در سال ۲۰۱۷، یک سیستم انرژی جالب توسط محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد مشاهده کردیم که برای ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع طراحی شده است.

سوخت خورشیدی مایع

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، با اتصال به یک ژنراتور ترموالکتریک فوق‌العاده نازک، تیم محقق اکنون نشان داده است که می‌تواند الکتریسیته تولید کند؛ پیشرفتی که معتقد است زمینه را برای وسایل الکترونیکی خود شارژی فراهم می‌کند که از انرژی خورشیدی در صورت نیاز استفاده می‌کنند.

این فناوری که سیستم حرارتی خورشیدی مولکولی (MOST) نامیده می‌شود، بیش از یک دهه می‌شود که در حال کار است و بر روی یک مولکول ویژه طراحی شده از کربن، هیدروژن و نیتروژن متمرکز شده است. هنگامی که با نور خورشید تماس پیدا می‌کند، اتم‌های درون مولکول دوباره مرتب می‌شوند تا شکل آن را تغییر دهند و آن را به یک ایزومر غنی از انرژی تبدیل کنند که می‌تواند به شکل مایع ذخیره شود.

انرژی گرفته شده توسط سیستم MOST می‌تواند تا ۱۸ سال در این حالت مایع ذخیره شود، قبل از اینکه یک کاتالیزور طراحی شده خاص، مولکول را به شکل اولیه خود بازگرداند و انرژی را به صورت گرما آزاد کند. تیم چالمرز اکنون با دانشمندان دانشگاه شانگهای جیائو تونگ چین که از یک ژنراتور ترموالکتریک فشرده برای تبدیل گرما به الکتریسیته استفاده کرده‌اند، همکاری می‌کند.

ژیانگ وانگ، محقق دانشگاه فناوری چالمرز گفت: «ژنراتور یک تراشه بسیار نازک است که می‌تواند در وسایل الکترونیکی مانند هدفون، ساعت‌های هوشمند و تلفن کار گذاشته شود. تاکنون، ما فقط مقادیر کمی برق تولید کرده‌ایم، اما نتایج جدید نشان می‌دهد که این طرح مفهومی واقعا کار می‌کند و بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.»

خروجی فعلی ممکن است، بسیار کوچک باشد، اما دانشمندان پتانسیل بزرگی را در سیستم MOST خود می‌بینند. ماهیت انرژی خورشیدی با ذخیره آن برای ماه‌ها یا سال‌ها در یک زمان و اجازه استفاده از آن در صورت نیاز، امری عالی به‌نظر می‌رسد.

کسپر موت پولسن، مدیر پژوهش، پروفسور دپارتمان شیمی و مهندسی شیمی در چالمرز نیز  گفت: «این یک روش کاملا جدید برای تولید برق از انرژی خورشیدی است. این بدان معناست که ما می‌توانیم از انرژی خورشیدی برای تولید برق بدون توجه به آب و هوا، زمان، روز، فصل یا موقعیت جغرافیایی استفاده کنیم. این یک سیستم بسته است که می‌تواند بدون ایجاد انتشار دی اکسید کربن کار کند.

کد خبر 669456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha