شهردار شهر بندری ماریوپُل در جنوب اوکراین که از هنگام شروع حمله روسیه در محاصره بوده است، گفت بر اساس آخرین تخمین‌ها حدود ۲۱ هزار نفر از ساکنان شهر کشته شده‌اند.

mariupol

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس وادیم بویچنگو، شهردار ماریوپُل در اظهاراتی تلویزیونی گفت گفت محاسبه شمار دقیق تلفات مشکل است، زیرا جنگ خیابانی آغاز شده است.

پاولو کیریلنکو، رئیس سازمان منطقه‌ای نظامی دونتسک هم گفت ماریوپُل در آن قرار دارد، می‌تواند به ۲۲۰۰۰ نفر برسد. او به سی‌ان‌ان گفت:‌«وضعیت در ماریوپُل اظهارنظر درباره شمار تلفات را مشکل می‌کند، چرا که این شهر تحت محاصره زمینی و دریایی است. ما در حال حاضر درباره مرگ ۲۰۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ نفر در ماریوپل بحث می‌کنیم.»

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در یک سخنرانی ویدئویی برای قانونگذاران کره جنوبی بدون ارائه جزئیات در این باره گفت:‌«ماریوپُل نابود شده است، ده‌ها هزار نفر مرده‌اند و با این وجود روس‌ها حملاتشان را متوقف نمی‌کنند.»

اگر این شمار تلفات ثابت شود، بزرگترین شمار کشته‌ها در یک منطقه از اوکراین است که شهرها، شهرک‌ها و روستاهایش زیر بمباران بی‌امان بوده است.

 دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده خلق دونتسک به خبرگزاری RIA روسیه گفت که بیش از ۵ هزار نفر در ماریوپُل کشته شده‌اند و نیروهای اوکراینی را مسئول مرگ آنها اعلام کرد.

از طرف دیگر به گزارش آسوشیتدپرس روسیه اعلام کرد چندین سیستم ضدهوایی اوکراین را نابود کرده است که ظاهرا نشانه‌ای  از تلاش تجدیدشده‌اش برای به دست آوردن برتری هوایی و از بین بردن سلاح‌های ضروری کی‌یف در آستانه حمله جدیدش در شرق این کشور است.

همچنین گزارش‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که روسیه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را بر ضد پرسنل نظامی اوکراینی شروع کرده‌اند که باعث اشکال در تنفس و سردرد شدید در قربانیان شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در موقعیتی نیست که بتواند گزارش‌ها درباره استفاده از سلاح‌های شیمایی را تایید کند.

روسیه می‌گوید نیروهایش چهار موشک‌انداز اس-۳۰۰ را که کشوری اروپایی نامبرده‌نشده‌ای به اوکراین داده بود، در نزدیکی شهر دنیپرو در مرکز این کشور نابود کرده‌اند. اسلواکی هفته پیش چنین سیستمی را به اوکراین داد، اما نابود شدن آنها را انکار کرده است. روسیه قبلا ادعا کرده بود دو حمله به سسیستم‌های ضدهوایی مشابهی را در مکان‌های دیگر را انجام داده است.

ناتوانی مسکو در به دست آوردن کنترل کامل فضای هوایی اوکراین تلاش‌های مسکو برای فراهم کردن پوشش هوایی نیروهایش روی زمین را با مانع روبرو کرده، باعث محدود پیشرفت‌های این نیروها شده و آنها در معرض تلفات بیشتر قرار داده است.

کد خبر 669461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 3
    یک ادم سیاسی در اکراین نیست مه با سیاست صحیح جلو این همه کشت و کشتار را بگیرد