چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

سحر قاسم نژاد: رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل از کاهش 5 تا 15 درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی خبر داد.

سال‌هاست که بحث واردات خودرو‌های خارجی، محل مناقشه تولیدکنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان است. خیلی‌ها اعتقاد دارند که اگر دریچه واردات خودرو باز شود تولیدکنندگان داخلی ورشکست خواهند شد، چرا که اگر این خودرو‌ها با قیمت واقعی فروخته شوند دیگر کسی به سراغ خودرو‌های داخلی نخواهد رفت، چون می‌تواند خودروی با کیفیت‌تر و ارزان‌تری داشته باشند ضمن اینکه از قدرت انتخاب بالاتری نیز برخوردار خواهند بود، در حالی که تولیدات خودرو سازان داخلی تنها محدود به چند خودرو مشخص می‌شود.

با همه این توصیفات آن‌گونه که از بازار محدود خودرو‌های وارداتی خبر به گوش می‌رسد گویا بازار خودرو‌های وارداتی نیز دچار گرفتاری بازار خودرو‌های داخلی شده و چند ماهی است که در رکود به سر می‌برد.بازار خودرو‌های داخلی چند ماهی است که اسیر رکود شده و درصد معاملات کاهش پیدا کرده است.

فعالان بازار می‌گویند: بازار خودرو‌های وارداتی نیز دچار همین ویروس شده و خریدوفروش خودرو‌های وارداتی کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث شده تا قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند.

جلال ریخته گر قدیمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در این باره می‌گوید: قیمت خودرو‌های وارداتی از 15 مرداد ماه تاکنون بین 5 تا 15 درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه بازار خودرو‌های وارداتی دچار رکود شده است پیش‌بینی می‌کند که این رکود تا ورود خودروهای جدید وارداتی ادامه پیدا کند.قدیمی با بیان اینکه بازار خودرو‌های سال 2008 دچار رکود شده است توضیح می‌دهد: مصرف‌کنندگان خودرو‌های وارداتی منتظر عرضه محصولات جدید سال 2009 هستند چرا که سال 2008 رو به اتمام است و طبیعتا مصرف‌کنندگان نیز منتظر وارد شدن محصولات جدید‌تر هستند.

بازار داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در مورد وضعیت بازار خودرو‌های داخلی نیز می‌گوید: قیمت کف بازار برخی از خودرو‌های تولید داخل مانند روا بنزینی، روا دوگانه سوز، سمند EL، سوزوکی و وانت حتی از قیمت کمپانی هم پایین‌تر آمده است.

 او در مورد کاهش قیمت خودروهای داخلی می‌افزاید: بازار خودرو امسال نسبت به سال‌های دیگر تفاوت داشته و از اواسط تابستان تاکنون کل بازار دچار رکود شده است. او پیش‌بینی می‌کند که رکود بازار خودرو تا ابتدای اسفندماه امسال ادامه پیدا کند. به گفته قدیمی، قیمت کف بازار خودرو‌های دوگانه سوز در حال حاضر با قیمت کارخانه یکی است و مابقی خودرو‌های داخلی به‌دلیل متعادل نبودن کفه عرضه و تقاضا همچنان قیمت کف بازار از قیمت کارخانه بیشتر است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل درباره تولید خودروی پراید و پژو 206 صندوق‌دار با آپشن‌های جدید می‌گوید: ممکن است با ورود این خودرو‌ها وضعیت بازار دچار تغییر شود. او می‌افزاید: شاید اگر تولید‌کنندگان داخلی خودرو‌های موجود را با طرح‌های جدید‌تر وارد بازار کنند تقاضا افزایش پیدا کند. قراراست شرکت سایپا پراید هاچ بک (DM) آپشن‌دار خود را تا یک ماه آینده از طریق نمایندگی‌های منتخب خود در تهران وارد بازار ‌کند.
 شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا در این زمینه اعلام کرده است که در مرحله نخست پراید هاچ‌بک را با آپشن‌های جدید وارد بازار خواهد کرد و در آینده نزدیک، دیگر خودرو‌های این شرکت نیز با طرح‌های جدید به بازار عرضه می‌شوند.

5 آپشن انتخاب شده برای این خودرو شامل رینگ و لاستیک، رادیو و ضبط با قابلیت‌های مختلف همچون DVD، USB SD ،TV و سایر قابلیت‌ها، همچنین امکاناتی مثل دزدگیر، قفل مرکزی و سنسور پارک خودرو می‌شود و این اقلام در فازهای بعدی گسترش می‌یابند.
شرکت مهندسی بازرگانی سایپا همچنین اعلام کرده است که قیمت این خودرو با توجه به طراحی آپشن‌های جدید افزایش زیادی نخواهد داشت و قیمت‌های کنونی نیز با افزایش تیراژ تولید کاهش خواهد یافت.

مصوبه دولت درباره شماره‌گذاری خودرو

اما در شرایطی بازار خودرو چـندمـاهی است کـه در رکود به‌سرمی‌برد بحث مصوبه جدید دولت برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی نیز به یکی از سوژه‌های روز مطبوعات تبدیل شده است.

خبرگزاری ایسنا در این باره گزارش می‌دهد: در حالی که قرار بود از ابتدای مهرماه و طبق مصوبه‌ای که به تایید دولت نیز رسیده خودروهای وارداتی با شرایط جدید شماره‌گذاری شوند، اما هنوز این کار اجرایی نشده و این در حالی است که این مصوبه با توجه به شرایطی که در آن قید شده، مورد اعتراض فعالان وارد‌کننده خودرو قرار گرفته است.

براساس این مصوبه، دولت از اول مهر امسال برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی شامل سواری، ون و وانت علاوه بر پرداخت 10 درصد ارزش گمرکی، برای خودروهایی با مصرف 6 لیتر و کمتر در 100 کیلومتر، اسقاط یک خودروی فرسوده، برای خودروهای با مصرف بیش از 6 لیتر و کمتر از 10 لیتر، اسقاط 2 خودروی فرسوده و برای خودروهایی با مصرف بیش از 10 لیتر، اسقاط 3خودروی فرسوده ضروری بود، ولی گویا در حال حاضر برای شماره‌گذاری همان شرط اسقاط یک خودروی فرسوده در حال اجراست.

در مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت که به تصویب وزیران عضو ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز رسیده، اسقاط 3 خودرو به ازای واردات یک خودرو با مصرف بالای 10 لیتر در 100کیلومتر در نظر گرفته شده اما عمده خودروهای وارداتی به کشور، دارای حجم موتور بالا و مصرفی بالای 10 لیتر هستند که این امر،  تنها به قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی می‌افزاید.

در این زمینه یکی از مدیران نمایندگی انحصاری واردکننده خودروهای تویوتا می‌گوید: ما برای واردات خودرو و عوارض وارداتی نامه‌نگاری‌های زیادی را با ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت انجام داده‌ایم، ولی هنوز مصوبه اخیر درباره شماره‌گذاری خودروهای وارداتی اجرایی نشده است؛ ضمن اینکه هنوز تکلیفمان را راجع به قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص نکرده‌اند. به اعتقاد او شرایط جدید شماره‌گذاری جدید و شماره‌گذاری خودرو باعث جلب افزایش قیمت‌ها خواهد شد، ولی تاثیر این امر بر تقاضا کمتر خواهد بود.

افزایش درآمدزایی دولت

این گزارش می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد که دولت با شرایط جدید شماره‌گذاری خودروهای وارداتی تنها قصد افزایش درآمدهای ناشی از واردات را دارد. مدیرعامل پرشیا خودرو (نمایندگی رسمی واردات خودروهای BMW) در این‌باره تاکید می‌کند: درآمدی که دولت از ورود خودروهای وارداتی دارد، خود شرکت سازنده BMW آلمان از تولید آن ندارد.
البته عوارض جدید، علاوه بر تعرفه به ظاهر 90درصدی (و عملا بیش از 100 درصدی) واردات قطعی خودرو خواهد بود.

اما آنچنان که از شرایط پیداست، درصورت اجرای مصوبه یاد شده و افزایش قیمت 5/1 تا 3میلیون تومانی خودروهای وارداتی، هزینه آن باید از جیب خریدار پرداخت شود.

کد خبر 66974

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز