شهرام لاسمی بازیگر برنامه های کودک و نوجوان، درباره برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب می‌گوید: «آرامشی که اجرای طهماسب همراه با متانتش در این برنامه دارد، به مخاطب منتقل می‌شود. قطعاً اگر دست برنامه‌سازان کودک باز باشد، آنها کارهای درخشان هنری ارائه خواهند داد.»

شهرام لاسمی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: شهرام لاسمی، شخصیتی که بچه‌های دهه ۶۰ بازی او را در کنار مجید قناد، در نقش «قلقلی» به خاطر دارند، درباره برنامه «مهمونی» طهماسب گفت: «اگر ممیزی از روی ذهن برنامه‌سازان برداشته شود، آنها می‌توانند نشاط را به جامعه مخاطبشان تسری دهند. قطعاً برخی مشکلات کمتر شده اما از سوی دیگر برخی اعمال سلیقه‌ها حتی در عرصه پلتفرم‌ها ادامه دارد. با شناختی که از ایرج طهماسب دارم باید بگویم که او با توجه به تجربه‌اش در کار کودک همه خطوط قرمز را می‌شناسد. نیازی نیست که به او بگوییم چرا در گنجه باز است!»

برنامه «مهمونی» با کارگردانی ایرج طهماسب از نوروز امسال در شبکه نمایش خانگی پخش شده و با موفقیت روبه‌رو بوده است. با لاسمی در همین باره گفت‌وگو کرده‌ایم.  

به نظر می‌رسد که طنز «مهمونی» به کارگردانی آقای طهماسب هم خرد است و هم کلان. کار اخیر آقای طهماسب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقای طهماسب کسی است که کارش را بلد است و قاعدتاً مانند گذشته بیننده از او انتظار دارد که کارهایش مانند «کلاه قرمزی» کارهای خوبی باشد. با اینکه «مهمونی» کار جدیدی است و آن عروسک‌های قبلی دیگر وجود ندارند، این برنامه همچنان موفق است و جای تحسین دارد.

 دست طهماسب باز باشد کارهای درخشانی می سازد | او خط قرمزها را می‌شناسد

با اینکه شخصیت‌ها جدیدند، در عین حال که تازگی دارد، مخاطب خیلی زود با آنها خو می‌گیرد. دلیل این امر چیست؟ از آنجا که بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ را به خوبی می‌شناسید، چرا آنها همچنان طیفی از مخاطبان کار جدید آقای طهماسب‌اند؟

همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم، آقای طهماسب کار خودش را خوب بلد است. مخاطبی که در حال حاضر با آثار آقای طهماسب روبه‌روست، کودک امروز نیست. کودک دهه ۶۰ است. آنها از همان زمان با آقای طهماسب و کارهایش ارتباط برقرار کردند.

طنز «مهمونی» چه مقدار تأثیرگذاری دارد؟ این طنز از چه جنس طنزهایی است؟ دلیل ماندگاری این طنزها چیست؟

طنزهای اغلب کارهای آقای طهماسب اجتماعی است. آنچه طهماسب در آثارش بررسی می‌کند و بازتاب می‌دهد، مشکلات و مسایل امروز است و به همین دلیل به دل می‌نشیند. شخصیتی به نام پشه در «مهمونی» وجود دارد که از خلال این کاراکتر به موضوعاتی می‌پردازد که موضوعات روز جامعه ماست. به همین دلیل مخاطب را جذب می‌کند.

چه پیامی به مناسبت پخش «مهمونی» و حاصل شدن موفقیتی دیگر در کارنامه کاری آقا طهماسب در سال جدید برای ایشان دارید؟

امیدوارم ایشان همچنان کارشان را در زمینه کودک ادامه دهند. کار آقای طهماسب همچنان مخاطبان خودش را دارد. امیدوارم آقای طهماسب روز به روز از قبل موفق‌تر باشد و آثارش زیبا و مانا بماند. البته این آرزویی که در حال حاضر می‌کنم، بخش قابل توجهی‌اش همین امروز هم محقق شده است. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تهیه کنندگان کارهای کودک که از گذشته تا به امروز در این زمینه کار کرده‌اند، دستشان در عرصه تولید باز باشد، آثار ارزشمندی عرضه و ارائه می‌شود. تا جایی که اطلاع دارم قرار بود آقای طهماسب این کار را برای تلویزیون انجام دهند.

 دست طهماسب باز باشد کارهای درخشانی می سازد | او خط قرمزها را می‌شناسد

اما در حال حاضر که برای پلتفرم‌ها این برنامه را می‌سازند دستشان بازتر است و بسیاری از سخنانی که شاید نتوان در تلویزیون عنوان کرد، می‌توان در شبکه نمایش خانگی زد. به همین دلیل طنز برنامه «مهمونی» هم قوی‌تر و دلنشین‌تر است.من از صمیم قلبم به ایشان دست‌مریزاد می‌گویم و دستشان را صمیمانه می‌فشارم.

اینکه پلتفرم‌های نمایش خانگی چنین برنامه‌ای را نمایش می‌دهند، می‌تواند نویدبخش آن باشد که تولید چنین برنامه‌هایی ادامه‌دار باشد؟

البته در عین حال در لایه دوم، باید عنوان کرد که پلتفرم‌ها اخیراً هم به دست ساترا افتاده که همان مسئولان تلویزیون‌اند. 

اتفاقاً در جهان امروز، با توسعه فضای مجازی، ممیزی و نظارت محتوایی هم جای خودش را به گرفتن حقوق مولفان و مصنفان داده است. این با آنچه امروز اتفاق می‌افتد هنوز خیلی فاصله دارد. چنین نیست؟

آقای طهماسب سال‌هاست که در عرصه کودک کار می‌کند و همه خط قرمزها را می‌داند. دیگر نیازی نیست که به او بگویند اینجا را حذف کن و فلان موضوع را اضافه کن! اینجا چنین است و باید چنان باشد. به قول مثلی قدیمی دیگر نیازی نیست به او بگویید در برنامه چرا در گنجه باز است ! 

 به چشم می‌بینیم که همین برنامه «مهمونی» چقدر میان مردم پیچیده و مخاطب جذب کرده و قدری روحیه مردم با این برنامه بانشاط شده است.

اگر فشار مضاعف بیرون کار هنری از روی ذهن و زبان برنامه‌سازان برداشته شود، آنها درخشان‌ترین کارهای هنری خودشان را ارائه خواهند داد.

نشاط عامل اصلی و موتور محرکه همه کارهای سرنوشت‌ساز است. نظرتان درباره ایجاد نشاط در کارهای آقای طهماسب چیست؟ به قول معروف اگر نشاط نباشد امیدواری هم نیست.

دوستان متعددی که دارم از کار جدید آقای طهماسب تعریف می‌کنند و مردم هم با علاقه «مهمونی» را دنبال می‌کنند. مردم و دوستانم درباره طنز و شوخی‌هایی که این برنامه دارد، صحبت می‌کنند و نظرات مردم را هم می‌توان در فضای مجازی دنبال کرد و دید.

آرامش خاصی که خود آقای طهماسب همواره دارد، به بینندگان هم منتقل می‌شود. اجرای ایشان هم در کنار متانت و آرامششان کار را جذاب‌تر می‌کند. خوشحال می‌شوم که به عنوان کسی که سال‌های سال در ایران در زمینه کودک و نوجوان کار کرده است، ایشان یکبار هم مرا به برنامه‌شان دعوت کند. باعث افتخارم است که به عنوان مهمان در برنامه‌شان حضور داشته باشم.

  

کد خبر 670265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha