دقایقی بعد از ادعای کی‌یف مبنی بر توسل روسیه به تسلیحات شیمیایی در ماریوپل، وزیر خارجه انگلیس و پنتاگون نیز درباره احتمال چنین حمله‌ای ابراز نگرانی کردند.

روسیه و اوکراین سلاح شیمیایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در حالی که دولت مسکو چند هفته بود که درباره احتمال اقدام ارتش اوکراین در صحنه‌سازی حمله شیمیایی به این کشور هشدار می‌داد، کی‌یف و غرب بامداد سه‌شنبه آغاز این سناریو را کلید زدند.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در واپسین دقایق شامگاه دوشنبه مدعی شد که نیروهای روسیه ممکن است از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کرده باشند.

به نوشته روزنامه «تلگراف» این اظهارات زلنسکی در حالی است که گزارش‌های تایید نشده‌ای روز دوشنبه حاکی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در بندر ماریوپل در جنوب اوکراین است.

همزمان خبرنگاران ترکیه‌ای نیز گزارش دادند که سفارت اوکراین در آنکارا طی بیانیه‌ای ادعا کرده است: «حدود ساعتی پیش نیروهای روسیه از یک ماده سمی با منشأ نامعلوم علیه نظامیان و غیرنظامیان اوکراینی در شهر ماریوپول استفاده کردند که از پهپاد شلیک شده است. قربانیان نارسایی تنفسی دارند».

دقایقی بعد، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس به عنوان اولین مقام ارشد غربی که هدایت‌کننده این سناریو شد، گفت: «گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسی ممکن است از مواد شیمیایی در حمله به مردم ماریوپل استفاده کرده باشند».

تراس در صفحه توئیتر خود نوشت:‌«ما فوراً با شرکای خود برای بررسی و تایید جزئیات همکاری می‌کنیم. هرگونه استفاده از چنین سلاح‌هایی، تنش‌زایی بی‌رحمانه‌ای در این درگیری خواهد بود و ما پوتین و رژیم او را مورد بازخواست قرار خواهیم داد».

بعد از وی، پنتاگون نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی مطلع هستیم که ادعا می‌کنند نیروهای روسیه احتمالاً یک عامل شیمیایی را در ماریوپول استفاده کرده‌اند. ما در حال حاضر نمی‌توانیم تایید کنیم و به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد».

در ادامه بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است:‌ «این گزارش‌ها، در صورت صحت، عمیقا نگران‌کننده و منعکس‌کننده نگرانی‌هایی هستند که ما در مورد پتانسیل روسیه برای استفاده از انواع عوامل کنترل شورش، از جمله گاز اشک‌آور مخلوط با عوامل شیمیایی، در اوکراین داشته‌ایم».

مقام‌های روسیه هنوز به این ادعاها واکنشی نشان نداده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های روسی بارها درباره وجود آزمایشگاه‌های تحقیقات نظامی بیولوژیک در اوکراین، که زیر نظر پنتاگون فعالیت می‌کنند، و احتمال صحنه‌سازی حمله شیمیایی در این کشور هشدار داده بودند.

وزارت دفاع روسیه از تاریخ نهم مارس درباره این اقدام احتمالی رژیم کی‌یف هشدار داده و گفته بود: «ملی‌گرایان اوکراینی حدود ۸۰ تن آمونیاک را وارد روستایی در شمال غربی خارکیف کردند».

این وزارتخانه توضیح داد: «ملی‌گرایان اوکراینی اقدامی تحریک‌آمیز با مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی را آماده می‌کنند».

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا نیز گفته بود دلیل اصلی نگرانی آمریکا برای اوکراین، دستیابی روسیه به «پاتوژن‌های» موجود در آزمایشگاه‌های بیولوژیک این کشور است. 

کد خبر 669262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 8
    وقتی آمریکا و غرب اعلام کردند روسیه قصد حمله به اکراین را دارد روسیه منکر بود و خود اکراینی ها هم باور نمی کردند ولی همه دیدیم که اتفاق افتاد پس مطمئن باشید این مورد نیز واقعی است یا به وقوع خواهد پیوست.