چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد آنی ناشید، زندانی سیاسی سابق و بنیانگذار حزب دموکراتیک در دومین دور اولین انتخابات دموکراتیک مالدیو پیروز شد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، بنا به اعلام امروز (چهارشنبه هشتم آبان) منابع رسمی، وی توانست پس از شمارش 97.5 درصد آرا، 54 درصد رای بیاورد.

مامون عبدل گایوم که 30 سال است قدرت را با زور در دست دارد، 46 درصد آرا را از آن خود کرد. یکی از اعضای کمیسیون انتخابات اعلام کرد او نمی‌تواند عقب‌افتادگی خود را حتی در صورتی که باقیمانده آرا هم شمارش شوند، جبران کند.

200 هزار واجد حق رای
مشارکت در این انتخابات که 200 هزار نفر در آن حق رای داشتند، 75 درصد اعلام شد. احتمال نمی‌رود نتیجه نهایی این انتخابات تا پیش از هفته آینده اعلام شود. گایوم در دور اول انتخابات با کسب 41 درصد آرا نتوانست اکثریت مطلق را از آن خود کند. ناشید که هوادارانش وی را «نلسون ماندلای مالدیو» می‌خوانند، توانست با کسب 25 درصد آرا از پنج رقیب دیگر گایوم بهتر باشد.

گایوم رکورددار بیشترین طول دوران ریاست جمهوری در آسیاست. پس از شش دوره ریاست جمهوری در نظام تک حزبی، وی دو سال پیش به احزاب سیاسی امکان فعالیت داد. ظاهرا وی از این هراس داشت که افزایش فشار سیاسی داخلی به وجهه بهشت‌گونه مالدیو لطمه وارد کند. اقتصاد این جمهوری جنوب آسیا که در اقیانوس هند واقع شده، به گردشگری وابسته است.

کد خبر 66994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز