قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران در حوزه درمان معتادهای متجاهر، ۹ مرحله پیش بینی کرده است تا این افراد، پاک و در حالی که حرفه‌ای آموخته‌اند، به آغوش خانواده بازگردند.

متجاهر

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۱ آبان ماه سال گذشته اولین جلسه قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران تشکیل شد و در آنجا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد که "دراین  دوره برای حل موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی برنامه ۴ ساله داریم و باید اعتقادی عمل کنیم تا گره باز شود که البته به لطف الهی این گره باز خواهد شد."

حالا حدوده ۵ ماه از تشکیل قرارگاه می‌گذرد و به نظر می‌رسد راه زیادی باقی مانده اما آنطور که مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهردای تهران می‌گوید: دستگاه‌های دخیل در استان تهران به صورت هماهنگ وظایف و مسئولیت‌های خود را به بهترین نحو انجام میدهند، به صورتی که این میزان از هماهنگی در پیشبرد فرایند کار می‌تواند الگویی برای حل مشکلات در سایر حوزه‌ها باشد.

بخش‌هایی از گفتگو احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردای تهران با ایسنا را در ادامه بخوانید:

 *مدیریت جدید شهری در اندیشه تغییر فرایند و انجام کار اساسی و ریشه ای‌تر در موضوع افراد بی‌خانمان باشد و شروع این فرایند با جمع آوری و ترک افراد معتاد بی‌خانمان است. در این طرح جامعه هدف کلی، افراد دارای اعتیاد و بی‌خانمان اعم از زن، مرد، صغری یا کبری سن، دارای بیماری زخم باز و عفونی و ... هستند که عموما به دلایلی، در گذشته سازمان‌ها و نهادها از جمع آوری و پذیرش آنها در مراکز ترک اعتیاد خودداری می‌کردند.

*شهرداری تهران بر اساس بند (ث) ماده ۸۰ قانون ششم توسعه، موظف به همکاری با سازمان بهزیستی درباره بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته است. علاوه بر این در دوره جدید مدیریت شهری و راه اندازی قرارگاه اجتماعی شهر تهران، شهردای تهران یکی از متولیان اصلی بحث درمان و صیانت از معتادان متجاهر شهر تهران شده و مجوزهای لازم برای راه اندازی و مدیریت مراکز ترک اعتیاد در قالب ماده ۱۶ را دستگاه‌های متولی یعنی سازمان بهزیستی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده‌اند. بر این اساس می‌توان گفت در حال حاضر شهرداری تهران دارای اختیارات قانونی تام الااختیار در موضوع معتادان متجاهر و فرایند ترک اعتیاد آنهاست.

*شهردای تهران و مدیریت جدید شهری با راهبری شخص شهردار دکتر زاکانی برنامه جامع و نه مرحله ای را برای درمان معتادان متجاهر و باز گشت آنها به میان خانواده و جامعه در نظر گرفته است.

*این برنامه شامل مراحلی است که در وهله اول جذب از سطح شهر، دومین مرحله تعیین هویت، ثبت اطلاعات و غربالگری،بعد از آن  سم زدایی و درمان جسمی،در مرحله چهارم  بازسازی شخصیت (معنویت درمانی و شناخت هویت درونی)، در فاز پنجم مهارت آموزی و تقویت مهارت‌های فردی، در بعد ششم مواجهه با خانواده و بعد از آن هم بازگشت به خانواده، اجتماعی شدن و در آخر نظارت و پایش بعد از خروج است.

*جمع آوری افراد معتاد و ارجاع آنها به مراکز اختصاصی  که بر اساس وضعیت جسمی سلامت جسمانی و روانی آنهاست و نگهداری و درمان آنها در این مراکز فرایندی حداقل یکساله خواهد بود. بنابراین اگر تجاهر و اعتیاد فرد بی‌خانمان ثابت شود و بر اساس دستور قضایی این فرد به مراکز ماده ۱۶ ارجاع شود، حداقل تا یک سال و تکمیل فرایند درمان اجازه تردد در شهر را نخواهد داشت. بر این اساس می‌توان گفت چرخه جمع آوری و ورود مجدد به شهر تکرار نخواهد شد.

*اگر منظور از پاتوق محل تامین و مصرف مواد مخدر در شهر تهران است، شهرداری تهران با کمک شهرداری مناطق و سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی مانند سازمان ثبت اسناد، قوه قضاییه، پلیس و ... کلیه محل های متروکه، فضاهای بی‌دفاع و حتی خانه‌های محل فروش مواد مخدر (خانه‌های پلاک قرمز) را شناسایی و وضعیت مالکیت آنها را تعیین تکلیف کرده است.شهرداری تهران بر اساس وضعیت محل آنها برنامه جامعی برای تعیین وضعیت مالکیت، مصادره یا تخریب پلاک‌های قرمز، تامین امنیت فضاهای بی‌دفاع شهری و تبدیل فضاهای باز و پاتوقی مانند دره فرحزاد به اکوپارک شهری برای استفاده عموم شهروندان را فراهم کرده است.

*زنان معتاد متجاهر نیز مانند مردان بعد از جمع آوری در سطح شهر و غربالگری در مراکز غربال بر اساس وضعیتی که دارند مانند سن، وضعیت سلامت، وضعیت خانواده بویژه دارا بودن فرزند خردسال به مراکز اختصاصی زنان ارجاع می‌شوند و همانند مردان مراحل ۹ گانه درمان و بازگشت به جامعه را طی خواهند کرد.

*(معتادان متجاهر بالای ۶۵ سال) برای اولین بار است که این گروه از افراد دارای اعتیاد نیز در فرایند ترک و نگهداری توسط شهرداری تهران قرار می‌گیرند. برنامه مشخص برای این گروه افراد در وهله اول فرایند ترک اعتیاد و با سم زدایی آنها مد نظر است. در مراحل بعد با توجه به وضعیت سنی و جسمانی آنها و همچنین دارا بودن بستگان و خانواده و تشخیص مددکار و روانشناس مراکز، در مورد آینده آنها ارجاع به مراکز نگهداری سالمندان و یا آموزش و توانمندسازی و یا بازگشت به خانواده و جامعه تصمیم‌گیری خواهد شد.

*(معتادان دارای زخم باز)معتادان متجاهر دارای زخم باز و عفونی نیز در واقع جزء گروه‌های منع پذیرشی محسوب می شدند که در گذشته از پذیرش آنها در مراکز ترک اعتیاد خودداری می‌شد. در این دوره شهرداری تهران مسئولیت پذیرش و درمان این گروه از افراد را نیز بر عهده گرفته است و مراکز ویژه ای برای درمان این افراد نیز تامین کرده است.

*در طول فرایند نگهداری و درمان یکساله در مراکز، پایش دقیقی از وضعیت افراد انجام می‌شود و بر اساس وضعیت جسمانی، سواد و تحصیلات و تخصص آنها، برنامه جامعی برای توانمندسازی و آموزش شغلی و حرفه ای برای آنها در نظر گرفته می شود. این بخش از کار با کمک سازمان های متولی مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام می‌شود.

کد خبر 670628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha