مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: نمونه از مواد حساسیت‌زا در یک منطقه گرده‌ گیاهان غیر بومی آن منطقه هستند. سیستم ایمنی بدن مردم آن منطقه با این ماده تطابق ایمنی ندارد و این مواد می‌توانند واکنش‌های حساسیتی شدیدی به خصوص در کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کند.

فضای سبز

به گزارش همشهری آنلاین، شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به تنوع گونه‌های گیاهی تهران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی پایتخت از جمله بارندگی کم، شروع گرمای زودهنگام در فصل بهار طی چند سال اخیر و کمبود منابع آبی برای فضای سبز بهتر است به جای گونه‌های گیاهی بومی از عبارت «گونه‌های سازگار و بومی» استفاده شود چون برخی درختانی که در دهه‌های گذشته در تهران کاشته شده بودند و رشد مناسبی داشتند و حتی بومی محسوب می‌شدند، در حال حاضر به دلیل شرایط آب و هوایی فعلی تهران، خشک، آفت زده‌ و بیمار شده‌اند.

بخشی از صحبت‌های انصاری در گفتگو با ایسنا را در ادامه بخوانید:

*سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال‌های اخیر، به دلایل شرایط مطرح شده تغییراتی در کاشت درختان شهر تهران داده و برای کاشت درختان به مواردی همچون سایه‌داربودن، گلدهی، مقاومت به کم‌آبی، آفات و بیماری‌ها توجه کرده است. برخی از درختان مانند چنار، زبان گنجشک، سدروس، افرا، توری، برگ بو، افراشبه چناری، اقاقیا پیوندی، ابریشم ایرانی، زیتون تلخ ، لیلکی، ختمی درختی و ... شامل این ویژگی‌ها هستند.

*بسیاری از گیاهان موجود تهران مربوط به رویش‌های طبیعی نیستند. درخت‌ها و درختچه‌های قدیمی کاشته شده در تهران شامل انواع سوزنی‌برگان و گونه‌هایی مانند ماگنولیا، گل یخ، برگ بو، پیچ اناری، شاه‌پسند و نخل پنجه‌ای، اکالیپتوس هستند. اغلب این گیاهان بومی ایران نیستند اما به دلیل قدمت کاشت و خوگیری نسبی به شرایط اقلیمی در بسیاری از مناطق شهری همچنین حاشیه شهر تهران از آن‌ها به عنوان عناصر فضاهای سبز استفاده می‌شود.

*از سال‌های گذشته گونه‌هایی مانند چنار، توت، نارون، اقاقیا، کاج و سرو و ... در تهران کاشته می‌شد اما در حال حاضر برخی از آن‌ها به دلیل هوای گرم و خشک تهران کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

*پایتخت پیش از این به چنارستان معروف بود اما این درخت به دلیل عدم تطابق با شرایط دمایی فعلی تهران، پیشنهادات کمتری برای کاشت دارد.

درخت توت به دلایل گوناگون مانند نیاز به هرس و بستر مناسب ازدیاد آفت سفیدبالک (به‌ویژه در سال های گذشته) در حال حاضر برای کاشت پیشنهاد نمی‌شود. درخت نارون هم از گونه‌های بومی تهران بود که اراده خوبی برای کاشت آن وجود داشت ولی به دلیل آفت سوسک برگ خوار نارون و کنترل مشکل آفت، در حال حاضر نارون کمتر کاشته می‌شود.

*تفاوت دمای شمال و جنوب تهران، عامل تأثیرگذاری در انتخاب گونه‌های گیاهی است. به عنوان مثال زیتون تلخ در جنوب تهران به‌خوبی مقاوم است اما در شمال تهران و در ارتفاع بالای ۱۶۰۰متر به‌دلیل سرما از بین می‌رود.

* درخت کاج جزء گونه‌های همیشه سبز محسوب می‌شود اما بومی تهران نیست، میوه ندارد، به علت سمی بودن برگ‌های سوزنی درخت کاج، پرندگان کمتر روی آن آشیانه می‌سازند، در زیر چتر آن گیاهان رشد نمی‌کنند، تولید اکسیژن برگ‌های سوزنی شکل کاج نسبت به چنار، سرو، بلوط و نارون در حد بسیار کمی است.

*در سالیان گذشته آتش‌سوزی‌هایی که در پارک‌های جنگلی اتفاق افتاده است اغلب در قطعات کاج و براثر قابلیت زیاد اشتعال برگ‌های سوزنی خشکیده (صمغ و رزین) آن بوده است علاوه بر آن پرندگان تمایلی به لانه سازی بر شاخسار این درخت ندارند.

* آلرژی یا افزایش حساسیت که امروزه گریبان‌گیر بسیاری از خانواده‌ها است، در واقع نوعی واکنش تغییر یافته به یک ماده‌ حساسیت‌زا برای سیستم ایمنی بدن است. یک نمونه از مواد حساسیت‌زا در یک منطقه گرده‌ گیاهان غیر بومی آن منطقه هستند. سیستم ایمنی بدن مردم آن منطقه با این ماده تطابق ایمنی ندارد و این مواد می‌توانند واکنش‌های حساسیتی شدیدی به خصوص در کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کند.

*کاشت گیاهان سازگار با اقلیم تهران مانند بید مجنون و اقاقیا و درختان مثمر مانند سنجد، خرمالو، عناب  و ... می‌تواند ضمن زیبایی منظر شهری باعث جذب پرندگان بومی و مهاجر و حضور بیشتر این گونه‌های جانوری زیبا در اکوسیستم شهری شود. از طرف دیگر با توجه به ممنوعیت کاشت چمن در تهران(که به آبیاری منظم نیاز دارد) و شرایط اقلیمی خشک تهران و خشکسالی‌های اخیر، درختچه‌های متنوع  و دارای سطح زیرکشت زیاد، بهترین جایگزین برای گونه‌های گیاهی آب‌بر مانند چمن است.

کد خبر 670109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha