همشهری آنلاین: موج جدیدی از خشونت ‌ها خیابان‌های شهر‌های مختلف بنگلادش به ویژه داکا پایتخت این کشور را در برگرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز شنبه28 اکتبر(6 آبان) پلیس برای متفرق کردن تظاهر کنندگان خشمگین از گاز اشک آور استفاده کرد. این در حالی بود که هزاران تظاهر کننده با پرتاب سنگ پلیس را مورد حمله قرار داده‌بودند.

در جریان درگیری‌های اخیر دست کم 5 نفر کشته و بیش از 100 نفر مجروح شدند.تلویزیون بنگلادش نیز گزارش داد که روز شنبه 14 بمب در داکا پایتخت منفجر شد. در میان این کشته شدگان حوادث اخیر سه رهبر از چهار حزب ائتلافی  خالده‌ضیاء رییس جمهور این کشور  نیز دیده می‌شود.

 این خشونت‌‌ها به دلیل تصمیم اخیر خالده ضیا نخست وزیر کنونی بنگلادش مبنی بر انتخاب کی ام حسن دادستان کل بازنشسته کشور به عنوان نخست وزیر موقت بنگلادش رخ دادند.
این در حالی بود که پس از درگیری مسلحانه میان حامیان ضیاء و فعالان احزاب مخالف، ضیاء در تلویزیون بنگلادش حاضر شد و از مردم این کشور خداحافظی کرد. ضیاء روز جمعه 27 اکتبر (5 آبان) گفت که حاضر است قدرت را به دولت موقت تحویل دهد تا انتخابات‌های آینده‌ این کشور تحت نظارت این دولت باشد.

بر اساس قانون اساسی بنگلادش، ضیاء که پنج سال فعالیتش روز جمعه به پایان رسیده می‌تواند حداکثر 15 روز دیگر با استقرار یک دولت موقت در مسند قدرت باقی بماند.
اما خالده ضیا با انتخاب کی ام حسن به عنوان نخست وزیر موقت به بحران سیاسی در بنگلادش دامن زد.

شدت گرفتن  بحران سیاسی در بنگلادش روی کار آمدن حسن به عنوان رییس دولت جدید را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. تلویزیون بنگلادش نیز گزارش داد: بعد از سخنرانی ضیا‌ در تلویزیون فعالان حزب مخالف به چند دفتر حزب وی در داکا، پایتخت این کشور حمله کردند و نیروهای امنیتی در متوقف کردن این درگیری‌ها تلاش‌های زیادی انجام ندادند.

از سوی دیگر و با شدت گرفتن بحران سیاسی در بنگلادش یک مقام بنگلادشی اعلام کرد: انتقال قدرت به رییس دولت موقت به دلیل بیماری وی به تاخیر افتاده است.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری بنگلادش گفت: از آنجا که کی ام حسن، دادستان کل بازنشسته‌ی کشور به شدت بیمار است، انتقال قدرت به دولت موقتی که هیچ حزبی در آن وجود ندارد، بر اساس برنامه‌ی قبلی که قرار بود روز شنبه صورت بگیرد، انجام نشده و به تاخیر می‌افتد.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری بنگلادش هم‌چنین افزود: هنوز تاریخ جدیدی برای مراسم انتقال قدرت در نظر گرفته نشده است.
از سوی دیگر حامیان شیخ حسینه، رهبر حزب مخالف نسبت به انتقال قدرت به کی  ام حسن اعتراض کردند.

بنگلادش بعد از استقلال در سال 1971 از پاکستان از نظر سیاسی 15 سال تحت حکومت ارتش بود.
ضیاء و حسینه در سال 1990 طی یک جنبش حامی دموکراسی حسین محمد ارشاد آخرین حاکم نظامی این کشور را عزل کردند.

کد خبر 6703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز