سریلانکا در پی بحران‌های عمیق مالی و مشکلات در تامین سوخت، مواد غذایی و دارویی مواجه شده است. این کشور جزیره‌ای ۲۲ میلیونی این روزها شاهد اعتراضات گسترده علیه رییس‌جمهور گوتابایا راجاپاکسا و برادر نخست‌وزیر اوماهیندا راجاپاکسا است.

اعتراضات خیابانی سری‌لانکا

به گزارش همشهری‌ آنلاین و به نقل از رویترز، در روز دوشنبه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین)، هیات نمایندگی به سرپرست علی صبری، وزیر امور مالی سریلانکا، گفتگوهای رسمی را با صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن، به‌منظور توافق بر سر یک برنامه مالی، آغاز کردند.دولت سریلانکا امیدوار است که با این برنامه ذخایر مالی خارجی خود را افزایش داده و بتواند به طریقی هزینه مالی وارادات ضروری نظیر سوخت،غذا و مواد دارویی را بپردازد.

بحران مالی ویرانگر سریلانکا در پی تاثیرات ناشی از بحران کووید-۱۹ است که سوءمدیریت‌ دولت را بیش از هر زمان دیگری، تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور برجسته کرده است. همچنین افزایش قیمت سوخت، ذخایر مالی خارجی را کاهش داده و تامین سوخت، برق، غذا و مواد دارویی برای هفته‌ها با مشکل مواجه شده و کمیاب شده‌اند.

خیابان‌های کلمبو، پاییتخت بیش از یک هفته است که شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه رییس‌جمهور گوتابایا راجاپاکسا  وبرادر نخسنت وزیر اوماهیندا راجاپاکسا است.

علی صبری گفته است که سریلانکا در مجموع به دنبال تامین ۳ میلیارد دلار کمک خارجی از سه منبع است تا بتواند بحران فعلی را پشت سر بگذارد. در اصل این سه منبع شامل کشور هند، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای تامین این مجموعه مالی است.

گفتنی است که هم هندوستان و هم چین به طور گسترده از سریلانکا پشتیبانی مالی می‌کنند. همچنین علی صبری خبر از دیدار با همتای هندی خود، نرملا سیتارمن، در حاشیه مذاکرات صندوق بین المللی پول و توافق برای تعمیق همکاری‌ها خبر داد.

از طرفی هم وزارت دارایی سریلانکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صندوق بین المللی پول به صبری اطلاع داد که هند نیز از طرف سریلانکا کمک از طریق پنجره ابزار مالی سریع صندوق بین‌المللی پول، درخواست داده است.» این پنجره برای کمک برای کشورهایی که نیاز به حمایت فوری تراز پرداخت دارند.

منابعی از تلاش هند برای احیای نفوذ خود در سریلانکا نسبت به چین که در این سال‌ها نفوذ خود را توسعه داده، خبر می‌دهند. چین از بزرگ‌ترین وام‌دهندگان به سریلانکا محسوب می‌شود که بنادر و جاده‌های بسیاری در این کشور ساخته است.

کد خبر 670943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha