سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه‌های تدوین شده به منظور مدیریت اوج بار امسال گفت: با بهره‌گیری از تجارب تابستان و زمستان سال ۱۴۰۰ یکصد برنامه عملیاتی برای مدیریت اوج بار تابستان امسال تدوین شده است.

مصطفي رجبي مشهدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی افزود: با توجه به برنامه‌های گسترده‌ای که در احداث ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید و ارتقا تولید نیروگاه‌های موجود و همچنین اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در تابستان تدوین شده است، امسال بدون خاموشی تابستان را پشت سر خواهیم گذاشت و انتشار جدول خاموشی‌های ناشی از کمبود تولید در دستور کار صنعت برق قرار ندارد.

سخنگوی صنعت برق با بیان این که در سال ۱۴۰۰، تقاضای مصرف برق رشدی حدود ۸ درصد را تجربه کرد، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو ۱۰۰ برنامه عملیاتی را برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کرده که از ابتدای دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل خوب با وزارت صنایع، برای مدیریت بار اوج مصرف در تابستان امسال کاملا آماده‌ایم و با پشتوانه برنامه‌های تدوین شده ناترازی‌های تولید و مصرف جبران خواهد شد و انتشار جدول خاموشی‌ها در دستور کار نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، گام‌های بلندی برای افزایش ظرفیت تولید برداشته شده است که با وجود مسیر دشوار، چشم انداز روشنی را فراهم می‌کند.

رجبی مشهدی گفت: ‌علاوه بر توجه به توسعه تولید، افزایش توسعه زیرساخت‌های شبکه هم در دستور کار است که می‌تواند پتانسیل خوبی برای شبکه برق ایجاد و پایداری شبکه را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ خاموشی در کشور ناشی از کمبود تولید یا محدودیت انتقال برق نداریم. چنانچه خاموشی گزارش شده باشد ناشی از حوادث بر روی شبکه‌های برق است که اجتناب‌ناپذیر است.

رجبی مشهدی افزود: با توسعه و ارتقا نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق و همچنین مدیریت مصرف به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا در تابستان کمترین میزان محدودیت را داشته باشیم.

شرایط ناترازی تامین برق امسال نیز وجود دارد 

این در حالی است که دیروزمعاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران دیروز در خصوص احتمال انتشار جدول خاموشی‌ها با توجه به ناترازی موجود در تولید و مصرف، گفت: امید است به این سمت نرویم اما باید شرایط بدبینانه را نیز مدنظر قرار داد و به‌طور قطع با توجه به میزان توان تولیدی که در هر روز با توجه به شرایط دمایی خواهیم داشت و خروج از مدار اتفاقی نیروگاه‌ها، برنامه زمان‌بندی خاموشی خواهیم داشت که به موقع اطلاع رسانی می‌شود.

محمد اله داد در حاشیه نخستین جلسه ستاد راهبری، عبور از پیک تابستان ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تامین برق تابستان امسال گفت: شرایط ناترازی تامین برق امسال نیز وجود دارد و این ناترازی تا ۱۰ هزارمگاوات خواهد بود. این انباشتگی ناترازی که در چند سال ایجاد شده است در کوتاه‌مدت جبران نخواهد شد.

وی افزود: از ابتدای امسال اقدامات بسیار خوبی برای مدیریت این ناترازی ها انجام شده است و از همان روزهای آغازین سال شخص وزیر نیرو و مدیرعامل توانیر برنامه‌ریزی‌های عمده ای تدارک دیده اند تا به جای اعمال خاموشی ها از ظرفیت همکاری بخش های مختلف مصرف مثل صنایع، کشاورزی و اداری و توان مردم استفاده شود.

معاون هماهنگی توانیر با بیان اینکه امروز نیز قرارگاه گذر از پیک تابستان فعالیت خود را آغاز کرده و جلسه ها و برنامه‌ریزی های لازم را انجام خواهد داد، گفت: امید است بتوان با وجود شرایط ناترازی در تولید و مصرف برق از سال قبل آماده‌تر باشیم تا آسیب‌های این ناترازی کمتر شود.

اله داد با اشاره به وضعیت واردات و صادرات برق گفت: به طور قطع صادرات برق در زمانی که کشور نیاز داشته باشد به حداقل یا صفر خواهد رسید و در بخش واردات هم کارهای خوبی انجام شده است و از همسایگان شمالی و هم از ترکیه برق وارد خواهیم کرد.

کد خبر 670861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha