چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: بهار و تابستان و البته نخستین ماه پاییز 87 برای بورس اوراق بهادار تهران و سهامدارانش ماه‌های به‌یاد‌ماندنی و همراه با فراز و فرود بسیار بود.

در همین بازه زمانی 7 ماهه شاخص معاملات بازار تا یک قدمی مرزهای تکرار نشده سال‌های طلایی 82 و83 بالا رفت و در ادامه روی تندترین سراشیبی سقوط قرارگرفت به این ترتیب سهامداران شاهد بودند که به‌تدریج 6 میلیارد دلار از ارزش بورس کاسته شد تا زمینه برای سقوط آزاد شاخص در چهارمین روز آبان فراهم بیاید و در یکشنبه سیاه بورس تهران، ارزش بازار سهام کشور ظرف 24 ساعت 3 میلیارد دلار دیگر کاهش یابد.

اما با تمام این تفاسیر، در همین دوره پر افت و خیز بازده بورس تهران به 5/21 درصد رسید که در مقایسه با نرخ تورم و متوسط سرمایه‌گذاری کوتاه و بلندمدت در بانک‌ها چندان رقم نامناسبی به‌نظر نمی‌رسد؛

هرچند که براساس گزارش اداره آمار و اطلاعات بورس اوراق بهادار تهران این بازده بیشتر نتیجه تقسیم سود شرکت‌ها بوده تا سود ناشی از نوسان قیمت سهام.

با استناد به این گزارش، 1/12 درصد از 25 درصد بازده 7 ماهه سپری شده از سال از محل سودی که شرکت‌ها در فصل مجامع به حساب سهامدارانشان واریز کردند تامین شد و مابقی از صعود و سقوط قیمت‌ها و نوسان‌گیری اهالی بازار.

نتیجه اینکه در 7 ماه مورد بررسی با گردش 17/20 درصد از سهام شرکت‌های بورسی، ارزش بازار اوراق بهادار تهران به 606 هزار و747 میلیارد ریال بالغ شد.

در این مدت همچنین2‌میلیارد برگه سهم بین سهامداران دست به دست شد تا ارزش معاملات بورس به 6 میلیارد دلار برسد؛

ضمن اینکه در این خرید و فروش‌ها کماکان سهامداران حقوقی سهم بیشتری نسبت به حقیقی‌ها داشتند. به عبارت دیگر ارزش خریدهای سهامداران حقوقی در ماه‌های سپری شده به 6/4 میلیارد دلار بالغ شد.

اما نکته قابل توجه دیگر اینکه در همین بازه زمانی سهامداران حقیقی بیش از آنکه تمایل به خرید سهام داشته باشند دستور فروش صادر کردند اما در نقطه مقابل با وجود تلاطم بازار، حقوقی‌های بورس رغبت بیشتری به خرید نشان دادند.

در این مدت دولت 12 میلیارد برگه سهم شرکت‌های خود را روی میز فروش گذاشت که البته سهم بازار از این رقم 7 میلیارد و827 میلیون سهم بود؛

به این ترتیب با آمدن شرکت‌های اصل چهل‌و‌چهاری، بازار عرضه‌های اولیه رونق گرفت و ارزش معامله سهام شرکت‌های تازه وارد در تالار حافظ به 40 هزار و 781 میلیارد ریال رسید.

به جز این، در 7 ماهه سپری شده از سال بیش 5/3 میلیارد سهم شرکت‌های دولتی به اجرای طرح سهام عدالت اختصاص یافت و به مردم واگذارشد.

براساس گزارش اداره آمار و اطلاعات بورس اوراق بهادار تهران، در ماه‌های مورد بررسی نماد شرکت‌های بورسی 603 بار باز و بسته شد که این رقم حکایت از کاهش 6/2 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته دارد.

براساس همین گزارش، امسال و تا پایان اولین ماه پاییز بیشترین میزان نقدینگی بازار به سوی شرکت تایدواتر خاورمیانه حرکت کرد.

مخابرات ایران هم دومین شرکتی بود که بیش از دیگر شرکت‌های بورس نقدینگی موجود در بازار را به سمت خود جذب کرد. در رتبه سوم این فهرست هم پالایش نفت اصفهان قرار دارد.

نکته آخر اینکه با استناد به گزارش بورس در 7 ماه سپری شده از سال 87 فلزات اساسی، صنعت اول بورس تهران لقب گرفت. 

سهم این شرکت‌ها از معاملات بازار اوراق بهادار 3/19 درصد بود آن‌هم در شرایطی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به 7 درصد می‌رسید.

به عبارت دیگر سهامداران امسال به فلزات اساسی توجه بیشتری داشتند. مخابرات تازه از گرد راه رسیده هم در این مدت به تنهایی توانست صنعت مخابرات را به دومین صنعت بورس تبدیل کند. 7/13 درصد از معاملات بورس امسال  تا اولین روز آبان در اختیار شرکت مخابرات بود.

کد خبر 67030

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز