان‌شویه از کجا آمده‌اند؟ آیا فکر کرده اید که قبل از به وجود آمدن خمیر دندان‌های امروزی، مردم برای شستن دندان از چه چیزی استفاده می‌کردند؟ باید گفت که عمل تمیز نگاه داشتن دهان به دوران باستان باز می‌گردد.

برای مثال نوشیدن شیر بز برای داشتن نفس خوشبو یا استفاده از خاکستر و نمک برای تمیز کردن و سفید کردن دندان‌ها از جمله کار‌هایی بوده که مردم در آن زمان انجام می‌داده‌اند.

اما در قرن بیستم انواع مایع دهان‌شویه و خمیر دندان بسیار رواج یافت و این مواد غالبا دارای کلروفیل هستند تا رنگ سبز تر و تازه ای داشته باشند.

رفته رفته علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی، خواص دیگری نظیر سفید‌کنندگی، مبارزه با جرم و پوسیدگی و حتی تقویت دندان‌ها هم به خمیردندان‌ها افزوده شد.

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند انواع خمیردندان‌ها که در بازار وجود دارند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و آنچه در سلامت دهان و دندان نقش بیشتری دارد استفاده از مسواک مناسب و نخ دندان و روش صحیح مسواک زدن است.

به عقیده آنها، حتی استفاده زیاد از خمیردندان‌های سفیدکننده هم می‌تواند به ساییدگی دندان منجر شود. یک خمیردندان خوب باید دارای قدرت پاک کنندگی مناسب بوده و هیچ گونه آسیبی برای مینای دندان، لثه، لایه های مخاطی و یا دهان ایجاد نکرده و با پوست و مخاط دهان سازگار باشد.

همچنین باید دارای بافت نرم و یکنواخت بوده و در اثر فشار معمولی و در دمای اتاق به راحتی از تیوپ خارج شده و روی مسواک پخش شود.

از سوی دیگر خمیردندان باید در مدت زمان مصرف از لحاظ فیزیکی و شیمیایی پایدار باشد و تغییری در شکل ظاهر ی آن مشاهده نشود.

توصیه می‌شود که پس از هر بار استفاده، در خمیردندان بسته شود تا از خشک شدن و آلوده شدن آن جلوگیری شود.

کد خبر 67099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز