پروژه گاپ ترکیه که ایده آن از سال ۱۹۳۰ مطرح شد را می‌توان دلیل اصلی خشکی مناطق غرب آسیا دانست. سرزمین‌های خشکی که بنا به اظهارات کارشناسان منشا اصلی گرد و غبار داخل ایران هستند.

الودگي شديد هواي تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بالاترین حد شاخص آلودگی هوا (AQI) ۵۰۰ است. عددی که برخی استان‌های کشورمان در روز جمعه آن را تجربه کردند.

بر همین اساس، تهران نیز آلوده‌ترین پایتخت جهان شد. شاخص آلودگی هوا در مناظق ۱، ۲، ۷، ۸، ۹، ۱۳، ۱۸، ۱۹ و ۲۲ تهران عدد ۵۰۰ را نشان می‌داد.

محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ به منزله وضعیت خطرناک برای همه گروه‌های سنّی است. 

ترکیه اینگونه باعث ایجاد گرد و غبار در ایران شد؛ مجلس ورود کرد | اردوغان: این بهترین پاسخ به دشمنان ترکیه است |سلاح ترکیه علیه کشورهای غرب آسیا!
تقسیم بندی شاخص کیفیت هوا

امّا دلیل ماجرا چیست؟  

یک کانون جدید ریزگرد در مرز عراق با سوریه در حال شکل گیری است. «محمد اصغری» کارشناس سازمان هواشناسی در این رابطه گفت: «براساس تصاویر ماهواره‌ای منشأ این گردوخاک در کشور عراق است.»

امّا جواب چرایی تشکیل کانون گرد و خاک در عراق و سوریه را در ترکیه باید یافت. «سیاست سدسازی گسترده ترکیه» عامل اصلی خشک شدن تالاب‌ها و نخلستان‌های عراق است. 

دراین‌باره ببینید؛ طرح «گاپ» ترکیه چه گردوخاکی در منطقه به راه انداخته است؟ 

«ویسل اروغلو» وزیر آب و جنگلداری ترکیه در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تعداد ۷۲۷ سد تاکنون در ترکیه ساخته‌شده است و با تکمیل سدهای در دست‌ ساخت، تعداد آن‌ها در پنج سال آینده (سال ۱۴۰۲) به ۲ برابر خواهد رسید.

سلاح زیست محیطی ترکیه علیه کشورهای غرب آسیا!

«اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ سد «ایلی سو» را  تحت عنوان رسمی «ilisu baraji» افتتاح کرد. «ایلی سو» دومین سد بزرگ ترکیه بعد از سد «آتاترک» است.

ظرفیت «ایلی سو» ۳ برابر «کرخه» به عنوان بزرگترین سد ایران است. ظرفیت سد آتاتورک (بزرگترین سد ترکیه و قاره اروپا) نیز به اندازه مجموع تمام سدهای ایران است! 

سد «آتاترک» بر روی فرات و سد «ایلی سو» بر روی دجله بسته شده است. ‏سد «آتاترک» ۷۵ درصد آب فرات را ذخیره می‌کند و سد «ایلی سو» نیز مانع ورود قریب به ۶۰ درصد منابع آبی به عراق می‌شود. 

«ایلی سو» یکی از ۲۲ سدّی است که ترکیه ذیل پروژه «آناتولی جنوب شرقی» با نام اختصاری گاپ (GAP) ساخت. «گاپ» بزرگترین و پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ جمهوری ترکیه است.

ایده‌ این پروژه برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ و دوران آتاترک مطرح شد ولی عملیاتی شدن آن به نیمه دوم قرن ۲۰ بازمی‌گردد.

طبق پروژه «گاپ» ۱۴ سد بر روی فرات و ۸ سد بر روی دجله ساخته می‌شود.

ترکیه اینگونه باعث ایجاد گرد و غبار در ایران شد؛ مجلس ورود کرد | اردوغان: این بهترین پاسخ به دشمنان ترکیه است |سلاح ترکیه علیه کشورهای غرب آسیا!
پروژه گاپ (GAP) 

این پروژه به مثابه یک سلاح زیست محیطی مهلک علیه کشورهای غرب آسیاست. در صورتی که پروژه «گاپ» به سرانجام برسد، عراق، سوریه و در نهایت بخش‌هایی از تالار «هورالعظیم» خوزستان خشک خواهد شد.

مدیر گروه مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه به ایسنا گفت: «با اجرای کامل طرح گاپ، ترکیه عملاً کنترل آب‌های بالادست منطقه‌ای را در اختیار می‌گیرد و می‌تواند از این اهرم به منظور اهداف سیاسی خود استفاده کند.»

«سارا اردو» مدرس دانشگاه گفت: «سد آتاترک از جمله سدهای گاپ در ترکیه اصلی ترین عامل خشک شدن زمین های عراق است.»

این کارشناس مسائل محیط زیست در ادامه عنوان کرد: «به عبارتی آب رودخانه‌های دجله و فرات به واسطه سد سازیهای ترکیه کم شده و دشت بین النهرین رطوبت خود را از دست داده و به منبعی برای تولید گرد و غبار تبدیل شده است.»

«وحید افراسیابانی» کارشناس روابط بین الملل گفت: «ساخت سد ایلی سو قطعاً بر تالاب‌ها و ریزگردها تأثیر منفی دارد. با بحران کم آبی در عراق، ریزگردها وارد استان‌های جنوبی ایران خواهند شد و در نهایت ضربه بزرگی به تالاب هورالعظیم وارد خواهد آمد. ترکیه با احداث این سدها، زمام امور آب عراق را در دست خواهد گرفت.»

اردوغان در مراسم افتتاحیه سد گفت که «ایلی سو» بهترین پاسخ به دشمنان ترکیه است.

ویدئوی چند رسانه ای همشهری آنلاین در این زمینه را در زیر ببینید:

سدسازی ترکیه به مجلس ایران کشیده شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز به منظور پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.‌ 

به گزارش همشهری آنلاین، در این جلسه سوالات متنوعی در باره حوزه های نظری و عملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی و تحول‌خواه سیزدهم مطرح شد و وزیر امور خارجه به آن پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در این نشست در زمینه سیاست همسایگی، دیپلماسی اقتصادی،  گذرگاه های مرزی، دیپلماسی انرژی و آب و دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر دیدگاه های وزارت امورخارجه را برای نمایندگان سوال کننده و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشریح و زوایایی از گفتمان سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و  تعامل هوشمند دولت را تبیین کرد.

لازم به ذکر است نمایندگان حاضر، علاوه بر طرح سوالات، انتظارات و پیشنهادات خود در خصوص سیاست خارجی را مطرح و برخی موضوعات کارشناسی در حوزه رابطه با همسایگان و مسایل حوزه های انتخابیه خود در بخش بین الملل را مورد تاکید قرار دادند.

 این جلسه که براساس آیین نامه مجلس شورای اسلامی درباره سوالات نمایندگان از وزیر امور خارجه برگزار شد، در محیط تفاهم و هم افزایی مجلس و وزارت امور خارجه برگزار شد.

بخش مهمی از سوالات نمایندگان به سدسازی ها در ترکیه و اففانستان  و آثار سوء آن بر کشورمان اختصاص داشت.

 نمایندگان سوال کننده خواستار پیگیری جدی این موضوع مهم از وزارت خارجه شدند.

کد خبر 669214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • TR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    36 4
    همسایه ها فکر منافع مردمشون هستن ، این است تفاوت
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    22 6
    دکترين حاکمیت مطلق سرزمینی در تعارض آشکار با قواعد استفاده غیرزيانبار از سرزمین،اصل ضرورت، اصل توسعه پايدار، اصول پیشگیری و ارزيابی آثار زيست محیطی قرار دارد. امروزه دولتها در فرايند هایی نظیر سدسازی متعهد به رعايت قاعده عرفی استفاده غیرزيانبار از سرزمین هستند. يکی ديگر از قواعدی که دولتها در فرايند سدسازی بر رودخانه های مشترک، متعهد به رعايت آن هستند قاعده توسعه پايدار است. دولتها به موجب اين قاعده متعهدند که در فعالیتهای اقتصادی خود همانند سدسازی، حفاظت مستمر از محیط زيست رادر اولويت قرار دهند.این مهم با عرفی شناخته شدن قاعده پیشگیری توسط ديوان بین المللی دادگستری شتاب بیشتری يافته است.بر اساس اين قاعده، دولتها در فرايند سدسازی مکلفند با به کارگرفتن مقررات، فعالیت بخش دولتی و خصوصی خودشان را تحت کنترل درآورند تا از اين طريق زيانی به محیط زيست وارد نشود. بدون ترديد، هرگونه کوتاهی در ايفای اين تعهد، موجب نقض تعهد بین المللی دولت خاطی و به تبع آن، مسئولیت آن دولت خواهد شد. پژوهشگر حقوق بین الملل
  • حاج هادی افتخاری فر IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 3
    تشکر از تیم تحریریه همشهری آنلاین بابت آگاهی رسانی.
  • US ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    19 4
    به مجلس ایران امیدی نیست .
  • منم IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    25 9
    وقتشه که ایران از سلاح انرژی علیه ترکیه استفاده بکنه تا دشمنانی مثل اردوغان رو سر جاش بنشونه..
  • Borzu NO ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    21 18
    دقیقا همان کاری که احمدی نژاد با سد سازی اکثر رودخانه های ایران را خشک کرد زاینده رود و کارون و کرخه و دز را نگاه کنید بعد به ترکیه ایراد بگیرید...