وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کپنهاگ ضمن انجام اقدامات و پیگیری‌ها برای بازگرداندن فرزند یک مادر ایرانی به آغوش مادرش، این موضوع را جزو مطالبات جدی خود از دولت دانمارک قرار داده است.

وزارتخارجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حمیده سلامتی مادر ایرانی در دانمارک اردیبهشت ۱۴۰۰  با درج مطلبی در سامانه فارس من خواستار مساعدت لازم برای بازگرداندن فرزندش به وی شد.

وی در مطلبی که در این خصوص در این سامانه ثبت کرده نوشته است: اینجانب «حمیده سلامتی» ایرانی ساکن دانمارک دارای اقامت موقت، به مدت دو سال است که دولت دانمارک فرزندم را بی‌دلیل از من گرفته و از آن جایی که این سیستم در دانمارک رواج دارد والدین زیادی مانند من دچار این مشکل شده‌اند. فرزند من دچار مشکلات جسمی و روحی فراوان شده، اما دولت دانمارک حاضر به بازگرداندن فرزندم نیست. از طریق وکلای مختلف و حقوق بشر پیگیر شدم، اما پاسخی نگرفتم.

وی همچنین گفته که از طریق سفارت ایران در کپنهاگ، حقوق بشر اروپا و بسیاری از نهادها پیگیری کرده ولی رسیدگی صورت نگرفته است. این مادر ایرانی عنوان کرده که جان و آینده فرزندش در خطر است و نگرانی‌هایش به دلیل بیماری اوتیسم فرزندش روز به روز بیشتر می‌شود و درخواست کرده که مساعدت لازم برای بازگرداندن فرزندش به آغوش مادر و کانون خانواده و بازگشت به ایران صورت گیرد.

در همین راستا، همان زمان، خبرنگار فارس با خانم سلامتی تماس و در جریان بخشی از جزئیات قرار گرفت. وی در این گفت‌وگو گفت که به‌صورت غیرقانونی و با هویت جعلی افغانستانی و با نام جعلی «مهسا پارسا» به دانمارک رفته و با یک تبعه افغانستانی ازدواج و اقامت موقت این کشور را دریافت کرده است.

آن‌گونه که خبرنگار فارس مطلع شد در سال ۲۰۱۹ در پی گزارش بازرسان شهرداری محل سکونت، مبنی بر سوءتغذیه و ادعای احتمال بدرفتاری با کودک، به حکم دادگاه دانمارک، سرپرستی داریوش، فرزند این خانم به یک خانواده دانمارکی واگذار و در دادگاه تجدید نظر هم تأیید و مورد پذیرش خانم سلامتی نیز قرار می‌گیرد. وی به همراه همسرش یک سال بعد از ملاقات با فرزندش، از این فرصت استفاده و داریوش را از دانمارک خارج کرده و به آلمان می‌برند که به درخواست مقامات قضائی دانمارک، پلیس بین‌الملل آلمان آنها را دستگیر و به دانمارک بازگردانده و بر اساس حکم دادگاه به چهار ماه زندان به اتهام ربایش کودک محکوم می‌شوند.

مادر داریوش، یک سال بعد در سال ۲۰۲۱ میلادی، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ مراجعه و برای نخستین بار، هویت ایرانی خود را آشکار و درخواست گذرنامه ایرانی می‌کند که سفارت ایران، به‌رغم کسری مدارک، اقدام به صدور گذرنامه برای وی می‌کند.

پیگیری‌های وزارت خارجه و سفارت ایران در کپنهاگ

خبرنگار فارس همچنین پیگیر اقدامات صورت‌گرفته از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران در کپنهاگ در خصوص این قضیه شد و دریافت که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ، پس از مراجعه این خانم و صدور گذرنامه و درخواست او برای برخورداری از حمایت سفارت به‌منظور بازپس‌گرفتن سرپرستی فرزندش، اقدامات حمایتی لازم از جمله ارائه خدمات کنسولی شامل صدور گذرنامه ایرانی برای خانم حمیده سلامتی (مهسا پارسا) به‌رغم کسری مدارک، صدور شناسنامه ایرانی برای فرزندش داریوش، انجام دیدارهای متعدد بخش کنسولی سفارت با وی، ملاقات‌های رسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران با مقامات عالی‌رتبه وزارت خارجه دانمارک، صدور یادداشت‌های رسمی و تماس‌های تلفنی با مقامات وزارت امور خارجه و وزارت امور اجتماعی دانمارک و نیز شهرداری محل اقامت خانم سلامتی را صورت می‌دهد.

طرح موضوع در دیدار وزیر امور خارجه با همتای دانمارکی در نیویورک، ارسال یادداشت اعتراض وزارت امور خارجه به سفارت دانمارک در تهران در این باره، دیدارهای مدیران کل کنسولی و غرب اروپا با سفیر دانمارک، ملاقات مدیرکل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با مادر خانم سلامتی، ملاقات رئیس اداره حمایت‌های کنسولی و قضائی با خانم سلامتی و مادرش، دیدار رئیس اداره تابعیت، پناهندگان و مهاجرین با خانم سلامتی، از دیگر اقداماتی است که در این مدت صورت گرفته است.

سفارت ایران، علاوه بر این، با وکیل و پدر کودک نیز جلسات متعددی داشته و در دادگاه هم شرکت و متن چندصفحه‌ای را در حمایت از بازگرداندن کودک قرائت کرده و با کودک هم دیدار کنسولی انجام داده است. به‌رغم همه اقدامات انجام‌شده، همچنان مطالبه جدی دولت جمهوری اسلامی ایران از دولت دانمارک، بر اساس وظیفه دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور، در دستورکار وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کپنهاگ قرار دارد.

کد خبر 669231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • فرزانه IT ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 1
    حالا این خانم تقلب کار هم از آب در اومد با دونام ودو تابعیت ؟؟عجب پس چیزی زیر نیم کاسه هست .به هرصورت انشاالله فرزندش را بگیرد
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    کشورهای حوزه اسکاندیناوی همشون همین قانون رو دارند باید از اولش مواظب اعمالشان میشدند