دولت بایدن متعهد شده است که آزمایش‌های موشکی ضدماهواره‌ای مخرب در فضا انجام ندهد و از دیگر کشورها می‌خواهد که از این روش پیروی کنند.

ضدماهواره

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا اعلام کرد که دولت می‌خواهد یک سابقه خوب برای رفتار مسئولانه در فضا ایجاد کند.

اظهارات هریس چند ماه پس از آزمایش ضد ماهواره روسی در نوامبر ۲۰۲۱ عنوان شد که باعث ایجاد یک ابر زباله بزرگ شد که ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور کرد کمی از مسیر خود خارج شود. و البته این اولین حادثه از این دست نبوده است. برای مثال، در سال ۲۰۱۳، یک ماهواره روسی مورد اصابت آوارهایی قرار گرفت که ۶ سال قبل از آن توسط آزمایش ضد ماهواره چینی ایجاد شده بود.

دفتر معاون رئیس‌جمهوری در ایمیلی اعلام کرد: «زباله‌های طولانی‌مدت ایجاد شده توسط این آزمایش‌ها اکنون ماهواره‌ها و سایر اشیاء فضایی را که برای امنیت، منافع اقتصادی و علمی همه کشورها حیاتی هستند، تهدید می‌کند و خطر برای فضانوردان در فضا را افزایش می‌دهد. به طور کلی، این آزمایش‌ها پایداری بلندمدت فضای بیرونی را به خطر می‌اندازد و اکتشاف و استفاده از فضا توسط همه کشورها را دچار مشکل می‌کند.»

هریس پیش‌تر در مورد چنین آزمایشی صحبت کرده است. در نشست دسامبر ۲۰۲۱ شورای ملی فضایی (NSC) که ریاست آن را برعهده دارد، او خاطرنشان کرد که فعالیت در فضا در حال رشد است و باید اقداماتی برای کاهش اثرات زباله‌های فضایی تا حد امکان انجام شود.

هریس در نشست شورای امنیت ملی که تنها چند هفته پس از آزمایش ضد ماهواره روسیه برگزار شد نیز گفت: «بدون هنجارهای روشن برای استفاده مسئولانه از فضا، ما در معرض خطر واقعی تهدیدات امنیت ملی و جهانی خود هستیم.»

دولت جو بایدن یک چارچوب از اولویت‌های فضایی ایالات متحده را در دسامبر صادر کرد که تا حدی در مورد چگونگی برنامه‌ریزی آمریکا برای پیگیری منافع امنیت ملی خود در فضا صحبت می‌کند.

در این چارچوب آمده است: «به‌عنوان بخشی از تقویت تضمین ماموریت فضایی، ایالات متحده از قابلیت‌ها و خدمات تجاری جدید فضایی برای برآوردن الزامات امنیت ملی استفاده خواهد کرد و ادغام قابلیت‌ها و فعالیت‌های فضایی امنیت ملی آمریکا با متحدان و شرکای خود را عمیق‌تر خواهد کرد. ایالات متحده همچنین از طریق دیپلماتیک با رقبای استراتژیک به منظور افزایش ثبات در فضای خارج از جو وارد تعامل خواهد شد.»

کد خبر 670884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha