قرار است بزرگراه امام رضا(ع) با اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ ساماندهی شود، براساس گفته شهردار منطقه «سال گذشته در محور شهری بزرگراه امام رضا(ع) ۱۸ نفر جان باخته‌اند و برای کاهش این حوادث اقدامات ایمن سازی در محور بزرگراهی امام رضا (ع) به طور جدی در حال پیگیری است.»

بزرگراه امام رضا

همشهری آنلاین- زهرا کریمی: سید مهدی صباغ، شهردار منطقه ۱۵ در گفتگو با همشهری آنلاین گفت: «محور بزرگراهی امام رضا(ع) به عنوان یکی از مبادی اصلی پایتخت، روزانه میزبان حجم زیادی مسافر و زائر است که نیاز به ساماندهی و ایمن سازی دارد. به همین منظور طی بازدیدهای به عمل آمده و انجام کار مطالعاتی حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای انجام اقدامات عمرانی از سوی شورای شهر تهران و شهرداری تصویب شد و به این موضوع اختصاص یافت.»

او افزود: «با توجه به بررسی‌ها و مطالعات، رسیدگی به مشکلات اولویت بندی شد. حجم زیادی خاک و نخاله در زمین‌های مشرف به بزرگراه، پاتوق بزرگ معتادان متجاهر در منطقه کوه سنگی از جمله مشکلات این منطقه هستند، ما تلاش کردیم در کنار ایمن‌سازی بزرگراه به منظور کاهش تصادفات و تلافات جانی، این مسائل را هم مدنظر قرار بدهیم و با همکاری همه معاونت‌های شهرداری در منطقه و شهرداری تهران موفق به پاکسازی منطقه کوه سنگی از معتاد متجاهر شده‌ایم و همچنین حدود ۴ هزار خاک و نخاله ساختمانی از زمین‌های اطراف جمع آوری شده است.»

شهردار منطقه ۱۵ به ضعف‌های موجود در بررسی‌های انجام شده اشاره کرد و گفت: «دپو خاک ونخاله در محور امام رضا منظره نامناسبی به این محور داده بود که در طول ۶ ماه گذشته ۶ هزار نخاله از این محدوده جمع آوری شده که ۴ هزار نخاله مربوط به محور امام رضا است.»

صباغ در ادامه اضافه کرد: «یکی از مشکلات و درخواست مردم که در شأن کلانشهر تهران نیست،وجود معتادان متجاهر فراوان در طول محور امام رضا بود که به دلیل نزدیکی به گرمخانه خاوران معتادان در این محدوده بسیار به چشم می‌آمدند، در همین راستا و با تلاش ۶ ماهه توانستیم مرکز گرمخانه را تبدیل به کمپ ماده ۱۶ و نگهداری از معتادان کنیم. همچنین گردنه تنباکویی پس از خاکبرداری در محدوده معروف پاتوق کوه سنگی، فضا را برای رفت و آمد و حتی زندگی ثابت ۴۰۰ معتاد متجاهر فراهم کرده بود،  در بازه زمانی ۵ ماهه و با همکاری حوزه‌های مختلف این مشکل پس از ۲۰ سال برای اهالی محدوده رضویه حل و فصل شد. به منظور بهبود شرایط  در این محدوده درختکاری و نیوجرسی قرار داده شد.»

 اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای محور امام رضا(ع)/ پاکسازی منطقه از معتادان متجاهر بعد از 20 سال/ آمار تصادف بزرگراه امام‌رضا کاهش پیدا می‌کند؟

شهردار منطقه ۱۵ با استناد به آمار پلیس راهور جنوب شرق تهران گفت: «سال گذشته در محور شهری بزرگراه امام رضا(ع) ۱۸ نفر جان باخته‌اند و برای کاهش این حوادث اقدامات ایمن سازی در محور بزرگراهی امام رضا (ع) به طور جدی در حال پیگیری است. این مسیر حدود ۳۰۰ گاراژ فعال ماشین سنگین دارد.چند ورودی و خروجی‌ محلی به بزرگراه، بازار بزرگ گل و پاتوق اتباع افاغنه نیاز به ایمن سازی دارد تا بتوان آمار تصادفات جاده‌ای این محور را کاهش داد، بنابراین قرار است دو پهلوگاه بزرگ در ۲ نقطه بازار گل و پاتوق اتباع افغانی جانمایی شود و همچنین ۲ پل موتوررو و عابران پیاده برای دسترسی ساکنان شهرک مسعودیه و شهرک کاروان احداث خواهد شد. بیش از سه کیلومتر در طول محور امام رضا دچار خاموشی مطلق است که ۲ کیلومتر روشنایی نصب شده اما به دلیل مشکل با اداره برق قیامدشت تحویل گرفته نمی‌شد، ما در حال آماده‌سازی این شرایط هستیم و امیدواریم این خواسته در فصل بهار تحقق پیدا کند.

 اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای محور امام رضا(ع)/ پاکسازی منطقه از معتادان متجاهر بعد از 20 سال/ آمار تصادف بزرگراه امام‌رضا کاهش پیدا می‌کند؟


او با اشاره به سایر مشکلات زیرساختی در محور امام رضا بیان کرد: «این محور در مقایسه  با سایر محورهای مواصلاتی از نظر فضای سبز، زیباسازی، اقدامات عمرانی به دلیل کمبود اعتبار مغفول مانده بود و عمده مشکلات در محدوده گردنه تنباکویی تا سه راهی سیمان است که با مشکل محدوده حریم روبرو هستیم. این محدوده فاقد اقداماتی مانند زیباسازی، المان‌های حجمی و فضای سبز است.»

صباغ با بیان اینکه با توجه به موقعیت مکان‌هایی که تبدیل به محل تخلیه نخاله شده‌اند، اقداماتی انجام خواهد شد،گفت: «فضای سبز، توقفگاه و احداث مکان تجاری در صورت وجود فضای لازم ازجمله طرح‌های پیش بینی شده است. در طرح مطالعاتی از مشاوران اجرایی درخواست شده که زیبایی بصری را در نظر بگیرند و همچنین در ورودی و خروجی اتوبان المان مربوطه را داشته باشیم که نشان دهنده محور امام رضا باشد.»

این مسئول اضافه کرد: «در طراحی المان‌ها در مرحله مطالعاتی قرار داریم و برای این حوزه افراد متخصص دعوت شده‌اند تا با استفاده از ایده آنها المان متناسب این بزرگراه طراحی شود، لازم به یادآوری است در طراحی المان‌ها باید موقعیت جغرافیایی محور و وجود گاراژها را درنظرگرفت که نیاز به ساماندهی دارند.ما در حوزه زیر ساخت در محور امام رضا دچار عقب ماندگی هستیم، باید سرمایه گذار مشارکت کند  و همه این موارد نیاز به زمان دارد.»

او افزود: «اتفاق مهم دیگر در این بزرگراه، تکمیل تقاطع اتوبان ثامن و اتوبان شوشتری است. این محور از بزرگراه امام رضا آغاز و دسترسی شمال شرق را ایجاد می‌کند و این طرح از اولویت‌های شهرداری نیز به شمار می‌آید. چنانچه اقدامات درخصوص معارضان ملکی انجام شود فاز اول آن به طول ۵ کیلومتر تا قصر فیروزه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و به این شکل محور امام رضا را به شهید یاسینی متصل می‌شود.»

کد خبر 670651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha