سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران با حضور در مراسم افتتاحیه نخستین همایش علمی سراسری دانشجویی جغرافیا که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی به موضوع نخبگان و تکاپوی توسعه و همچنین دولت توسعه‌گرا در ایران معاصر پرداخت.

به گزارش همشهری، محمد باقر قالیباف با اشاره به اینکه دانش جغرافیا با گرایش‌های کاربردی خود وارد مرحله جدیدی از تاثیر‌گذاری بر حوزه‌های علمی و اجرایی شده است، گفت: جغرافیا در معنای کاربردی خود روابط انسان و محیط، آمایش فضای زیست انسانی و مدیریت هوشمندانه سرزمین را به ذهن متبادر می‌کند.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: جغرافیا همچنین علم توسعه است و توسعه در معنای کاربردی خود بهره‌وری بهینه از منابع به‌منظور رفاه و آسایش انسان خواهد بود.

قالیباف معتقد است که مهم‌ترین دغدغه و مشکل امروز کشورمان توسعه نیافتگی یا عقب افتادگی از توسعه متوازن است.

شهردار تهران با بیان اینکه از سویی در کشور ما نقش دولت در تولید مبانی توسعه و مدیریت توسعه کشور قاطع و تعیین‌کننده است و به همین دلیل جغرافیا باید تلاش خود را
صرف بازشناسی ساختار دولت با رویکرد ایجاد تحول در توسعه کشور کند، گفت: چنانچه دولت موتور محرکه توسعه باشد، قبل از هر چیز خود به توسعه نیاز دارد.

دولت توسعه یافته تصدی‌گری را کنار می‌گذارد و تولی‌گری در توسعه کشور را در دستور کار خود قرار می‌دهد. دولت باید سکانداری کند، جهت توسعه را مشخص و معیارهای سنجش پیشرفت را نشان دهد.

دولت توسعه یافته به نخبگان توسعه یافته نیاز دارد پس ورود نخبگان به عرصه نقد و اصلاح دولت مبارک و خوش فرجام خواهد بود.

این رویکرد در فضای عملکردی به پایداری و استمرار در تولید اندیشه‌ها و راهبردها وابسته است.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: می‌توان گفت ضرورت امروز یک کشور نیازمند توسعه و در عین حال علاقه‌مند به حفظ هویت بومی، پرهیز از افراط است؛

چراکه گروهی توسعه را به قیمت از دست رفتن هویت خودی می‌دانند و برخی دیگر حفظ هویت خودی را به قیمت کنار گذاشتن توسعه؛در حالی که تجربه واقعی انسان امروز نشان می‌دهد که او هم به هویت و ریشه‌داری نیازمند است و هم به رفاه و زندگی شایسته.

شهردار تهران تاکید کرد: با آنکه معتقدم پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه علمی شایسته‌ای در کشور به وقوع پیوسته و نخبگان ما از توانمندی بالایی برخوردارند، مع‌الاسف هنوز از این ظرفیت‌های کم نظیر استفاده‌ای بهینه نشده است.

قالیباف سپس در پاسخ به این پرسش که مشکل کجاست؟ توجه حاضران را به چند جمله تاکیدی و راهگشا جلب کرد.

شهردار تهران ادامه داد: در پاسخ به آن سؤال کلیدی معتقدم شکل نگرفتن دولت توسعه‌گرا در کشور مانع اصلی توسعه و در عین حال زمینه ساز آسیب‌های دیگر شده است.

وی افزود: چنانچه دولت توسعه‌گرای مطلوب توسعه و چارچوب نظری ما با تکامل و تعالی تعریف شود، پیش شرط‌های دیگری نظیر وجود ثبات، منابع مالی پایدار، نیروی انسانی ماهر و فعال، فرهنگ پویای علمی، نظم حقوقی کارآمد و استفاده از فناوری‌های نوین ضروری می‌شود.

قالیباف معتقد است: در شرایط کنونی و در پرتو تحولات 3 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل‌گیری دولت توسعه‌گرا حداقل انتظار نخبگان کشور از نظام اسلامی است تا موتور توسعه کشور با سرعت و دقت اهداف چشم‌انداز را دنبال کند.

کد خبر 66947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز